Hur man bygger muskler snabbt?
Beror givetvis på vilket mål man har med träningen. Är man en riktig gymapa och endast tränar för den estetiska biten så kan man nog träna enligt ett sk split-schema och dela upp kroppen på olika dagar och gå på gymmet för jämnan. Lämpar sig kanske bra om man har gott om tid för gymträning och vill smörja in sig med brunkräm och ställa sig i ett par minimala tangakallingar och köra lite homoerotiska poseringar.
För en funktionell fysik som lämpar sig för annat än detta hade jag nog tränat annorlunda.
Styrketräning 2ggr per vecka räcker mer än väl.
Kör igenom hela kroppen varje pass. Fokus på basövningar och övningar där den egna kroppen används. Vila minst 2 dagar mellan varje styrketräningspass.
Ett enkelt exempel på hur det kan se ut. 2 set per övning räcker. 6-10 repetitioner per set. Uppvärmning ej inräknad. Tar ca 30-40 min per pass och ger bra resultat
DAG1
Chins (breda)
Bänkpress
Knäböj
Sittande Hantelpress
Frivändningar
Någon övn för mage
DAG2
Chins (omvända)
Militärpress
Marklyft
Dips
Frontböj (stången på framsidan)
Någon övn för mage
Exempel på hur det kan se ut för en veckas träning:
Mån: Styrketräning "DAG1".
Tis: Löpning.
Ons: Annan form av träning, ex kampsport, simning, marschträning, etc. Eller vila.
Tors: Styrketräning "DAG2".
Fre: Löpning.
Lör: Annan form av träning, ex kampsport, simning, marschträning, etc. Eller vila.
Sön: Vila.
Är du otränad så bygg på träningsdosen långsamt och ta det lugnt i början. 2 dagar styrketräning och 2 dagar med löpning räcker i början. Vila helt från all träning minst 1 dag i veckan.
Normal allsidig kost fungerar utmärkt. Vill man komplettera med kostillskott hade jag kanske kört på något proteinpulver och vanligt rent kreatin. Mat efter träning är viktigt. Snabba kolhydrater (ex maltodextrin eller druvsocker) och något proteinpulver efter träning. Någon timma senare en vanlig stadig måltid.
Har själv tränat enligt ovan tidigare och det fungerade mycket bra. Nu lyfter jag dock mest ölburkar och bygger på pondusen lite