Fästningstrollet
Jul 10 2008, 17:22
Så här i antagningstider så undrar jag om det finns någon här på forumet som kan ge lite info om Örebro som studentstad.
- Hur är universitetet?
- Boende? Bra/dåligt, billigt/dyrt, kvalitet m.m.
- Träning/Gym för studenter?
- Mentalitet i staden, och bland studenter?
All info som kan tänkas finnas tas gärna emot.
Edit: Fixade en separat tråd för detta.
Vc_90
BlåGul
-Universitetet är trevligt och fräscht, och det är skönt med ett samlat campus och inte utspritt över hela stan.
-Boende är helt ok, örebro har bostadsgaranti så bostad får man alltid. Men om jag fick välja skulle jag undvika Brickebacken, även fast det är nära till universitetet så är det inget trevligt område alls!
-Gymmet på campus är riktigt trevligt, och genomgick för inte allt för länge sen en helrenovering. Sen finns det såklart övriga aktiviteter som bollsporter och gympapass (vill särskilt pusha för ÖUIFs rugbylag!!!). Det finns också fina löpar/mtbspår i anslutning till campus.
-Örebro är ingen utpräglad studentstad, men sektionerna är hyffsat aktiva och på kåren händer det ofta nånting...för att ta sig fram i örebro så är cykel eller buss det som gäller, örebro är en riktigt bra cykelstad och lokalbussarna kostar 10spänn för tre timmar med busskort!
Fler frågor, PMa så kan jag försöka svara!
kronvrak
Jul 15 2008, 08:15
QUOTE (Fästningstrollet @ Jul 10 2008, 17:22 )

Träning/Gym för studenter?
http://www.orebrokk.org/ ett av de bättre gymmen i landet om man vill bli stark. 1500 SEK/år