Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Recensioner av Recon/Snigelprodukter
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Fjällräv
Jag skapar denna tråd då det verkar finnas intresse av fler recensioner av den typ jag postade i tråden ryggsäcksfrossa. Jag inleder med min recension av Snigels vattentäta uppdragssäck.

Min recension kopierad direkt från tråden fast med något tillägg:

Sådär. Jag lägger upp recensionen här istället då jag tror att det finns fler som är intresserade i det här forumet. Jag vill dock understryka att det här främst är en beskrivning av ryggsäcken och inte en riktig recension då jag inte kan uttala mig om hur hållbar den är än och så vidare. Jag tog det mesta från ett mail som jag skickade till en intresserad forumit fast med några tillägg. Ser ni att jag glömt något, missat något, eller om ni har frågor så kan ni ju göra mig uppmärksam på lämpligt sätt. Hur som helst, håll till godo:

Måtten på säcken är ungefär samma som stridssäck 2000. Materialet är dock inte lika grovt utan tunnare. Nyansen är samma som stridssäck 2000.

Ryggsidan på säcken. Bärremmarna är något vadderade men relativt tunna. Det finns också ett enklare avbärarbälte. Det finns ingen ram i säcken utan den stadgas upp av ett dubbelvikt liggunderlag som går att ta ur. Urtagen så kan man då rulla ihop säcken ganska komprimerat. Då "liggunderlaget" är urtaget så har det samma bredd som säcken och den dubbla längden. Bärremmarna är försedda med ett nylonband vardera i brösthöjd där man kan fästa viss utrustning. Strax under nylonbanden finns också ett elastiskt band med samma syfte. Bärremmarna kan sättas ihop med en rem över bröstet. Den är justerbar både i längd och i höjd.

Så här ser huvudsäcken ut då den är öppnad.

Huvudsäcken stängs på samma sätt som en vattentät packsäck det vill säga öppningen rullas ihop ett antal varv varpå man sätter ihop sidorna med ett sticklås.

Locket stängs med två justerbara remmar med sticklås. I locket finns en ficka av ungefär samma storlek som den på stridssäck 2000. Ovanpå locket finns elastisk "bungee cord" som är fäst i fyra öglor, en i varje hörn. På locket finns också en bit velcro (4x10 cm)

Eftersom att det blev ett par badtillfällen under fjällvistelsen så tog jag tillfället i akt att testa vattentätheten. Resultatet blev några få droppar i säcken efter uppskattningsvis fem minuters badande både vid vattenytan och under. Om läckan berodde på handhavandefel med vattenlåset eller om väven inte var tålig låter jag vara osagt. Vid testet så var säcken helt tom på materiel men till en tredjedel fylld med luft. Helt omotiverat så slänger jag upp två väldigt taktiska bilder från utprovningen av säcken:

För att komplettera vattentestet så gjorde jag ett nytt i badrummet, dels genom att dränka säcken helt utfylld med pappersskräp och dels spola på den meddels vattenslang. Resultatet blev detsamma som tidigare fast med slutsatsen att det främst är öppningen som släpper in vatten mer än väven. Det spelar förvisso mindre roll då den oavsett klarar av regn och vardagsförhållanden .

Det var väl allt.

Fritt fram för fler detaljrika recensioner!
Fu Kjellberg
Perfekt Fjällräv.
Det är så recencioner skall se ut.
Nu vill vi ser fler recencioner av Recon/Snigelprodukter som ni brukar.

Så kom igen och var inte blyga.
Fu Bodin
Bidrar lite till denna tråden då.

Inskaffade nyligen Snigel Design byxbälte (linky)

Bredare än vanliga FM-bätet = något bättre avlastning, dock trångt i hällorna.
Ett gott spänne som är lite "länkad", vilket upplevs ganska positivt kontra en fast så här i efterhand.
Har tidigare provat BDU-bältet men har inte fastnat för den typen.

Negativt med bältet är att det är ganska knöligt att få på byxorna, du kan inte ha dig på dem när du ska få på bältet i hällorna. Därmed blir justermöjligheterna lite knöliga, men du har ett garanterat löpfritt bälte som du förhoppningsvis inte behöver justera.

För 155 riksdaler, ett klart vettigt köp.
Mattsson
Snigel Magasindumpficka

När jag först plockade ur fickan ur sitt kolli så blev jag förvånad över hur gigantisk den är, se längre ner vad jag har lyckats få ner i den.

Fickan har tre öljetter i botten för att vatten ska kunna rinna undan om så att den inte blir en vattensamling i den.

I öppningen så finns en dragsko så man kan minska justera öppningen, dock när jag har provat så har den varit ganska trög att använda och jag har aldrig använt den pga av det. Kanske en miss av Snigel eller så har jag fått ett mångdagsex.

Fickan sätts fast på dom nedre smala hällorna på stridsvästens bälte med fyra band som man sätter fast på samma sätt dom dom vanliga fickorna, tyvärr så kan jag inte svara om fickan går att sätta på PALS/MOLLE system. Fickan har även hällor på utsidan så även om man sätter fast den på västen så kommer man inte att förlora några hällor som man kunde ha använt till att sätta fast andra utrustningsdetaljer.

Summering:
Namnet magasindumpficka är tyvärr ett ganska missvisande ord då jag har funnit att man kan använda den till att stoppa ner mycket flera saker än magasin, om man tex har behov av att lägga ifrån sig något snabbt så fickan perfekt för det efetrsom det går lika sanbbt att stoppa ner något i den som det är att fiska upp det igen. Som kuriosa kan jag nämna att jag har lyckats trycka ner ett par marschkänga 90 i storlek 290 i den utan större ansträngning(bildbevis finns).

Pris: 275kr och finns hos Recon.se samt Tacgear.se

Frågor?
Munken_swe
Ja. Hur många AK4-magasin ryms? Hur många ryms praktiskt innan du anser att det blir negativa effekter av slängande påse osv. Hur fungerar det med att springa med den när det ligger några magasin däri?
os frontale
Jag hijackar tråden lite.
Storleken på dumpen anser jag vara optimal då den i hoprullat läge tar lite plats. När man vill dumpa magasin vill man ju inte pilla ner magasinen i en obefintlig öppning, speciellt stort blir problemet med jägarmag.

Jag har stått på händerna med min dumpficka där jag har 8 magasin i utan att de ramlar ur.
Mattsson
QUOTE (Munken_swe @ Aug 22 2008, 22:34 ) *
1. Hur många AK4-magasin ryms?
2.Hur många ryms praktiskt innan du anser att det blir negativa effekter av slängande påse osv.
3.Hur fungerar det med att springa med den när det ligger några magasin däri?

1,2: Jag har tyvärr inte kunnat max testat den än, men när jag gör det så lägger jag upp svaret här.
3. Till en början så känns den ganska avig att använda och bära med sig, men när man har använt den ett längre tag så märker man den inte.

En sak vill jag dock tillägga: När den är ut rullad och tom så har den en tendens att flyga iväg när det är blåsigt ute och det kan sluta med att man droppar maggen utanför fickan, det kan dock motverkas genom att man lägger en liten tyngd in fickan när man har rullat ut den.
AnimalMother
För att ytterligare optimera "magdumpfickan" kan man placera en "mjuk" ståltråd i samma fålla som det åtdragande snöret finns i.

Det hela leder till att fickan öppnar sig självt ännu enklare och vackrare. ryktet säger nämligen att magasinbyten bör genomföras fort... rolleyes.gif
SwePace
"mjuk ståltråd", typ en wire av tjocklek ca. 2mm. då eller? Tänkte eftersom den fjädrar bättre än en stål- eller najtråd vid ev. hopdragande/utsläppande av öppningen vid utrullat bärande.
SISU
Jag har 12 ak4 mag i min upplevde det inte som att jag skulle tappa nått .
O inte nått besvärande av att den slängde runt häller .
Wuopio
Jag har 4 produkter till listan.

Snigel Design : Pistolhölster med Lock & Benfäste
Snigel Design : Pistolmagasinsficka Två Magasin
Recon : Radioficka Komplett med Lock
Recon / Snigel Design : Magasinsficka AK 4/5

Vi börjar med

Snigel Design : Pistolhölster med Lock & Benfäste

OBS!! Hölstret och benfäste går att köpa separat.

Pistolhölstret passar till : Sig Sauer 225, 226, 228, 229 och Glock 17.

En mycket skönt hölster för Glock 17. I början kan den kännas jobbig på grund av att materialet är nytt och inte hunnit forma sig efter pistolen (Vet ej om den har samma problem med andra pistol sorter).
Men efter man låtit Glock 17 ligga i hölstret en natt så har den format sig nog. När den väl har format sig efter pistolen så sitter den i hölstret som den skall, låst men för det lätt att dra ut när det behövs. Sen när man skall lägga bort pistolen under vilken situation du nu är, så har jag kommit fram till att den är lätt att få på plats igen om du lärt dig på vilket sätt. Nu undrar du kanske "Vilket sätt ?" hölstret blir så exakt formad efter Glock 17 att det bara är någon 1-2mm som den har att röra sig i med det så kan det vara svårt att få ner den (När den är ny), men när man har använt den ett tag så mjuknar tyget upp lite och det blir lättare att få den på plats igen.

Enda som jag har och klaga på pistol hölstret är att kardborre banden som man flätar en gång och sedan fäster på benfästet är att dom skulle få vara 1-2 cm längre(du ser kardborren på bild5). För som det är just nu så finns det risk att hölstret lossnar och ramlar av i striden om man inte är försiktig. Har fixat 2 cm längre kardborre på min så den håller hur bra som helst nu.

Denna produkt får 3 av 5 i nytt skick och ej modifierad. 4 av 5 när den är modifierad med 1-2 cm längre kardborre. (Jag ger den inte 5 av 5 för att allt kan göras bättre på alla produkter)

Bild1 Bild2 Bild3 Bild4 Bild5

Snigel Design : Pistolmagasinsficka Två Magasin

Gjord för Sig Sauer och Glock magasin

En mycket stabil och robust ficka om man får dom att fästa bra på Västen/bältet. Den har möjligheten att låsta fast magasinen med ett knapp fäste men jag personligen tycker att den håller kvar magasinen så bra att den inte behövs (Glock 17 magasin är vad jag använt mig av). Fickan i sig går att ha både lodrät och vågrät då den har dubbla fästningen på backsidan. Fästningen är av kardborre och den är 4.7cm bred så den är gjord specifikt för att passa på 2000 västen och Snigel Design - Utrustningsvästen.

Mycket bra dubbel ficka om den inte skulle tagit upp så mycket plats på västen.

ger denna produkt 3 av 5 för att den gör det enkelt att byta magasin och att den håller kvar magasinen bra fast man inte fäst dom fult.

Har ej egen bild på fickan så länkar från Recon.se

Bild1

Recon : Radioficka Komplett med Lock

OBS !! Man kan köpa fickan utan lock också.

En mycket skön ficka. Har bland annat en VHF Phuxin-888 som jag har i den och har mycket plats kvar. Vill man så får man nog in en äldre hand radio i den också. Locket går att ta bort om man inte behöver den. Sedan kan man använda fickan som duell ficka för den som önskas behöva det för stunden (Fungerar faktiskt väldigt bra)

En ficka med bra utrymme och får radion/magasinet att sitta som sten på bröstet men den har en nackdel när locket används så kan det vara svårt att sänka och höja ljudet och samma gäller att byta kanal.

Denna produkt får 4 av 5 av mig.

Bild1 Bild2

Recon / Snigel Design : Magasinsficka AK 4/5

Magasin fickan rymmer 2 AK4 (se Bild3) magasin och 3 AK5 magasin. Fickan i sig är väldigt skön att använda då den har en slutande design så man kommer lätt åt magasinen och man får tillbaka magasinen lättare än Försvarets ficka då den inte är lika hög i kanten. Fickan i sig passar på 2000 västen men sitter bättre på Recons stridsväst och 2008 modelen då molle systemet är mer tajt och har smalare band. På 2000 västen så får man en känsla av att kardborre banden inte räcker till på grund av att den är gjord för smalare molle system.

Produkten ger jag 4 av 5

Bild1 Bild2 Bild3

Hoppar in och säger ett par ord om "Snigel Magasindumpficka" också

Har lyckats fylla den med 15st 5.56 mag med magpuls och 5 Glock mag och fortfarande tyckt att det finns plats smile.gif
så denna dumper ficka är guld värd. Tycker den skall vara standard i allas strids utrustning.

får 4 av 5 av mig smile.gif
Fk Fjellman
Tänkte att jag skulle ta och dra mitt strå till stacken vad det gäller recensioner.

Köpte för ett tag sedan en stabsreda mellan och två hgr fickor från recon, har dock inte hunnit ha dom i busken så mycket men än så länge är jag ganska nöjd med dom.

Stabsreda mellan består av en ficka lite större än A5 som innehåller lite småfickor, hållare för pennor, en ficka för karta och en hållare för hålslagna dokument (som kan tas bort). I fickan sitter även två snören som gör att när man öppnar fickan så fälls den framåt och stannar i "horizontalt" läge.
På framsidan av fickan finns fästmöjligheter för ytterligare fickor o.dl. i form av molle(är lite osäker om det verkligen är just det systemet).

När jag skulle montera den på sv2k så märkte jag att dom stora banden på 2k västen tvingade mig att montera den ganska långt åt sidan vilket gjorde det ganska krångligt att komma åt den. Så jag tog och monteraden mitt på bröstet istället och plomberade napoleonfickorna. Nu tar det lite längre att ta på/av mig västen då jag måste även fästa ena änden på fickan, men jag tycker att den sitter väldigt bra till där. Går säkert bättre att montera på en väst med molle eller något system som har finare "raster" än sv2k.

Hgr fickorna fick hamna på höftbältet, och dom består av en ficka av kraftig condura, locket låses med två knappar och granaten i fråga fixeras av ett elastiskt band runt fickan. Nu har jag ju tyvär inte en massa hgr drällande hemma så jag kan inte riktigt bedömma hur smidigt det är att hanter hgr tillsammans med fickan men tycker det verkar som att det skulle fungera på ett bra sätt.

Den uppenbara avsaknaden bilder skyller jag på att jag inte har någonstans att tanka upp dom till på nätet.

//Fjellman
Fu Bodin
www.geting.se
cf112
QUOTE (Fk Fjellman @ Nov 19 2008, 10:32 ) *
fickan finns fästmöjligheter för ytterligare fickor o.dl. i form av molle(är lite osäker om det verkligen är just det systemet).

När jag skulle montera den på sv2k så märkte jag att dom stora banden på 2k västen tvingade mig att montera den ganska långt åt sidan vilket gjorde det ganska krångligt att komma åt den.
//Fjellman

Jag har lyckats montera min på ett bra sätt närmst bältesspännet. Gillar stabsredan! Den funkar bra som kaffebord i nerfällt läge också.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.