Den här debatten har varit upp på SoldF innan.
min åsikt är att HKV har helt rätt. Att riskera livet på svenk
trupp bara för att hålla på principerna om yttrandefrihet är
otroligt korkat. Att man som journalist inte kan begripa att
vissa uppgifter bör man helt enkelt inte skriva om är väldigt
konstigt. Varför underlätta fientlig makts underrättelseinhämntning?
/Martinator
min åsikt är att HKV har helt rätt. Att riskera livet på svenk
trupp bara för att hålla på principerna om yttrandefrihet är
otroligt korkat. Att man som journalist inte kan begripa att
vissa uppgifter bör man helt enkelt inte skriva om är väldigt
konstigt. Varför underlätta fientlig makts underrättelseinhämntning?
/Martinator
Hej,
Tyckte att det var dags att jag bemöter lite fakta då jag inte fått några mail (trots att vissa av er uppgett att ni mailat mig).
Men maila gärna synpunkter eller frågor direkt till mig: ulrika.haggroth@varnpliktsnytt.se
Det här blir ett långt inlägg som svarar på fler frågor som kommit upp.
1. När det gäller munkavlar och censur i utlandsstyrkan så vill jag förtydliga vad jag menade. Tidningar ska givetvis inte publicera kvalificerat hemlig information som underlättar för främmande makts underrättelseinhämntning. Alla journalistiska tidningar och andra media ska följa de yrkesetiska reglerna, TF, YGL och SL.
Det här handlade om att föreläsaren anser att det är PIO:n uppgift att censurera exempelvis dagstidningar som skickas till soldaterna i utlandsstyrkan. Vad är nästa steg? Att gå in i alla privata mejl eller ta bort rader i vykort med grattishälsningar? När soldater i utlandsstyrkan (där den stora majoriteten gör ett helt fantastiskt jobb) inte ens får prata om hur det är att tjänstgöra i utlandsstyrkan, varför man vill göra en insats och så vidare - vilket enbart är positivt för försvaret - så tycker jag att det är fel. Ingen måste prata med media men alla får.
Försvarsmakten ska bland annat försvara våra grundlagar och demokrati. Om någon börjar tafsa på grundlagarna så ligger vi risigt till. Personer som har överstes grad eller över samt alla som arbetar med information skall känna till våra grundlagar. Att försöka lära mina värnpliktiga att bryta mot grundlagarna tycker jag är så lågt och regelvidrigt att jag vidtog åtgärder genom att bla skriva en debattartikel och prata med informationsdirektör Staffan Dopping som genast tog kontakt med FHS för att säga att det strider mot allt Försvarsmakten står för.
2. Vissa har tidigare kritiserat min kompetens och anser att Värnpliktsnytt ska läggas ner.
Det finns alltid utrymme till förbättringar - hos mig, tidningen och Försvarsmakten. Ingen är fullkomlig. Men vi har ett uppdrag från riksdagen och försvarsdepartementet vilket innebär att vi ska granska och ha en oberoende ställning - därav en civil chefredaktör.
Att många hänvisar till hur tidningen var 1983 - det får stå för er. Då jobbade inte jag här och jag försöker tillsammans med mina duktiga värnpliktiga göra en tidning som de värnpliktiga tycker är intressant. Vi gör en journalistisk produkt och varvar granskande artiklar med information och beskrivningar av övningar och befattningar med lite lättsam läsning som spel och nöje. I en läsarundersökning som genomfördes förra året så visade det sig att majoriteten av målgruppen (värnpliktiga) var nöjda med tidningen och även att de andra grupperna (NBG-soldater och mönstrande) hade utbyte av den. När man avskaffar värnplikten så hamnar saken givetvis i ett annat läge.
Värnpliktsnytt kostar ungefär tre miljoner per år att producera Vi har intäkter från annonser och prenumerationer på en dryg miljon. räknar man bort intäkterna så blir kostnaden för tolv nummer två miljoner. Det motsvarar kostnaden för två nummer av Insats och Försvar enligt den uppgift jag fick för ett år sedan.
När det gäller min erfarenhet så har jag jobbat på tidning (Nya-Wermlandstidningen, Expressen, Aftonbladet (korrespondent i London), Dagens Nyheter, Sveriges radio Ekot samt som pressansvarig på Pliktverket). Dessutom har jag en fil kand i journalistik från Göteborgs universitet.
3. Värnpliktsnytt är INTE en vänstertidning. Inte heller en högertidning. Vi är politiskt oberoende. Jag tillhör inte 68-generationen... Nog sagt om det.
Dessutom: Jag råkar gilla försvaret. Jag växte upp med en pappa som var yoff och ville göra lumpen men när jag var intresserad av det fick tjejer inte tillträde till alla befattningar...
Vad jag inte gillar är maktmissbruk och felaktig användning av skattebetalarnas pengar. De flesta befäl på förbanden gör ett kanonjobb. Men givetvis finns det rötägg. Det gör det inom alla branscher, på alla nivåer.
Ni får gärna komma med feedback och konstruktiv kritik.
Har ni uppslag vad Värnpliktsnytt borde ta upp så hör av er!
/Häggroth