QUOTE (Flamdämpare @ Jun 9 2006, 13:27 )

Nej, det köper jag inte. Kulsprutor används för att försvara sig, När fienden väljer tillfälle. Jag tror de killarna håller med mig.

"How can you shoot running women and children?" "Easy, I just dont lead them as much" :P

När hoten är LV, ahkp eller jaktflyg flyger man väl på lägsta höjd? När vädret inte tillåter marschfart på marschhöjd? När terrängen inte tillåter marschfart på marschhöjd? Vilket hot möter man då istället?
Truppluftvärn/finkalibrig eld. Med ditt resonemang borde ju reverseringsfunktionen på J37 vara värdelös, den används ju bara till en sak och bara en gång per flygning..
Ja, har Gripen någon dragkraftsreversering? Nähä? QED.. :P Reverseringsfunktionen är inte värdelös, och den ger möjlighet till spektakulära uppvisningar. Men funktionen väger samtidigt väldigt mycket, varför det måste föreligga ett tämligen stort behov av dylik funktion för att den ska vara värd besväret. Att väldigt få jaktflygplan har dragkraftsreversering torde bevisa detta.
När man flyger på lågan och blir besjkuten av finkalibrig eld, vad tror du är RÄTT förfarande, att avbryta det man håller på med och cirkla runt för att peppra tillbaka lite med Ksp, eller att göra sig själv till ett så svårträffat mål som möjligt (vilket innebär att man även blir en jävligt taskig vapenplattform) och fortsätta försöka lösa uppgiften, nämligen att frakta X från A till B?
Att stanna och ta upp striden resulterar nog troligen i ett utökat antal hål i maskinen. (Jag baserar antagendet på bland annat historier om halvtransparanta Chinooker i afghanistan). I värsta fall måste man ofrivilligt och hastigt landa, och får det tvivelaktiga nöjet att möta fi lite mer öga mot öga.

Vilket är billigast och därmed då mest troligt, En eller två KSP/TSKP per HKP4 eller en AHKP/DAP?
Jo, men jag antar att två glockar är ännu billigare, så det kanske vore en ännu bättre idé. eller?
Anledningen till att man har kulsprutor på helikoptrarna är att man ska kunna freda sig på en "het LZ".
Självförsvar när man lastar eller lossar trupp eller mtrl med andra ord. Men helikoptrar är ganska stora, och fienden i skogen är svåra att träffa, därför är ksp på tphkp inte någon hållbar lösning för riktigt offensiva landsättningsoperationer.
Man vill absolut ha något tyngre med sig som kan mjuka upp landningsplatsen och ta hand om annalkande hot. Detta insåg man redan i Vietnam då man först hängde på lite allt möjligt på vissa dedicerade "Huey Gunships". Sedemera tog man fram en helikopter specialbyggd för uppdraget. Ah-1 Cobra.
Min ståndpunkt är, visst, en Ksp eller två kan i vissa fall kanske vara bättre än inga alls, men en ensam hkp 4 med dubbla 58or är långt ifrån en optimal lösning för att landsätta trupp på en plats med gott om bly i luften.
Vi har ju en expert på helikoptertaktik och helikopterburna operationer här på forumet som kanske kan avgöra huruvida jag helt talar i nattmössan eller ej.
/E