QUOTE (Bluespot @ Jul 5 2008, 20:48 )

Någon som känner för att berätta vad det innebär att vara med i ett sådant beredskapsförband?
Får man lön och vad ligger den på ungefär?
R30 innebär att du gör en utbildning, på runt 1-2 månad cirkus, och därefter ingår i ett beredskapsförband som ska kunna sättas in och vara verksamma efter 30 dagar från beslutet. Under utbildning och vid ev. insats så har man lön enligt befattning. I runda slängar så +20000 för en soldat och +25000 för en gruppchef, men detta varierar självklart beroende på befattningar. Under beredskapen som sker hemma och man lever sitt vanliga civila liv med den skillnaden att man på 7 dagar ska inställa sig vid förbandet vid inkallelse till insats. Under beredskapen får man 25000kr före skatt för ett år dvs. 2084kr/mån.
R10 menas att förbandet ska kunna lösa sin uppgift 10 dagar efter beslutet. Därför är personalen i dessa förband anställda under beredskapen och genomför kontinuerlig utbildning. NBG08 var ett R10 förband. En anställning i R10 förband har under utbildning/beredskap flera skillnader mot vanlig US/R30. Man är arbetstidsreglerad, får betala kost o logi precis som en vanlig anställd på ett regemente. Man är yrkessoldat snarare än utlandssoldat. R10 har dessutom en tydlig inriktning på att snabbt sättas in och därefter ersättas av andra förband så snart som möjligt.
Var väl lite beskrivande i stora drag. Jag har dock inte så stor detaljerad koll på R10 då jag aldrig har tillhört en sådan enhet. R30 beredskap har jag dock haft under i stort sett hela 2000-talet.