Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HKP 4 tråden
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2
Flamdämpare
Då Danne är upptagen idag svarar jag litegranna för honom. Danne berättade för mig tidigare i veckan att skyttar han talat med upplevde stor skillnad mellan att skjuta från höger respektive vänster sida från en helikopter.

Det beror på att skyttarna utbildas i att sikta lågt när de skjuter från vänster sida och högt när de skjuter från den högra sidan, Eller hur?

Att besvara eld under flygning från a till b borde rimligen innebära att man börjar jaga fientlig trupp.

Jag tror vi har olika definition av att jaga trupp. I min värld går det utmärkt att fortsätta lösa uppgiften ( fortsätta längs färdvägen/utföra undanmanövrer/etc.. ) och under tiden skjuta tillbaka.

Helikoptern har ju en hastighet framåt, så när man konstaterat beskjutning så är chansen rätt stor att man redan passerat de fientliga skyttarna.

Ljudets hastighet är högre än vad någon helikopter kan komma upp i. Ljudet avslöjar annalkande hkp långt innan de syns, För att ditt/dina vapen ska få bättre verkan i målet skjuter man oftast mot en annalkande hkp. Dens egen fart mot dina projektiler gör att de får bättre verkan, De slår alltså hårdare. En bonus är att det oftast är lättare att skjuta igenom plexiglas än pansarplåt och innanför sitter köttet..

Dessutom borde första reaktionen vara undanmanövrar, inte att vända bredsidan till och låta skyttarna verka.

Det går faktiskt att göra båda delarna samtidigt.

Om något är farligt nog att det måste nedkämpas innan man kan passera (tksp eller grövre) och man av en eller annan anledning inte kan välja en annan färdväg så gör man nog klokast i att försöka få dit någon form av CAS-resurs istället.

Ja, Om du vet om att det farliga finns där. Det har ju hänt att fienden omgrupperar till andra platser utan att du får reda på det. Murphy brukar hjälpa till där.

/Stavfel.
Erik_G
QUOTE (Flamdämpare @ Jun 14 2006, 13:21 ) *
Ljudets hastighet är högre än vad någon helikopter kan komma upp i. Ljudet avslöjar annalkande hkp långt innan de syns, För att ditt/dina vapen ska få bättre verkan i målet skjuter man oftast mot en annalkande hkp. Dens egen fart mot dina projektiler gör att de får bättre verkan, De slår alltså hårdare. En bonus är att det oftast är lättare att skjuta igenom plexiglas än pansarplåt och innanför sitter köttet..

Dåligt med pansarplåt på en hkp över huvud taget.. dessutom förutsätter du att fienden alltså kommer vara mitt för helikopterns färdväg och dessutom öppnar eld på långt håll.

Min förutsättning var att fienden inte nödvändigtvis står i helikopterns färdväg, att det inte säkert råder fri sikt mellan skyttar och hkp hela tiden (hus, träd, berg), och att de rent av är elaka nog att vänta med att skjuta tills dess att hkp är relativt nära och mer lätträffad.

Det går faktiskt att göra båda delarna samtidigt.

Ja, det går att skjuta från en manövrerande helikopter, och med lite tur så finns det stopp som hindrar skyttarna från att skjuta in i egen helikopter när de av olika anledningar får svårt att hålla vapnet i samma riktning en längre stund. Av dina uttalanden att döma utgår jag från att du är akrobat med extremt bra motorik och således kan både hålla balansen och verka från en manövrerande helikopter, eller att du aldrig befunnit dig i det sistnämnda.

Vid undanmanövrar så är det positivt nog om skyttarna kan hålla sig kvar vid fönstren/dörren och försöka lokalisera varifrån hotet kommer så man kan undgå det så snabbt som möjligt.

Jag är förvisso ingen god skytt, men jag tycker personligen det är skitsvårt att stillastående få in bra träffar på en lika stillastående papptavla på 300m. Att någon ska träffa något med en kulspruta på de avstånden från en manövrerande helikopter ser jag som mycket osannolikt.

Ja, Om du vet om att det farliga finns där. Det har ju hänt att fienden omgrupperar till andra platser utan att du får reda på det. Murphy brukar hjälpa till där.

Ja, om jag inte vet att det finns där så kommer jag antagligen bli varse det alldeles försent, enligt samma Murphy, och då får jag antagligen hoppas på att jag har tillräckligt många burkar hydraulolja med mig att mina crewchiefs kan hålla systemet trycksatt länge nog att jag hinner hitta en bra nödlandningsplats. Har jag tur kan jag undanmanövrera tillräckligt bra att jag kan fortsätta uppdraget.
Visst, det finns säkert tillfällen där den fientliga ksp´n, eller lätta lvkanonen, eller vad det nu kan vara som jag måste bekämpa för att ta mig förbi, tas med överraskning och jag därför är på förhand, och då är det väl bra om jag kan panga lite på den. Men då kommer massa andra faktorer in som t.ex ROE.

Om nu den tunga ksp´n står väl synlig på en liten kulle, eller på en byggnad med frit skottfält mot en tänkt landsättningsplats (fast den inte inte kändes till när uppdraget planerades), och man ser den under sin anflygning, och den börjar skjuta när man kommer och ska landa, då har man ju alternativet avbryt, gör undanmanövrar och stick från platsen, eller fortsätta med uppdraget, skjuta tillbaka och hoppas på det bästa. I Takhur Ghar gick det inte så jättebra, även om man bortser från att de tappade en kille.
Så, ja, ksp är bra att ha om läget är väldigt pressat och man absolut måste fram med lasten trots beskjutning, och uppdragets slutförande är värt att riskera en hel helikopter med personal och manskap för. Då KAN kulsprutan var det som räddar dagen. Nu ser jag inte riktigt att Sverige har RÅD att åta sig sådana uppdrag där vi kallt räknar med att kunna förlora helikoptrar. Gör vi det, så är det väl tyvärr så att där den amerikanska försvarmakten hade dragit igång en jättelik operation med stridsflyg, spaningsflyg och fler helikopterar för att lokalisera och rädda de strandsatta soldaterna, har vi endast UD och tyst diplomati att komma med. Möjligen kan vi sätta in andra halvan av SSG för att rädda den strandsatta första halvan om vi har någon mer helikopter att använda oss av.

Det är gentemot scenariot ovan jag anser att ska vi ha förmågan att offensivt operera med helikopter så ska vi verkligen ha förmågan. Bara för att man kan hänga på ett par 7,62 ksp på en helikopter gör den inte automagiskt till en stridshelikopter man kan bekämpa fienden med.

/E
Flamdämpare
@Erik

Jag tror vi är överens om att vi har olika åsikter om detta ämne. smile.gif
Vinter
Ash förhoppningsvis sitter inte teknikerna på FMV och försöker hitta ett bra sätt att montera automatkanon m/47D på Hkp14/15. mellow.gif

Fortsättning följer, ska bli intressant att följa eventuella inköp.
Erik_G
QUOTE (Vinter @ Jun 14 2006, 15:27 ) *
Ash förhoppningsvis sitter inte teknikerna på FMV och försöker hitta ett bra sätt att montera automatkanon m/47D på Hkp14/15. mellow.gif

Du skulle bara veta..
Det finns gott om pebba-vapenhuvar nu när de börjar skrota ut den..

Malajn.gif

/E
achilleos
QUOTE (Vinter @ Jun 14 2006, 13:27 ) *

Bara så att det är klart för alla. FMV hittar aldrig på nåt eget utan agerar enbart enligt de direktiv de får från beställaren/FM/HKV.
Vinter
QUOTE (achilleos @ Jun 14 2006, 16:58 ) *
Bara så att det är klart för alla. FMV hittar aldrig på nåt eget utan agerar enbart enligt de direktiv de får från beställaren/FM/HKV.

Nejdå, det var mer skämtsamt än allvarligt menat. ;)
Erik_G
Ska man ändå vara lite allvarlig och samtidigt blanda in utskrotade gamla pebba-akan och prata "door gunners" så kanske detta kan vara något att fundera kring:
http://undstunden.blogspot.com/2006/05/alt...tion-mh-60.html

Men jag vet inte hur pass bra våra gamla m/47 skulle fungera i denna rollen. Först och främst måste man ju konvertera tillbaka dem till bandmatning igen och sedan utveckla allt runt omkring. Kanske man kan ta fram en luftburen variant av Lemur?

Så helt allvarligt kanske inte inlägget ovan var...

/E
Vinter
Det kanske skulle vara enklare att få igenom ett köp av tex Hk GMG, som går att montera i helikopter pod(mk19 fungerar ju med). Spräng granater som understöd hmmm. Samma ammunition som granatsrutan, så inget nytt.

30mm kanon i singleshot? Ska dom prickskjuta med helikoptern? ohmy.gif
The Swede
Återkonvertera dom till bandmatning är inte så svårt, alla gamla delar sitter kvar. Det är bara att ta bort hållaren till 30-skottsmagasinet.
Bandmatare vet jag var det finns en hel pall. biggrin.gif
Flamdämpare
QUOTE (Erik_G @ Jun 14 2006, 14:39 ) *
Av dina uttalanden att döma utgår jag från att du är akrobat med extremt bra motorik och således kan både hålla balansen och verka från en manövrerande helikopter, eller att du aldrig befunnit dig i det sistnämnda.

/E

Nej, Precis som du har jag inte skjutit från en helikopter. Mina begränsade erfarenheter av sådant omfattar endast skjutning med direktriktad 20mm lvakan M40 och Kulspruta 58 mot sjö och luftmål från Minsveparna HMS Galten och HMS Rödlöga. Kan inte svara på om deras rörelsemönster i sjögång (förutom hastighetsskillnaden framåt) motsvarar en helikopters manövrer. För att slippa vara en akrobat med extremt bra motorik var vi fastspända vid eldgivning, Kanske en doorgunner är det med?
Hotel Charlie One
QUOTE (The Swede @ Jun 14 2006, 18:01 ) *
Återkonvertera dom till bandmatning är inte så svårt, alla gamla delar sitter kvar. Det är bara att ta bort hållaren till 30-skottsmagasinet.

Vilken "hållare till 30-skottsmagasinet"??? Själva upphängningen i akan för 10skottsmag/bandmatare har väl sett likadan ut hela tiden? tveka.gif
The Swede
QUOTE (Hotel Charlie One @ Jun 14 2006, 21:50 ) *
QUOTE (The Swede @ Jun 14 2006, 18:01 ) *

Vilken "hållare till 30-skottsmagasinet"??? Själva upphängningen i akan för 10skottsmag/bandmatare har väl sett likadan ut hela tiden? tveka.gif

När man frångick bandmatare/10-skottsmagasin och gick över till 30-skottsmagasin konverterade man magasinssliden så till vida att man monterade nya fästen för magasinet.

Med de fästena på plats passar inte bandmataren.
Om man tar bort dessa delar från magasinssliden så är det bara att häkta på en bandmatare/10-skottsmagasin istället då själva sliden är likadan och låsarmen till bandmataren/10-skottsmagasinet sitter kvar.

/The Swede pansar2.png
Erik_G
QUOTE (Flamdämpare @ Jun 14 2006, 21:01 ) *
Kan inte svara på om deras rörelsemönster i sjögång (förutom hastighetsskillnaden framåt) motsvarar en helikopters manövrer. För att slippa vara en akrobat med extremt bra motorik var vi fastspända vid eldgivning, Kanske en doorgunner är det med?

En helikopter som undanmanövrerar påminner nog inte speciellt mycket om ett fartyg i sjögång. Tänk Balder (Lisebergsattraktion), fast mindre förutsägbart och mindre fastspännt. Skyttarna i t.ex en MH-60L har förvisso selar på sig, men de är inte fastspännda vid sina vapen, så för att verka måste de hålla sig fast på något sätt ändå.

Har förvisso aldrig skjutit från en helikopter (inte helt sant, men laserskott från stillastående hkp räknas inte i denna diskussionen biggrin.gif), men jag har flugit med en som gjort annat än att flyga snällt rakt fram, och det var en trevlig upplevelse för mig då jag satt i framsits. Jag har dock hört att de i baksätet hade svårt att behålla frukosten.

QUOTE (The_Swede)
Bandmatare vet jag var det finns en hel pall.

Ja, det är väl det som är problemet. När FMV kommer dit hittar de en tom pall.. biggrin.gif

/E
Hotel Charlie One
@Swede:
Aha... du menar MAGASINSSLIDEN...
Då är jag med!
kerran
Användes inte Boeings Vertol redan under Vietnamkriget i bl.a CSAR?

Visst vore det häftligt om svenska försvaret inskaffat Sikorsky CH-53E Super Stallion istället för NH90?

Sikorsky CH-53E Super Stallion är den "maffigaste" hkp jag sett...den skulle säkert passat för NBG

Bild på 6st US Marines Sikorsky CH-53E Super Stallion i luften:

http://www.airliners.net/open.file/1165303/M/
Berg
Annat är väl att Super Stallion är betydligt dyrare? unsure.gif
Danne
QUOTE (kerran @ Feb 28 2007, 21:05 ) *
Användes inte Boeings Vertol redan under Vietnamkriget i bl.a CSAR?

Visst vore det häftligt om svenska försvaret inskaffat Sikorsky CH-53E Super Stallion istället för NH90?

Sikorsky CH-53E Super Stallion är den "maffigaste" hkp jag sett...den skulle säkert passat för NBG

Bild på 6st US Marines Sikorsky CH-53E Super Stallion i luften:

http://www.airliners.net/open.file/1165303/M/

Sea Knight har använts i CSAR rollen, men då som ad hoc lösning. I vietnam var det det CH-53 och till ännu större del The Jolly Green; HH-3 som skötte CSAR med ett gäng svansande Sandys efter.

Tandem rotor maskiner har inte varit dedikerade CSAR maskiner, något som det nu blir ändring på när CSAR-X gick till Chinook, som nu kommer ersätta Pave Low/Hawk

Visst är CH-53 maffig, cool och allt det där men VARFÖR vill så många på det här stället köpa äldre ersättare än de vi skall ersätta, jag förstår det inte (MiG och Sukhoi istället för Gripen osv). Nu skall iofs produktionslinan av en kraftigt moddad 53 öppnas upp igen, men den har varit stängd lääääääääääääänge.
kerran
Den 100+ miljarder Chinook order Boeing nyligen fick, är med all sannolikhet en helikopter som har ganska lite gemensamt med den Chinook som för 40 år sedan flög över Vietnam.

Detsamma gäller nog för den "nya" 53 modell som Sikorsky planerar för.

En gammal grundkonstruktion behöver inte vara dålig.
Det beror helt på hur den konstruerades och vilken utveckingspotential konstruktionen hade.

Bästa exemplen på detta torde Boeing ha. Boeing säljer fortfarande mängder med Boeing 747 och Boeing 737, som tekniskt har lite gemensamt med de versioner av 747 och 737 som man sålde för 35 år sedan. Bägge modellerna kommer troligen också flyga passagerare och frakt långt efter att Gripen har landat, för gott.
Boeing tillverkade också B-52, tillverkningen upphörde år 1962 och USAF planerar väl behålla den i 30 år till...
Även F-15 och F/A-18 som Boeing tillverkar säljer fortfarande, och tillverkaren tar bra betalt för dessa 2 modeller...
Kryptörn
Vilket ballistiskt skydd får 4:orna? (Om det är öppen info, förstås!) Köper man in det amerikanska alternativet som anges på UndStunden "från hyllan" eller är det "själv är bäste dräng" som gäller?
Erik_G
QUOTE (Kryptörn @ Mar 1 2007, 09:11 ) *
Vilket ballistiskt skydd får 4:orna? (Om det är öppen info, förstås!) Köper man in det amerikanska alternativet som anges på UndStunden "från hyllan" eller är det "själv är bäste dräng" som gäller?

Det beror nog på hur helig tidsplanen är. Om man ska vara klar till 2008 så har man mindre än ett år på sig, vilket gör att jag antar att det är någon form av off the shelf som gäller.

/E
kerran
På lännken nedan Info om HKP 4s framtid och även intressant info om den uppgradering som US Marine Corps genomförde på sina Sea Knights år 2005.

Vertolen är en slitvarg, USMC har använt sina hårt allt sedan Vietnamkriget rasade för 40 år sedan , fram till dagens krig i södra Afganistan och Irak.
Var det inte en Vertol som var den allra sista USA militär helikoptern som lämnade Saigon 30 apil 1975 med USAs ambassadör ombord?

Den kommer säkert klara sig bra hos NBG, som inte alls kommer sättas in under lika tuffa förhållanden som USMC verkat med sina Sea Nights.

Undstunden

http://www.airliners.net/open.file/0973130/M/
Kryptörn
De fyra Hkp 4 som moddas för NBG är...

...wait for it...

...försenade! Någon som är förvånad? dry.gif
Berg
Helikoptrarna behöver också genomgå ytterligare flygprov för att säkerställa den installerade kulsprutepistolen och att skjutning med kulsprutan inte ger oacceptabla vibrationer för flygsäkerhetskritisk utrustning.

*r det något jag har missat? Är det ett skrivfel eller har det kommit en kpist till flygförare?
Deron
QUOTE (Berg @ Dec 19 2007, 00:15 ) *
Helikoptrarna behöver också genomgå ytterligare flygprov för att säkerställa den installerade kulsprutepistolen och att skjutning med kulsprutan inte ger oacceptabla vibrationer för flygsäkerhetskritisk utrustning.

*r det något jag har missat? Är det ett skrivfel eller har det kommit en kpist till flygförare?

Skrivfel, de syftar på KSP:n.
Muts
Tror att jag nu har sett två av de moddade Hkp4 på hyffsat avstånd. Observerades på F17. Hittade en bild idag också.
http://www.airliners.net/photo/Sweden---Na...-16)/1349395/L/
Är det skyddsplåtar som går runt som ett halsband måntro? Ser i mina ögon onödigt sparsamt ut, om det nu inte sitter på insidan också.
Danne
QUOTE (Muts @ Apr 28 2008, 00:32 ) *
Tror att jag nu har sett två av de moddade Hkp4 på hyffsat avstånd. Observerades på F17. Hittade en bild idag också.
http://www.airliners.net/photo/Sweden---Na...-16)/1349395/L/
Är det skyddsplåtar som går runt som ett halsband måntro? Ser i mina ögon onödigt sparsamt ut, om det nu inte sitter på insidan också.

Det är ballistiskt skydd som du ser som njurbälte där ja. Placeringen är något av internationell standard för typen och hamnar på utsidan då de är kraftiga och utrymmet på insidan är begränsat. De sitter där för att ge extra skydd åt vitala system.

Om man sätter motsvarande skydd på hela helikoptern kommer det bli en pansarterrängbil med löjligt små hjul och mycket begränsad terrängframkomlighet. Ovanpå detta skulle The Swede få stora problem med att tycka om den och Yman skulle stöta den ifrån sig.

Skydd versus flygprestanda.

/Danne

Var resterande skydd sitter och omfattning är inget vi diskuterar här med hänseende till operativ säkerhet.

/ Danne, Blågul
3924
kan rekomendera en bloggare som skriver om sitt jobb i en hkp4 NBG.

http://aquatracks.blogspot.com/
odenmedic
trevlig Blogg, gillade SERE bilderna.

Våran vän Wiseman's Wisdoms
Till skillnad från oss blonda, blåögda svenskar har amerikanerna utrustat sina helikoptrar för stridsmiljö, medan vi trott att det hårigaste som kan hända är att ytbärgarens winsch fastnar.
kerran
Kommer de svenska HKP 4 få en snarlik utrustning som Vertolerna USMC opererar med?
odenmedic
Och nu nar visa har uppgraderats, sa ska dom fasas ut.
Perman
Oro när försvaret skrotar helikopter

Oro när försvaret skrotar helikopter

Stockholm

Försvarsmakten vill avveckla vertolhelikoptern, som bland annat används vid skogsbränder. Innan nya helikoptrar tas i bruk, om ett par år, kommer försvarets kapacitet för civila insatser att sjunka.

Försvarsmakten håller på att byta helikoptersystem, ett beslut som är fattat sedan lång tid tillbaka. Till hösten vill Försvarsmakten därför avveckla vertolhelikoptern, eller helikopter 4.

-Det viktigaste argumentet är att vi inte har personal för att köra ett system till, säger flygvapeninspektör Anders Silwer.

Under en övergångsperiod kommer det att finnas färre helikoptrar som kan sättas in vid översvämningar, bränder och liknande händelser.

Ola Johannesson, platschef på SOS i Växjö och före detta räddningschef, säger att Försvarsmaktens helikoptrar var viktiga i arbetet efter stormen Gudrun och Per.

-Det är oroväckande om man gör försämringar, säger han.

Enligt Anders Silwer finns det andra helikoptermodeller som går att använda.

-Men det är klart att kapaciteten blir mindre när åtta helikoptrar försvinner.

Det kommer att dröja till 2011 innan antalet är på samma nivå som i dag. Men att göra på något annat sätt är inte möjligt, menar Anders Silwer.

-Oavsett när Försvarsmakten byter helikoptersystem så kommer det att uppstå ett glapp. Eftersom det är samma personal som kommer att jobba med båda systemen måste det bli så. Det tar lite tid att omskola personalen, säger han.

Försvarsmakten har inte heller tillåtelse att dimensionera sin verksamhet efter det civila samhällets behov av stöd.

När helikopter fyra försvinner kan försvaret inte bedriva någon ubåtsjakt förrän 2014, då den nya typen helikopter 14 ska vara utrustad med den tekniken.

Men ska inte HKP 15 också kunna bedriva ubåtsjakt med hjälp av hydrofonbojar? Dessutom så är det ju, så vitt jag vet, endast 5 av de 18 nya HKP 14 som får marina uppgifter.

/Per
kerran
Är inte detta svenska försvarsmakten i ett nötskal?

Man spenderar avsevärda summor på att uppgradera för att sedan avveckla omedembart.

Skulle inte förvåna mig ett dugg om det är försvarets dåliga ekonomi som ligger bakom detta beslut.

Jag hoppas HKP 4 får en fin avtacknings cermoni, den har tjänat landet väl under 45 trogna år.

Med endast 1 haveri med dödlig utgång år 1968 måste väl HKP 4 vara den typ i försvarets HKP flotta som haft minst haverier?

Hoppas också återstående HKP4or kommer hamna på museum och inte skrotas...

NH-90 i all ära men lika brutal utseendemäsigt som HKP4 är den inte.
Kn Glock
Lede fi är artig, han är och förblir för evigt en ridderlig gentleman.

Han skulle aldrig utnyttja en annans gentlemans brister och svagheter i ubåtjakt för sina egna syften. jag förväntar mig att den lede fi gi od ordning kommer att respektera den omställning som nu sker och härmed avvaktar tills dess att vi återfått förmågan att jaga homom.

Om vi inte jagar honom är det ingen sport, en gentleman kan aldrig uppträda osportsligt.

OBS undantag mot ovanstående kan ske om det är krig eller kärlek (eller underrättelsetjänst)
Danne
Slog ihop de två trådarna om Hkp 4.

Vad gäller år och datum för fullvärdiga Hkp 14 så skall alla dessa tas med ett flak salt. Det kommer iaf inte bli tidigare än de som nämns. Det är inte direkt så att den maskin vi fått levererad flygs från morgon till kväll, däremot bogseras den ut och in ur hangaren, fina dagar på året.

Det är intressant hur mil.se artikeln är formulerad från början till slut,. Den håller inte direkt "för info" standard utan mer ett långt försvarstal om varför man gör som man gör.
3924
Att Hkp4 skulle bort viste vi ju alla och att avvecklingsdatumet var satt till 2009 för den sista 4:an har också varit känt. Men med detta i åtanke kanske det vore vart bättre att införa Hkp15B före Hkp15A och med det minskat glappet när det kommer till undervattenstrid.

Men för att citera Yrol ”tänkte inte på det”.

OT....
@Danne
en lite nyfiken fråga om du kan svara kort utan att komma för mycket OT, hur kommer det sig att finska nh90:or flyger mer och mer då våra hkp14 blev levererade före deras?.....OT
Vinceres
Hmm kan nån list a alla Hkp 4 vi haft, vart de har vart baserade. Jag är bla nyfiken på de 8 Hkp 4 A som delvis tillhörde F8?

4 överfördes till marinen, vilket år?
Övriga 4 skrotades? tog man reservdelar?

Var Hkp 4 A någonsin tänkt att ha beväpning?

Vilka har havererat?
Danne
QUOTE (3924 @ Jul 4 2008, 13:02 ) *
@Danne
en lite nyfiken fråga om du kan svara kort utan att komma för mycket OT, hur kommer det sig att finska nh90:or flyger mer och mer då våra hkp14 blev levererade före deras?.....OT

Mja, vi har ju bara en än. Det är ju tänkt så att våra skall skruvas ihop av finländarna i förlängningen. Vad finnarna har gjort och inte gjort kan jag inte uttala mig om mer än att det uppenbarligen fungerat bättre. På vår sida österjön har det krånglat på flera plan, tekniskt självklart men även organisatoriskt tyvärr.

När Gripen knackade på dörren hade det funnits en sk priogrupp som tänkte och förberedde på många nivåer. Något motsvarande har jag inte sett kring Hkp 14/15. Detta har även luftats av folk kring Eurocopter som jag pratat med, samt folk som är systemnära. Vi har som enda kundnation inte ens fyllt våra skolbänksplatser nere hos tex Eurocopter. Resultatet är talande, vi ha en organisation som gnisslar betänkligt (hkpflottiljen, tas till och med upp öppet nu i div tidningar) och ett system som sladdat till stopp (14) och ett som flyger med påtagliga begränsningar (15).

Ovanpå detta ledde förseningarna till akutbeslut om moddningar på befintliga tunga system.Där man enligt mig tog det underlliga beslutet att gå vidare och modda BÅDE 4 och 10. Nu verkar detta bland annat grunda sig iatt man inte trodde få ihop besättningar i tillräcklig mängd om man gick på en typ. Som det är idag är det nu problem med besättningar ändå till 4 och 10. I och med att 4an går bort kanske det lättar för vår moddade 10B, som idag till stor utsträckning är manskapskort.

Hkp 9 närmar sig också pensionsstrecket, men det är tur vi har den lille tysken.....för gissa vad tex Hkp 14 besättningarna flyger idag?

Om ingen uppryckning sker på både industri,FMV och flottiljnivå sker har jag svårt att se en fullt operativ med fungerande delsystem (de som kommer hit är skal, om än flygande) helikopter 14 på den här sidan 2015-2017.

mellow.gif
Bubbly
QUOTE (Vinceres @ Jul 4 2008, 20:15 ) *
Hmm kan nån list a alla Hkp 4 vi haft, vart de har vart baserade. Jag är bla nyfiken på de 8 Hkp 4 A som delvis tillhörde F8?

4 överfördes till marinen, vilket år?
Övriga 4 skrotades? tog man reservdelar?

Var Hkp 4 A någonsin tänkt att ha beväpning?

Vilka har havererat?

Vinceres, tror mig ha svaret på dina frågaor.

Av de 8 Hkp4 så såldes hälften till Columbia Helicopters och de andra fyra moddades (Y73.74.75.76)
Columbia H har kraschat en Hkp 4 av de som såldes pga av slarv i styrsystemet.
Var inte heller tänkt från början att de skulle vara beväpnade.
achilleos
Danne gör en rätt bra analys av läget. Jag vill dock flika in att HKV också har skuld i den uppkomna soppan genom att man inte tilldelar ekonomiska medel i tillräcklig utsträckning. Jag delar inte uppfattningen att vi inte skulle ha utnyttjat alla elevplatser (på förarsidan, vet inte hur det är på teknikersidan). Inte än i alla fall, men det skulle kunna bli så i en inte alltför avlägsen framtid. Detta är främst en ekonomisk fråga då utbildningen visserligen är betald, men resekostnader, traktamenten mm skall fortfarande betalas. Det hänger även ihop med beräknad producerad flygtid de närmaste åren. Det är ju ingen vits att skola in 30-40 piloter om flygtiden på hkp14 under 2009 och 2010 inte överstiger 300 timmar. Det skulle bli 10 timmar per pilot och år, vilket är bortkastat eftersom man då inte får fram några erfarna förare som sedan i steg 2 är de som skall tjänstgöra som flyglärare och skola in framtida aspiranter.

Ska man leta efter någon syndabock så är min uppfattning att den största boven i dramat är NHI som inte klarar av att leverera vad man lovat. Man har visserligen lyckats skruva ihop själva hårdvaran helikoptern, men mycket av den dokumentation, manualer mm som skall produceras fattas, eller är av undermålig kvalitet, därav att vi inte flyger ännu. Tekniska sidan kan helt enkelt inte garantera att man opererar en helikopter som är servad och underhållen på rätt sätt eftersom det t.ex. kan stå olika instruktioner i olika skrifter. En annan faktor är antalet personer på FMV som jobbar med helikoptrar i allmänhet och HKP14 i synnerhet. Det blir rent av löjligt när man jämför bemanningen på Gripen jämfört med helikopter, trots att det är helikoptrar som alla vill ha och inte stridsflygplan. Ett rykte jag hört sa att det arbetar i storleksordningen 50 Gripenhandläggare på varje helikopterhandläggare på FMV.

Hkpflj får mycket "skit" i detta ärendet, men saken är den att Hkpflj egentligen inte har något alls med detta att göra, än. Den HKP som finns i Sverige tillhör FMV fortfarande och är inte ens överlämnad till försvarsmakten, än mindre till Hkpflj.

När det gäller HKP15 så beror mycket av problemen på barnsjukdomar. Mystiska elfel och varningar som utlösas utan att nån kan säga varför. Har man en maskin som två dagar i rad falskvarnar för motorbortfall och man inte hittar något enkelt fel, så ställer man såklart maskinen på backen tills man hittar felet, något annat vore tjänstefel. Skulden ligger i detta fall på tillverkaren som inte klarar av att bygga en helikopter som fungerar och inte klarar av att hitta de fel som uppkommer inom en rimlig tid. Även detta ligger långt utanför försvarsmaktens/Hkpflj ansvarsområde.

För att återkoppla till trådens ämne så är det som Silwer säger i artikeln, det är samma personal som idag flyger och skruvar hkp4 som skall jobba med hkp10/15/14. Pensionsavgångar och folk som slutar i kombination med liten eller ingen nyrekrytering (av ekonomiska skäl) gör att det inte finns folk till alla uppgifter som skall lösas. I princip alla de som idag flyger hkp4 är redan inplanerade på nya befattningar inom ett år, eller är så gamla att de knappast vill åka till Afghanistan motsv.
Karl_P
QUOTE (Försvarsminister Sten Tolgfors 11 Sept 2008)
.....
Vi vill nu innan helikopter 4 slutgiltigt avvecklas överväga om systemen skulle kunna förlängas ytterligare någon period – något år – för ökad handlingsfrihet. Men det måste ske på ett sådant sätt att inkommande system inte ytterligare försenas. De konkurrerar bland annat om samma personella resurser, och vi vet att verksamheten i grunden är dimensionerad för två helikoptersystem och inte för fler.

....
Det finns helikopter 4-individer som delvis byggdes om för den nordiska stridsgruppen. Det gjordes därför att man skulle täcka upp för andra förseningar. Vi behöver nu i den här utredningen titta på både personaltillgång och infrastruktur för att se om det är möjligt och lämpligt att använda fyrorna ytterligare en period. Det blir en första prioriterad uppgift för helikopterutredaren.

Interpellationsdebatt

achilleos
Jo, det rimmar ju verkligen med de senaste haverirapporterna som talar om vikten av "lugn och ro" för Hkpflj...
kerran
Vad är det som skiljer HKP 4 från Vertol versionen som US Marines opererar?

Går det att fälla ihop rotorn på HKP 4, så som det gör på de Sea night som US Navy/ Marines opererar?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.