Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Studier 2008
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
alfie
Kamrater!

Den gode Alf har nu äntligen fått tummen ur och sökt sig till en utbildning.

Har varit nervös hela dagen då svaret skulle komma mellan 10-15 juli, idag kom det.

Vilka mer på forumet stämplar ut för att gräva ner sig i böckerna?

Hurra för nudlar banan_rock.gif
Status quo
Jag kom in på 10 reserv, vilket enligt min sambo är rätt bra. Själv har jag ingen aning efter som jag inte studerat på högskola tidigare..
MatsLennarth
Kom in på Industriell Ekonomi på Chalmers och hamnade som 137 reserv till medicin i Göteborg, så det är ju kört. Får bli att satsa på staketmontörskarriären tills vidare, Chalmers är tyvärr inte så attraherande.
Maul
QUOTE (alfie @ Jul 11 2008, 04:37 ) *
Hurra för nudlar banan_rock.gif

C Maul har tidvis levt på enbart havregryn, ris och bönor. Inte mycket att hurra för...

Bara så du vet vissel.gif
bri_span
Ska inte plugga heltid utan enbart på distans... Just nu läser jag IT-säkerhet 7,5hp.
Anders
Kom in på två av tre sökta utbildningar. Blev struken på den tredje, för att jag sökt för många poäng.

Är det alltså som så att man inte FÅR studera dubbel helfart? Nåja, hade väl inte blivit lack om inte VHS gett mig en chans att själv plocka bort den kurs jag inte ville läsa.
Mattan
Intreesant tråd nu när vi säkerligen har flera på forumet som ska börja sina studier för att så småningom ta en kandidatexamen från MHSK. Helt plötsligt vart varje kadett akademiker banan_rock.gif
Wemla
Joråvars reserv 10 på Program med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor
Sgt 1cl HuggyBear
Kamrat Alfie !
Fick du blodad tand på de underbara och motiverande studierna under IA tiden ?
Jag återvänder själv trots det till böckerna för att bygga på och avsluta mina.
GMY
Huggy
Prickskytten
Jo, kom in på första valet, men är inte riktigt säker på om jag är sugen på att plugga i höst eller inte... tiden får utvisa
Rara Avis
QUOTE (Anders @ Jul 13 2008, 18:50 ) *
Kom in på två av tre sökta utbildningar. Blev struken på den tredje, för att jag sökt för många poäng.

Är det alltså som så att man inte FÅR studera dubbel helfart? Nåja, hade väl inte blivit lack om inte VHS gett mig en chans att själv plocka bort den kurs jag inte ville läsa.

Du får visst plugga på dubbel helfart (om du nu tror att du får ut något av det), men du får inte söka in på mer än hur många poäng det nu är per termin i taget. Däremot kan du efteranmäla dig och komma in ändå.
Eaglet
Klonkade in en plats på Handelshögskolan i stockholm.
fogel02
Hmm väldigt få som skrivit vart ni skall läsa :(

Se så vilka skolor är representerade egentligen ???

Någon som skall till MDH ?

@Rara avis, plugga dubbelhelfart är inte direkt rekomenderat, har pluggar 150% stundtals och det sliter en hel del
Rara Avis
QUOTE (fogel02 @ Jul 14 2008, 11:23 ) *

@Rara avis, plugga dubbelhelfart är inte direkt rekomenderat, har pluggar 150% stundtals och det sliter en hel del

Nej, dubbel heltid är verkligen inget jag rekommenderar heller. Konstaterar mest att man kan om man känner att man inte vill ha något socialt liv öht. Bor man dessutom hemma hos sina föräldrar och har markservicen ordnad så går det nog att klara längre perioder också. Jag har också pluggat någonstans runt... var det 165% kanske? Det är ett svart hål i mitt minne - plugga, äta, sova, plugga och ev unna sig en dusch mellan varven. "Enkel" heltid räcker mer än väl.

Pluggar på SLU i Uppsala f ö, sedan ett antal år tillbaka.
Anders
Jag läser nästa termin i Uppsala.
alfie
QUOTE (Sgt 1cl HuggyBear @ Jul 13 2008, 21:32 ) *
Kamrat Alfie !
Fick du blodad tand på de underbara och motiverande studierna under IA tiden ?
Jag återvänder själv trots det till böckerna för att bygga på och avsluta mina.
GMY
Huggy

Kul!

Abstinensen kunde inte bekämpas längre... skyller allt på P7 och IA smile.gif
alfie
QUOTE (fogel02 @ Jul 14 2008, 10:23 ) *

Ja det kan ju vara en idé smile.gif

Ska plugga på högskolan i Halmstad med studieort Varberg till sjuksköterska i 3 år, det är tanken i alla fall.
bri_span
QUOTE (fogel02 @ Jul 14 2008, 10:23 ) *

Pluggar just nu vid Gotlands Högskola (sommarkurs) och kommer till hösten att plugga vid Högskola Väst och Kalmar Högskola.
martin
MHSK här. 2.5 vecka kvar till start... Cant wait dribble.gif
sportdykare
Hehe många akademiker här... och jag ska bli civilingejör.
Antagligen kommer jag att göra lumpen efter att ha på börjat min civilingenjörsutbildning, viss ironi faktiskt...
Skalman
Efter två terminer psykologistudier med en värnplikt mitt emellan ska jag så äntligen få påbörja min efterlängtade utbildning till jägmästare vid SLU i Umeå. Eventuellt ska jag fortsätta att fiffla med psykologin vid sidan av...
Axial
QUOTE (bri_span @ Jul 12 2008, 20:15 ) *
Ska inte plugga heltid utan enbart på distans... Just nu läser jag IT-säkerhet 7,5hp.

Har också, sedan länge, valt denna typ av studier. Funkar ganska bra om man som jag vill bibehålla sitt ordinarie jobb på heltid. Det kräver däremot en del planerande.

Har sökt en "uppfräschningskurs" i tyska till hösten, 7,5 hp.
alfie
Är det någon som har bra koll och vet vilka olika bidrag man kan söka som studerande?
Rara Avis
QUOTE (alfie @ Aug 5 2008, 12:48 ) *
Är det någon som har bra koll och vet vilka olika bidrag man kan söka som studerande?

Centrala StudieskuldsNämnden är väl det klassiska stället att söka bidrag hos.
För heltidsstudier fick man under förra läsåret 2 572 kr och 4 920 kr i lån. 7 492 kr per månad alltså, de månader man har undervisning.

Är du mellan 18 och 29 (eller har småbarn) kan du söka bostadsbidrag genom Förseningskassan.

Det är väl de som är vanligast att studenter lever på. Sedan kan man söka stipendier eller jobba extra om man har tid över.
bacchus
För mig blir det Introduktionskurs till Persiska på 15 hp. Det är en distanskurs som jag tänkte läsa på fritiden parallellt med jobbet, så inget utstämplande här inte smile.gif
alfie
QUOTE (Rara Avis @ Aug 5 2008, 13:09 ) *
QUOTE (alfie @ Aug 5 2008, 12:48 ) *

Centrala StudieskuldsNämnden är väl det klassiska stället att söka bidrag hos.
För heltidsstudier fick man under förra läsåret 2 572 kr och 4 920 kr i lån. 7 492 kr per månad alltså, de månader man har undervisning.

Är du mellan 18 och 29 (eller har småbarn) kan du söka bostadsbidrag genom Förseningskassan.

Det är väl de som är vanligast att studenter lever på. Sedan kan man söka stipendier eller jobba extra om man har tid över.

Japp, de är de jag har pejl på, bostadsbidraget blir det inget med, inte första året i allfall då jag har alternativt boende.

Tänkte kolla om någon sitter inne med nice bidrag eller dylikt att söka, många tack ändå! smile.gif

//Affe
Anders
QUOTE (alfie @ Aug 5 2008, 14:17 ) *
Japp, de är de jag har pejl på, bostadsbidraget blir det inget med, inte första året i allfall då jag har alternativt boende.

Tänkte kolla om någon sitter inne med nice bidrag eller dylikt att söka, många tack ändå! smile.gif

//Affe

Du... vi har tipsat CSN och Försäkringskassan om sedelbunten i din madrass efter så många år på Balkan... glöm lån! ph34r.gif
Sköldberg
Reservplats 1752 på läkarlinjen på Karolinska! banan_rock.gif
Reservplats 6 på Teknisk Fysik på KTH.

Fast jag har inte tänkt att plugga i år utan ska istället dra benen efter mig och vara allmänt odräglig här hemma. Plus resa en del.

Lycka till ni andra!
alfie
QUOTE (Anders @ Aug 5 2008, 18:01 ) *
QUOTE (alfie @ Aug 5 2008, 14:17 ) *

//Affe

Du... vi har tipsat CSN och Försäkringskassan om sedelbunten i din madrass efter så många år på Balkan... glöm lån! ph34r.gif

Är inte lånet jag vill ha, det är bidragen... Gratis är gott.... tongue.gif

QUOTE (Sköldberg @ Aug 5 2008, 20:21 ) *
Reservplats 1752 på läkarlinjen på Karolinska! banan_rock.gif
-KLIPP-

JOJO!
Hjerg
Juristlinjen, Uppsala Universitet, blir det för mig. Terminsstart den 1 sep!

/Hjerg
MatsLennarth
Jag kapar tråden och tar upp ett annat studierelaterat ämne

En intressant sak som jag har uppmärksammat är det kommande systemet för antagning till högskolan.

Kortfattat: (som jag har förstått det)
Förändring 1: istället för att läsa lätta kurser som man lätt får MVG i, vill man främja de som läser lite mer avancerade kurser. Matematik- och språkkurser kommer att belönas, genom att man maximalt kan få tillgodoräkna sig 2,5 extra poäng vid ansökningen till högskolan, så kallade meritpoäng.
Förändring 2: de som läser upp sina betyg vid Komvux efter avslutade gymnasiekurser hamnar inte längre i samma urvalsgrupp som de som går ut direkt från gymnasiet.

Det här ger en del konsekvenser för mig:
Jag gick ut naturvetenskapsprogrammet med 20,0 , och har för ambition att bli läkare. Att komma in på läkarlinjen är oerhört svårt till och med med mina betyg. Det är ordnat så fiffigt nuförtiden att man skiljer mellan de som har 20,0 från gymnasiet med hjälp av högskoleprovet.
Saken är den att då det nya systemet träder i kraft kommer jag bara att kunna tillgodoräkna mig 1,5 av de möjliga 2,5 poängen, eftersom förslaget var just ett förslag under min gymnasietid och jag inte hade någon möjlighet att påverka mins tudieplan efter detta. Mina betyg blir då värdelösa, eftersom jag inte längre står mig i konkurrensen gentemot de som har planerat sin studieplan efter de nya reglerna.

En lösning hade ju varit att läsa de kurserna som behövs för att få meritpoängen på komvux, men då hamnar man som sagt i en mycket ofördelaktig urvalsgrupp.

Som det ser ut nu så verkar det inte finnas någon utväg. Att plugga utomlands, javisst, men det är inte det det handlar om.

Någon med synpunkter, funderingar, idéer, förslag?
Hjerg
QUOTE (MatsLennarth @ Aug 14 2008, 19:35 ) *
Jag kapar tråden och tar upp ett annat studierelaterat ämne

En intressant sak som jag har uppmärksammat är det kommande systemet för antagning till högskolan.

Kortfattat: (som jag har förstått det)
Förändring 1: istället för att läsa lätta kurser som man lätt får MVG i, vill man främja de som läser lite mer avancerade kurser. Matematik- och språkkurser kommer att belönas, genom att man maximalt kan få tillgodoräkna sig 2,5 extra poäng vid ansökningen till högskolan, så kallade meritpoäng.
Förändring 2: de som läser upp sina betyg vid Komvux efter avslutade gymnasiekurser hamnar inte längre i samma urvalsgrupp som de som går ut direkt från gymnasiet.

Det här ger en del konsekvenser för mig:
Jag gick ut naturvetenskapsprogrammet med 20,0 , och har för ambition att bli läkare. Att komma in på läkarlinjen är oerhört svårt till och med med mina betyg. Det är ordnat så fiffigt nuförtiden att man skiljer mellan de som har 20,0 från gymnasiet med hjälp av högskoleprovet.
Saken är den att då det nya systemet träder i kraft kommer jag bara att kunna tillgodoräkna mig 1,5 av de möjliga 2,5 poängen, eftersom förslaget var just ett förslag under min gymnasietid och jag inte hade någon möjlighet att påverka mins tudieplan efter detta. Mina betyg blir då värdelösa, eftersom jag inte längre står mig i konkurrensen gentemot de som har planerat sin studieplan efter de nya reglerna.

En lösning hade ju varit att läsa de kurserna som behövs för att få meritpoängen på komvux, men då hamnar man som sagt i en mycket ofördelaktig urvalsgrupp.

Som det ser ut nu så verkar det inte finnas någon utväg. Att plugga utomlands, javisst, men det är inte det det handlar om.

Till att börja med så är jag inte så insatt i hur förändringarna kommer att genomföras, och förhoppningsvis spelar det ingen roll för mig, eftersom jag kommit in på juristprogrammet som jag påbörjar snart.

Dock tycker jag att det är en intressant fråga, och jag har en liten fundering. När jag för ett antal år sedan, i början av gymnasiet, för första gången kollade på diverse intagningspoäng till olika utbildningar fanns det en urvalsgrupp för de som hade meritvärde enligt gällande modell (IG-G-VG-MVG, max 20.0), en annan urvalsgrupp för dem som hade snittbetyg ur förra systemet (1-5), och en tredje för de med betyg från folkhögskola (betyg 1.4). Dessa konkurrerade, på något sätt jag inte har koll på, i separata grupper. På motsvarande sätt fungerar det ju med högskoleprovet för de som har arbetslivserfarenhet och därigenom kan få ytterligare max 0.5 poäng. De redovisas som en egen grupp, åtskild från de som söker på högskoleprov utan arbetslivserfarenhet.

Alltså, kommer de som gått ut gymnasiet innan ändringarna som beskrivs ovan konkurrera mot de som gått ut senare, trots att förutsättningarna varit annorlunda?

I övrigt så är det väl bara att satsa på att sätta 2.0 på högskoleprovet, för det finns väl fortfarande som separat urvalsgrupp?
Sen finns ju förstås KI:s prov- och intervjubaserade antagning. Jag hörde rykten om att den finns på annat håll också?

Hjerg - som för övrigt beställde kurslitteratur för 2000 kr igår, räknar med ungefär lika mycket till för höstterminen.
Lfskbat
Attans vad rörigt allt har blivit till att söka universitet... När jag sökte så hade jag 4.0 i betyg från gymnasiet... utöver detta fick jag 1.5 för att jag gjort lumpen i 15 månader, detta gav mig antagningspoäng på 5.5 dvs plats på sökt linje (Förvaltningslinjen vid Lunds universitet). Visserligen gick jag inte i kvotgrupp D (direktantagning efter gymnasiet) utan i de med kompletteringsutb typ komvux... Så man kan säga att lumpen räddade mig banan_rock.gif Detta var på det rara 80-talet.
FkN
QUOTE (Status quo @ Jul 12 2008, 14:48 ) *
Jag kom in på 10 reserv, vilket enligt min sambo är rätt bra. Själv har jag ingen aning efter som jag inte studerat på högskola tidigare..

Kom du in?
H0lK
QUOTE (Hjerg @ Aug 9 2008, 15:58 ) *
Juristlinjen, Uppsala Universitet, blir det för mig. Terminsstart den 1 sep!

/Hjerg

Samma utbildning, samma skola! Ses där Hjerg :P
Krizan
Ska läsa ryska på universitetet, 67% fart. Läste steg 1-2 på gymnasiet med MVG i båda, men när jag kollade in ett exempelprov för lägsta nivån A1 (som motsvarar steg 1-2 i ett språk) begrep jag inte ett jota. Försök att lära dig ett språk ordentligt när dina återstående 6 klasskamrater agerar bromsklossar (det tog nästan en termin för dem att lära sig det kyrilliska alfabetet som jag kunde efter en månad, inklusive uttal) och läraren ger efter för deras önskan att få sovmorgon en dag i veckan och skär ned undervisningstiden från 2 lektioner till 1.

Hoppar nu på kursen A1 och därefter direkt in på A2. Är formellt behörig till A2 så jag är redan antagen banan_rock.gif !
Status quo
QUOTE (FkN @ Aug 20 2008, 20:27 ) *
QUOTE (Status quo @ Jul 12 2008, 14:48 ) *

Kom du in?

Japp Försvarshögskolan i Stockholm, börjar på måndag smile.gif
Blev lite nervös när jag fick ett samtal sent på eftermiddagen från dom och sa att de trots allt hade en plats till mig wink.gif

EDIT: Förövrigt, är det någon annan soldfare som kommer studera på FHS nu i höst?
Kaliber600
Även jag skall läsa ryska den här terminen - dock bara på distans halvfart, mest för att hålla uppe min Ryska 1-3 Gymnasieryska. Kan väl egentligen redan det mesta som ingår i kursen, men det var den enda som fungerade med den här terminens schema (är utomlands 2 månader, bland annat). Tyckte det var synd, hade mycket hellre läst heltid jag också - men men, man tager vad man haver, sa Kajsa Varg (finns bara två universitet i Sverige som erbjuder ryska på distans, enl vad jag lyckades luska fram). Det positiva är ju att jag får högskolepoäng för det, och att jag får in rutinerna bättre än nu, så att jag kan plugga ryska på heltid efter lumpen.
fogel02
@kaliber vilka två erbjuder ryska på distans ? och erbjuder någon av de grundkurser på distans ?
Kaliber600
@fogel: Det är Malmö och Gotland. Kurserna är nybörjarnivå/grundnivå enl. vad jag förstår det. Mer info finns på deras respektive hemsidor (www.mah.se - gotlands kan jag inte, me Google borde ge ett snabbt svar).
fogel02
@kaliber600 tack för tipset

www.hgo.se är länken till högskolan på gotland
Annahörig
Jag ska gå en deltidskurs på distans inom psykiatri.
Skalman
QUOTE (MatsLennarth @ Aug 14 2008, 19:35 ) *

Läkarprogrammen tar allt mer in folk på intervju efter vad jag har förstått (de har upptäckt att bra betyg inte nödvändigtvis betyder att man blir en bra läkare) och med dina betyg samt ett bra högskoleprov så borde du, även om du inte kommer in direkt, bli kallad till intervju vid några universitet åtminstone. Väl där gäller det att visa att du är en vettig människa med bra personliga egenskaper och att du verkligen är intresserad av yrket som sådant och inte bara statusen (dvs. att du har 20.0 för att du vill bli läkare och inte vill bli läkare för att du har 20.0) så tror jag allt att du har en bra chans ändå. Ge inte upp i förtid!
MatsLennarth
QUOTE(Skalman @ Sep 2 2008, 01:44 ) *
Läkarprogrammen tar allt mer in folk på intervju efter vad jag har förstått (de har upptäckt att bra betyg inte nödvändigtvis betyder att man blir en bra läkare) och med dina betyg samt ett bra högskoleprov så borde du, även om du inte kommer in direkt, bli kallad till intervju vid några universitet åtminstone. Väl där gäller det att visa att du är en vettig människa med bra personliga egenskaper och att du verkligen är intresserad av yrket som sådant och inte bara statusen (dvs. att du har 20.0 för att du vill bli läkare och inte vill bli läkare för att du har 20.0) så tror jag allt att du har en bra chans ändå. Ge inte upp i förtid!

Jag har grävt lite mer i ämnet, och funnit att ungefär 1,6-1,7 räcker för att komma in på HP/BG kvoten. Det är trots allt inte omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. Högskoleprovet är inte många veckor borta, så det får bli till att göra bra från sig där.

Karolinska- och Umeå Universitet tar in cirka en tredjedel av sina studenter på intervju. Dit kommer man först efter ett hårt urval, där ett bra högskoleprov och fina betyg gäller. Anledningen till att så få tas in via intervju är tydligen att det är kostsamt. Då kan man ju fråga sig hur ekonomiskt riktigt det egentligen är, om man examinerar ett antal direkt olämpliga läkare, som antogs till utbildningen pga. betygen / högskoleprovet.
Spook
QUOTE(MatsLennarth @ Jul 12 2008, 16:43 ) *
Kom in på Industriell Ekonomi på Chalmers och hamnade som 137 reserv till medicin i Göteborg, så det är ju kört. Får bli att satsa på staketmontörskarriären tills vidare, Chalmers är tyvärr inte så attraherande.

Budapest då?
MatsLennarth
QUOTE(Spook @ Sep 9 2008, 13:29 ) *
QUOTE(MatsLennarth @ Jul 12 2008, 16:43 ) *

Budapest då?

Staketmontör tills jag dör ;)

Nej, seriöst, nu så är det förberedelser inför högskoleprovet som gäller. Jag har listat ut att jag behöver höja mig från 1,5 -> 1,7 för att ha en plats, vilket inte är en omöjlighet.

Någon som har några konkreta råd inför terminens tråkigaste lördag den 25 oktober?
Anders
QUOTE (MatsLennarth @ Sep 9 2008, 18:49 ) *
QUOTE (Spook @ Sep 9 2008, 13:29 ) *
QUOTE (MatsLennarth @ Jul 12 2008, 16:43 ) *

Budapest då?

Staketmontör tills jag dör ;)

Nej, seriöst, nu så är det förberedelser inför högskoleprovet som gäller. Jag har listat ut att jag behöver höja mig från 1,5 -> 1,7 för att ha en plats, vilket inte är en omöjlighet.

Någon som har några konkreta råd inför terminens tråkigaste lördag den 25 oktober?

Ja. Öva.

På internätet kan man hitta de gamla proven ( jag anger inte adressen då lättja inte främjar lärandeprocessen rolleyes.gif ). Gör 3-4 gamla högskoleprov direkt på skärmen, men HALVERA tiden för genomförande på respektive provdel.

Jag gjorde så och höjde mig 0,3 från övning till skarpt genomförande.

Lycka till.
Krook
Jag har just påbörjat en kurs i pedagogik.

/K
MatsLennarth
QUOTE(Anders @ Sep 9 2008, 20:06 ) *
Ja. Öva.

På internätet kan man hitta de gamla proven ( jag anger inte adressen då lättja inte främjar lärandeprocessen rolleyes.gif ). Gör 3-4 gamla högskoleprov direkt på skärmen, men HALVERA tiden för genomförande på respektive provdel.

Jag gjorde så och höjde mig 0,3 från övning till skarpt genomförande.

Lycka till.

Av vilken anledning?

Gjorde ett interaktivt övningsprov och fick 18/22, ganska bra. Detta på tiden 35/50 minuter, vilket ändå får sägas vara ganska snabbt. Att göra det på 25 minuter verkar dumdristigt, det är ju antal rätt och inte tiden som räknas.

När du säger att du höjde dig 0,3 från övning till skarpt genomförande, menar du att du exempelvis drog till med 1,2 på övningarna (som du gjorde på halv tid) och sedan 1,5 på det riktiga HP? Eller menar du att du höjde ditt resultat genom övning mellan två prov?
Anders
QUOTE (MatsLennarth @ Sep 9 2008, 21:23 ) *
Av vilken anledning?

Train hard, fight easy. Att träna under tidspress verkade fungera för mig - upplevde det som gott om tid på respektive provdel på det skarpa provet.

Gjorde ett interaktivt övningsprov och fick 18/22, ganska bra. Detta på tiden 35/50 minuter, vilket ändå får sägas vara ganska snabbt. Att göra det på 25 minuter verkar dumdristigt, det är ju antal rätt och inte tiden som räknas.

Se svaret ovan.

När du säger att du höjde dig 0,3 från övning till skarpt genomförande, menar du att du exempelvis drog till med 1,2 på övningarna (som du gjorde på halv tid) och sedan 1,5 på det riktiga HP? Eller menar du att du höjde ditt resultat genom övning mellan två prov?

Det förstnämnda. Jag hade då exempelvis 0,2 - 0,2 - 0,2 på övningsproven som jag gjorde på halv tid för att sedan vid skarpt genomförande skriva 0,5.*

* Ovan nämnda siffror är fingerade och har inget med det verkliga resultatet att göra.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.