QUOTE (01/B3 @ Jul 25 2008, 17:03 )

Hur stora sovjetiska styrkor menar du att det skulle ha krävts för att ta Finland i slutet av 1980-talet?Hur lång skulle det ha tagit innan dessa styrkor kunde ha påbörjat anfallet?Hur stora styrkor Finland ha hunnit mobilisera vid den tidpunkten?
Personligt tänker jag att ca. 4-6 sovjetiska divisioner + armestyrkor skulle ha varit nog. (Vyborg korps förstarkt?) Finlands viktigaste region är triangel Åbo-Tammerfors-Helsingfors, och Helsingfors är ca. 190km från ryskt gränsen. (t.ex liksom Stockholm-Gävle eller Stockholm-Linköping). Terrängen mellan Finska Viken och Saimaa är ingen perfekt "tank country" men det har ingen stora naturbarriärer. Kanske några styrkor kunde ha användt Saimaa, sovjetiska styrkor hade mycket bra utrustning för amfibio-operationer.

Hur många länder i norra Europa hade starkare försvar än Finland?
Sverige, Norge, Danmark och Sovjetunionen. Jag tänker att bättre text skulle ha varit "Finland has the fifth strongest defense in Northern Europe"

Om detta stämmer så hade väl Finlands luftförsvar ett modernt C3I-nät? För att använda starka ord som "mythos" så kan du inte peka på några särskilt konkreta felaktigheter i boken.
Om man talar om "ultramodern" i 1980-talets kontext menar det AEW, många rörliga ekoradior, fiberoptiklinker, frekvenshoppande radior och så vidare. Och "ECM-proof" är bara ****, man måste inte ha varit ett expert att se det.

Jämfört med Sverige var det ingen stor skillnad i hur modern utrustning arméförbanden hade. En del utrustning var helt modern och en del var från världskriget. Jag tror inte heller att de norska brigaderna av organisation 78 var starkare än de finska infanteribrigaderna.
Norske brigader hade likadan artilleri (6 105mm pjäse/battalion) eller starkare (med M114 eller M109), pansarvärnsroboter, stormkanoner (NM-116) etc. Jag tror också att dom hade bättre sambandsutrustning och några militära fordoner.

Förbindelsen från Sovjetunionen till Skibotn i Norge via "the finnish wedge" som var mycket omskriven under 1980-talet är helt beroende av en väg (nuvarande E8) och genvägen mellan Enare och Kittilä (955) likaså. Även från Alakurtti/Kandalaksha via Salla så är en angripare beroende av ett fåtal vägar. I södra Finland bildar sjösystemet och främst Saimen ett naturligt hinder. Det krävs inte mycket av sprängningar och minor innan angriparen sitter fast på vägen.
Naturligtvis finsk Lapland är ett specialområde, men det var inte så viktig för Finland. Man måste också kommer på att sovjetiska truppor hade mycke bättre terrängrörlighet än finska styrkot (ca. tre bv-utrustad bataljoner utfryst) och massiva eldkraft som är viktig i Lapland. Sjösystemet var större hinder för finska styrkor än ryska. Finska trupper hade svaga pansarvärn, och sovjetiska styrkor hade t.ex. MT-LB, BTR, PT-76 och massor av pionjärbryggor.

Den viktigast frågan, från början av tråden, är ifall dåvarande ÖB Bengt Gustafsson (The Soviet Threat to Sweden during the Cold War ) hade rätt i att Finland hade vilja och möjlighet att motsätta sig en sovjetisk genommarsch. Jag är övertygad om att så var fallet.
Jag tror att det skulle ha varit beroende att hur laget med NATO-WP krig hade varit. Om det hade varit ett urval om man skulle ge Lapland eller sovjetiska anfall tror jag definitivt att Lapland var evakuerad. Finland var självständigt, men inte självmordbenägen. Liksom i 1944, nationell överlevnad skulle ha varit prioritet över moralitet.