QUOTE (MatsLennarth @ Aug 14 2008, 19:35 )

Jag kapar tråden och tar upp ett annat studierelaterat ämne
En intressant sak som jag har uppmärksammat är det kommande systemet för antagning till högskolan.
Kortfattat: (som jag har förstått det)
Förändring 1: istället för att läsa lätta kurser som man lätt får MVG i, vill man främja de som läser lite mer avancerade kurser. Matematik- och språkkurser kommer att belönas, genom att man maximalt kan få tillgodoräkna sig 2,5 extra poäng vid ansökningen till högskolan, så kallade meritpoäng.
Förändring 2: de som läser upp sina betyg vid Komvux efter avslutade gymnasiekurser hamnar inte längre i samma urvalsgrupp som de som går ut direkt från gymnasiet.
Det här ger en del konsekvenser för mig:
Jag gick ut naturvetenskapsprogrammet med 20,0 , och har för ambition att bli läkare. Att komma in på läkarlinjen är oerhört svårt till och med med mina betyg. Det är ordnat så fiffigt nuförtiden att man skiljer mellan de som har 20,0 från gymnasiet med hjälp av högskoleprovet.
Saken är den att då det nya systemet träder i kraft kommer jag bara att kunna tillgodoräkna mig 1,5 av de möjliga 2,5 poängen, eftersom förslaget var just ett förslag under min gymnasietid och jag inte hade någon möjlighet att påverka mins tudieplan efter detta. Mina betyg blir då värdelösa, eftersom jag inte längre står mig i konkurrensen gentemot de som har planerat sin studieplan efter de nya reglerna.
En lösning hade ju varit att läsa de kurserna som behövs för att få meritpoängen på komvux, men då hamnar man som sagt i en mycket ofördelaktig urvalsgrupp.
Som det ser ut nu så verkar det inte finnas någon utväg. Att plugga utomlands, javisst, men det är inte det det handlar om.
Någon med synpunkter, funderingar, idéer, förslag?
Till att börja med så är jag inte så insatt i hur förändringarna kommer att genomföras, och förhoppningsvis spelar det ingen roll för mig, eftersom jag kommit in på juristprogrammet som jag påbörjar snart.
Dock tycker jag att det är en intressant fråga, och jag har en liten fundering. När jag för ett antal år sedan, i början av gymnasiet, för första gången kollade på diverse intagningspoäng till olika utbildningar fanns det en urvalsgrupp för de som hade meritvärde enligt gällande modell (IG-G-VG-MVG, max 20.0), en annan urvalsgrupp för dem som hade snittbetyg ur förra systemet (1-5), och en tredje för de med betyg från folkhögskola (betyg 1.4). Dessa konkurrerade, på något sätt jag inte har koll på, i separata grupper. På motsvarande sätt fungerar det ju med högskoleprovet för de som har arbetslivserfarenhet och därigenom kan få ytterligare max 0.5 poäng. De redovisas som en egen grupp, åtskild från de som söker på högskoleprov utan arbetslivserfarenhet.
Alltså, kommer de som gått ut gymnasiet innan ändringarna som beskrivs ovan konkurrera mot de som gått ut senare, trots att förutsättningarna varit annorlunda?
I övrigt så är det väl bara att satsa på att sätta 2.0 på högskoleprovet, för det finns väl fortfarande som separat urvalsgrupp?
Sen finns ju förstås KI:s prov- och intervjubaserade antagning. Jag hörde rykten om att den finns på annat håll också?
Hjerg - som för övrigt beställde kurslitteratur för 2000 kr igår, räknar med ungefär lika mycket till för höstterminen.