QUOTE (Flamdämpare @ Jun 14 2006, 13:21 )

Ljudets hastighet är högre än vad någon helikopter kan komma upp i. Ljudet avslöjar annalkande hkp långt innan de syns, För att ditt/dina vapen ska få bättre verkan i målet skjuter man oftast mot en annalkande hkp. Dens egen fart mot dina projektiler gör att de får bättre verkan, De slår alltså hårdare. En bonus är att det oftast är lättare att skjuta igenom plexiglas än pansarplåt och innanför sitter köttet..
Dåligt med pansarplåt på en hkp över huvud taget.. dessutom förutsätter du att fienden alltså kommer vara mitt för helikopterns färdväg och dessutom öppnar eld på långt håll.
Min förutsättning var att fienden inte nödvändigtvis står i helikopterns färdväg, att det inte säkert råder fri sikt mellan skyttar och hkp hela tiden (hus, träd, berg), och att de rent av är elaka nog att vänta med att skjuta tills dess att hkp är relativt nära och mer lätträffad.

Det går faktiskt att göra båda delarna samtidigt.
Ja, det går att skjuta från en manövrerande helikopter, och med lite tur så finns det stopp som hindrar skyttarna från att skjuta in i egen helikopter när de av olika anledningar får svårt att hålla vapnet i samma riktning en längre stund. Av dina uttalanden att döma utgår jag från att du är akrobat med extremt bra motorik och således kan både hålla balansen och verka från en manövrerande helikopter, eller att du aldrig befunnit dig i det sistnämnda.
Vid undanmanövrar så är det positivt nog om skyttarna kan hålla sig kvar vid fönstren/dörren och försöka lokalisera varifrån hotet kommer så man kan undgå det så snabbt som möjligt.
Jag är förvisso ingen god skytt, men jag tycker personligen det är skitsvårt att stillastående få in bra träffar på en lika stillastående papptavla på 300m. Att någon ska träffa något med en kulspruta på de avstånden från en manövrerande helikopter ser jag som mycket osannolikt.

Ja, Om du vet om att det farliga finns där. Det har ju hänt att fienden omgrupperar till andra platser utan att du får reda på det. Murphy brukar hjälpa till där.
Ja, om jag inte vet att det finns där så kommer jag antagligen bli varse det alldeles försent, enligt samma Murphy, och då får jag antagligen hoppas på att jag har tillräckligt många burkar hydraulolja med mig att mina crewchiefs kan hålla systemet trycksatt länge nog att jag hinner hitta en bra nödlandningsplats. Har jag tur kan jag undanmanövrera tillräckligt bra att jag kan fortsätta uppdraget.
Visst, det finns säkert tillfällen där den fientliga ksp´n, eller lätta lvkanonen, eller vad det nu kan vara som jag måste bekämpa för att ta mig förbi, tas med överraskning och jag därför är på förhand, och då är det väl bra om jag kan panga lite på den. Men då kommer massa andra faktorer in som t.ex ROE.
Om nu den tunga ksp´n står väl synlig på en liten kulle, eller på en byggnad med frit skottfält mot en tänkt landsättningsplats (fast den inte inte kändes till när uppdraget planerades), och man ser den under sin anflygning, och den börjar skjuta när man kommer och ska landa, då har man ju alternativet avbryt, gör undanmanövrar och stick från platsen, eller fortsätta med uppdraget, skjuta tillbaka och hoppas på det bästa. I Takhur Ghar gick det inte så jättebra, även om man bortser från att de tappade en kille.
Så, ja, ksp är bra att ha om läget är väldigt pressat och man absolut måste fram med lasten trots beskjutning, och uppdragets slutförande är värt att riskera en hel helikopter med personal och manskap för. Då KAN kulsprutan var det som räddar dagen. Nu ser jag inte riktigt att Sverige har RÅD att åta sig sådana uppdrag där vi kallt räknar med att kunna förlora helikoptrar. Gör vi det, så är det väl tyvärr så att där den amerikanska försvarmakten hade dragit igång en jättelik operation med stridsflyg, spaningsflyg och fler helikopterar för att lokalisera och rädda de strandsatta soldaterna, har vi endast UD och tyst diplomati att komma med. Möjligen kan vi sätta in andra halvan av SSG för att rädda den strandsatta första halvan om vi har någon mer helikopter att använda oss av.
Det är gentemot scenariot ovan jag anser att ska vi ha förmågan att offensivt operera med helikopter så ska vi verkligen ha förmågan. Bara för att man kan hänga på ett par 7,62 ksp på en helikopter gör den inte automagiskt till en stridshelikopter man kan bekämpa fienden med.
/E