Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Måltidsservice FM
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Luckan
SFAB
Denna del syftar till att ge oss som är underleverantörer till FMLOG att ge rätt service tillde som skall äta av det som FM köper av tex SFAB.
-donTomaso-
Efter lite Googlande så kom jag fram till att SFAB är förkortning för "Svenska Försvarsrestauranger AB". Bara för er som, liksom jag, undrade vad det betydde.
Rickard N
Exakt vad vill ni informera om?
Krook
Jag tycker att priserna är för höga för luncher.

Dock så är jag nöjd med betalningsformerna för enskild. Korten fungerar bra.
Maten är likadan som tidigare, vare sig bättre eller sämre. Det harmonerar inte med en högre prissättning.

/K
Honken
QUOTE (Krook @ Jun 26 2008, 18:46 ) *

Maten är likadan som tidigare, vare sig bättre eller sämre. Det harmonerar inte med en högre prissättning.

/K

Hur mycket kostar luncherna och vad får du för pengarna (mängd mat, kan ta fler gånger, dryck, osv) ?
Intresserad av att veta så jag kan jämföra med Sodhexo.
Sleipnir
Det är dyrare för nyttjaren (eller inte, varierar om man höjt priserna eller inte) men lär ha blivit väsentligt billigare för FM. Jag hade hoppats på bättre kvalitet men det är tidigt att säga ännu i vissa fall. Ska bli kul att se vad Rese, Lön och ev. standardfordons OPSarna ger.
Vikström
QUOTE (Sleipnir @ Jun 26 2008, 20:22 ) *
men lär ha blivit väsentligt billigare för FM
Billigare för FM ja, dock inte för förbanden. Förbanden betalar fortfarande samma peng per vpl och måltid till FMLOG som sedan i sin tur betalar vidare till FSAB och sodexho. Tror att det är dom enda två entreprenörerna i dagsläget.

Själv har jag haft det tveksamma nöjet att bevittna bytet av "serviceprovider" på FMTS vpl restaurang (påfågeln eller laxen eller vad den nu heter). I fmlogs regi var det en av de sämre MR som jag ätit på och efter SFABs intåg vart det en period katastrofalt dåligt men har repat sig relativt bra ch är idag på den nivå som fmlog höll. Vilket iofs då inte är speciellt bra.
Det mest irriterande som jag upplever det i dagsläget (innan sommarlovet dvs) är de ständiga köerna till lunch och middag orsakade av en fruktansvärt ineffektiv servering och inte sällan är bara hälften av linerna öppna när man väl fått sin mat. Dessutom tar ofta en av rätterna slut inom 15-20 minuter och det orsakar också stor irritation. Vidare tycker jag att ska man serverar efterrätt så som paj eller glass så ska det finnas till alla och inte bara dom första 50-100 personerna. I annat fall kan man lika gärna låta bli.
Adam Wilhelm
Amf 1:
Det har blivit 10 kr billigare iom de förbetalda korten.
Maten har inte blivit bättre eller sämre (Berga slott).

Dock så är variationen i vpl-matsalen (Valhall) inte den bästa, portionerna är också alldeles för små.
Allt enligt de värnpliktiga.
Krook
QUOTE (Honken @ Jun 26 2008, 19:08 ) *
QUOTE (Krook @ Jun 26 2008, 18:46 ) *

/K

Hur mycket kostar luncherna och vad får du för pengarna (mängd mat, kan ta fler gånger, dryck, osv) ?
Intresserad av att veta så jag kan jämföra med Sodhexo.

Med kort så är det väl 55:-, jämfört med 50:- tidigare. Utan kort så är det väl 60:-? Ingår gör dricka och sallad. Om man vill ha ett till stekt ägg till pytten så kostar det en femma extra. Om man får backa eller ej beror på (exakt vad är dock oklart).

/K
pajohansson
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jun 26 2008, 22:27 ) *
Dock så är variationen i vpl-matsalen (Valhall) inte den bästa, portionerna är också alldeles för små.

Va, är det inte fri backning?
Det enda vi inte fick backa på var pannkakorna till ärtsoppan, annars var det bara att äta. Hur är det tänkt att de större killarna ska äta sig mätta efter några dagar på renlav och vatten?
Adam Wilhelm
Tydligen inte.
Kan inte säga när matpersonalen lägger upp maten, tror att det varierar med vilken sorts mat det är.
henke
Vi i det civila får ju pynta runt 80-85 kr för en måltid och då ingår inte alltid kaffe på det, utan kostar en 5:a extra.

Så att 2008 äta för 50-55 kr är ju få förunnat, speciellt med tanke på att matpriserna ökat 10-20% för många varor.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1387873.svd
Bubba
QUOTE (pajohansson @ Jun 26 2008, 22:37 ) *
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jun 26 2008, 22:27 ) *

Va, är det inte fri backning?
Det enda vi inte fick backa på var pannkakorna till ärtsoppan, annars var det bara att äta. Hur är det tänkt att de större killarna ska äta sig mätta efter några dagar på renlav och vatten?

Det står till o med i (Iallafall i SFAB´s fall) i Kontraktet dem skrivit på att Maten skall aldrig ta slut och att vi ska få äta till vi är mätta, punkt.
Sen följs inte de alltid där jag käkar iallafall, långa köer ibland för maten e slut o dem ska laga ny osv osv...
(Vi får heller inte backa på pannkakorna, men på allting annat så länge det finns kvar)

Men där jag ligger är kvaliten på maten sådär, men helt godtagbar faktiskt=)
har blivit bättre efter lite "feedback" till dem...
Och ISO-maten va riktigt illa i början har nu också blivit bättre kvalite på=)
Skoog
Under min värnpliktstid har jag upplevt två byten från FMLOG till Sodexho respektive SFAB.

Det första var i Karlskrona samma vecka som vi ryckte in. Den första veckan var det bra mat, sen började de med två rätter till lunch och då började allt spåra ur. Den ena rätten tog alltid slut och ofta planerade man helkorkade kombinationer som t.ex. fiskgratäng och köttfärssås. Självklart tog köttfärssåsen slut med en gång. Middagarna var riktigt dåliga. Ofta någon form av köttgryta med extremt fet sås och dåligt kött eller konstiga grytor som man absolut inte blev mätt på.

Det var till och med så illa att HSE klagade på att maten var för fet för bevakningssoldaterna som sitter stilla mycket och hade för lite näring för röjdykaraspiranterna. Detta var Sodexho,

När vi sedan kom till Berga var det mycket bättre mat under de två eller tre första veckorna. Sedan kom SFAB och det blev omedelbart sämre. Kvaliteten på maten blev mycket sämre och det kändes defintivt som att det var betydligt mycket mindre omsorg nedlagd i maten. Dessutom började de portionera ut maten vilket innebär att man måste springa flera gånger för att bli mätt. Man får dock i allmänhet backa.

Av någon anledning har de också flyttat Markan från väldigt trevliga lokaler med soffor och annat till matsalen och bytt öppettider till 0930-1515, vilket är helt IG för oss värnpliktiga som absolut inte hinner handla under de tiderna, speciellt inte på de dagar som vi ligger till kaj och äter mat på fartygen.

Enligt något avtal som finns så ska alla värnpliktiga alltid kunna äta sig mätta. Detta enligt Värnpliktsrådets ordförande.

Nej....FMLOG må ha gjort det dyrare, men de gjorde det bättre. Mina två blixtar.
Krook
QUOTE (henke @ Jun 27 2008, 14:54 ) *
Vi i det civila får ju pynta runt 80-85 kr för en måltid och då ingår inte alltid kaffe på det, utan kostar en 5:a extra.

Så att 2008 äta för 50-55 kr är ju få förunnat, speciellt med tanke på att matpriserna ökat 10-20% för många varor.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1387873.svd

Och i det civila så tjänar man långt mycket mer än vad FM-anställd personal gör. Priserna måste ju vara kundorienterade. I Norge kostar en lunch över 100NOK, vilket inte ger SFAB läge att höja till motsvarande pris.

Den inledande prissättningen var visst högre men tydligen så kröp de på priset för att det upplevdes för högt. Man kunde väl inte konkurrera med alternativ på stan, antar jag.

/K
SG OLSSON
Flytta från storstan henke smile.gif
65-75 är ordinarie här och då ingår så mycket java du kan balja i dig
Pytn
Jag ligger som lumpare i I19, och jag vet inte hur det var innan sodexho tog över. Men enligt vad vi hört från våra befäl så har det iaf blivit mycket sämre efter sodexho's övertagande. ingen av våra befäl äter där regelbundet längre. Maten är i väldigt varierande skick, men med minnen från skolmaten hyfsat färska i bakhuvet kan jag säga att från skolmat till sodexho var ett nerbyte. På gymnasiet som jag gick på så betalade skolan ca 15-20kr per portion/elev, att en portion ska kosta 50-60 kr på sodexho tycker jag låter väldigt dyrt med tanke på att den är mycket sämre än skolmaten, detta även om man räknar in att en soldat i regel äter mer än en elev.

Personligen så tycker jag att det är skit att man inte kan få hyfsat käk i försvaret, och när vi låg ute i fält en vecka så fick vi mat från värnpliktiga kockar, detta var en välsignelse jämfört med sodexho.. och i min pluton är det få som väljer sodexho före norgepåse.

så skärpning sodexho och "Better food better you" my ass : )
Anders
SFAB, läs detta noga nu.

På torsdagar severar man ärtsoppa och pannkaka till lunch. Varje vecka. Om så matsalen brinner ska det serveras ärtsoppa och pannkaka på torsdag lunch.

Alla överens så långt?

Nå, det är trevligt med 2-3 syltalternativ till pannkakan. Grädde till denna anrättning förhöjer stämingen.

I övrigt, mat som utspisas i fält (dvs utskick, ISO eller vad ni kallar det) skall vara fältanpassad, dvs kunna blandas ner i samma snuskburk och ätas direkt med sked. Tänk grytor med ris eller pasta i första hand. I fält skall varm dryck fås ut när temperaturen är 15 grader eller under. Alltså varm saft.

Mina åsikter om mat.
pajohansson
QUOTE (Anders @ Jun 29 2008, 23:13 ) *
I övrigt, mat som utspisas i fält (dvs utskick, ISO eller vad ni kallar det) skall vara fältanpassad, dvs kunna blandas ner i samma snuskburk och ätas direkt med sked. Tänk grytor med ris eller pasta i första hand. I fält skall varm dryck fås ut när temperaturen är 15 grader eller under. Alltså varm saft.

Mina åsikter om mat.

Undantaget är naturligtvis torsdagar, då det ska serveras ärtsoppa med fläsk och pannkakor även i skogen. Fast då med bara en sorts sylt, och ingen grädde.

Fläsk med löksås är också funkis att äta isolerat, med god vilja går det att äta fläskbitarna med sked.

Vad gäller mat i resturangen tycker jag alltid att fokus ska ligga på bra husmanskost. Strunta i all dyr konstig mat, fram för mat som man står sig länge på och som man kan trycka i sig i mängder.

Dessutom, en liten grej som tydligen inte folket i köket tänker på: Om ni får beställning på isolerad mat efter någon form av strapats eller liknande och vill lyxa till det lite för soldaterna, skippa kassler och potatissallad. Det är nästan omöjligt att äta när man är riktigt slut. Servera köttfärssås eller något istället, det är ändå det man går och tänker på ute i skogen.
EO4
QUOTE (Krook @ Jun 27 2008, 16:56 ) *
Och i det civila så tjänar man långt mycket mer än vad FM-anställd personal gör. Priserna måste ju vara kundorienterade. I Norge kostar en lunch över 100NOK, vilket inte ger SFAB läge att höja till motsvarande pris.

Den inledande prissättningen var visst högre men tydligen så kröp de på priset för att det upplevdes för högt. Man kunde väl inte konkurrera med alternativ på stan, antar jag.

/K

Nu är det ju inte så att ALLA i det civila tjänar LÅNGT MYCKET MER än alla inom FM, speciellt inte om man räknar disponibel inkomst efter skatt och efter avräkning för kostnader för arbetskläder (jag själv och många med mig betalar ett antal kostymer per år ur egen ficka). Jag kan också tycka att 55-60 kronor "inklusive allt" låter som en skälig eller t o m förmånlig prisnivå på lunch, för en civilist.

Det är också i den prisnivån det enligt min erfarenhet brukar ligga på personalmatsalar inom stat, kommun och större företag, samt även universitetsrestauranger.
Krook
@EO4
Det ska ställas mot kvaliteten på maten. Den är inte alltid på topp i militärrestaurangerna.
Man kan få bättre mat för samma peng ute på stan.
"Ät där då"
"Jajamensan"

/K
Anders
QUOTE (Krook @ Jun 30 2008, 22:55 ) *
@EO4
Det ska ställas mot kvaliteten på maten. Den är inte alltid på topp i militärrestaurangerna.
"Ät där då"
"Jajamensan"

/K

Observera: Inte fullt lika enkelt på MSS/Kvarn.
Krook
QUOTE (Anders @ Jun 30 2008, 23:06 ) *
QUOTE (Krook @ Jun 30 2008, 22:55 ) *
@EO4
"Ät där då"
"Jajamensan"

/K

Observera: Inte fullt lika enkelt på MSS/Kvarn.

Har SFAB MSS/Kvarn?

Anyhow så efterfrågades feedback och jag hade synpunkter på att man höjde priset utan att för den skull förbättra någonting annat än betalningsformen.

/K
Munin
En fluga gör ingen sommar, men det jag reagerade på i bytet till SFAB var den kvalitetshöjning som upplevdes när matsalen nästan enbart hade betalande gäster (anställda) under hösten, när de värnpliktiga ryckte in/SFAB tog över återgick sakernas tillstånd mer till det normala.
Tydlighet med vad som kostar extra vore ett trevligt inslag.

Så länge de värnpliktiga säger sig hellre äta mat från ett fältkok än mat i/från matsalen kan man tyckas ha en del att jobba på.
henke
Snittpriser för Lunch
Sverige = 69kr
http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/fami...tikel_40897.e24

Sedan dess har ju matpriserna i butik gått upp en del (10-20%) under 2008.
Och man kan inte enbart sätta pris efter kundens betalningsförmåga, priserna brukar gälla alla oavsett inkomst och har man inte råd får man ta med hemmifrån eller köpa av någon annan. Har kunderna dålig betalningsförmåga så får man göra billigare rätter, vilket får andra att klaga.

Priset måste ju betala både moms, råvaror, personal, lokal, mm. Priserna för arbetskraft och råvaror gör ju att det är lite annat jmf med tex Norge.
Att röra ihop nåt för 50-55 kr som slutpris inkl 12% moms är svårt att få det att gå ihop.
Ett litet Meal på McDonalds med sitt väloljade tillverkningssätt i storskala och billig ung arbetskraft kostar ju 57 kr och då ingår inte kaffe eller backning.
Så vad tullar man på då på en restaurang?
Svart arbetskraft, oredovisade inkomster, billiga råvaror/rätter, mindre portioner?

Jag blir betydligt mer misstänksam när jag ser "Alla pizzor 29kr" än att betala 75kr för en avhämtpizza. Då FINNS iaf möjligheten att den är tillredd på ett bra sett med bra råvaror. För 29 kr är något garanterat lurt även om jag kanske inte känner det på smaken.

Sen kan jag givetvis förstå frustrationen eftersom konkurrenssituationen inne på ett regemente är aningen begränsat.
Egen matlåda kanske är ett alternativ.

Jag har läst någon rapport där jag tror det var konsumentverket hade undersökt lunchpriserna och att de kom fram till en lunch måste kosta minst 69 kr för att vara ärligt framställd med ok råvaror, vit arbetskraft och inte få firman att konka efter en månad.
Detta var 2006 eller 2007. (försökte google den, men lyckades inte)
Krook
QUOTE (henke @ Jul 1 2008, 00:20 ) *
*snip*
Sedan dess har ju matpriserna i butik gått upp en del (10-20%) under 2008.
Och man kan inte enbart sätta pris efter kundens betalningsförmåga, priserna brukar gälla alla oavsett inkomst och har man inte råd får man ta med hemmifrån eller köpa av någon annan. Har kunderna dålig betalningsförmåga så får man göra billigare rätter, vilket får andra att klaga.
*Snip*

Jo, men nu frågade restaurangen efter feedback.
Många väljer ett billigt alternativ och tar med mat hemifrån men jag vet också MÅNGA som åker ut på stan eller till restaurangen utanför regementet för att de upplever att de får mer/bättre för pengarna där än hos SFAB. Det är inte alltid billigare men mer prisvärt.

Sedan är framställningskostnader och sådant säkert viktigt för SFAB:s ledning och de har i princip endast statligt anställda gäster med allt vad det innebär, men nu rörde det sig om kundernas feedback till militärrestauranger i SFAB:s regi.

/K
tinhead
QUOTE (henke @ Jul 1 2008, 00:20 ) *
Snittpriser för Lunch
Sverige = 69kr
http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/fami...tikel_40897.e24

Så vad tullar man på då på en restaurang?
Svart arbetskraft, oredovisade inkomster, billiga råvaror/rätter, mindre portioner?

Jag blir betydligt mer misstänksam när jag ser "Alla pizzor 29kr" än att betala 75kr för en avhämtpizza. Då FINNS iaf möjligheten att den är tillredd på ett bra sett med bra råvaror. För 29 kr är något garanterat lurt även om jag kanske inte känner det på smaken.

Sen kan jag givetvis förstå frustrationen eftersom konkurrenssituationen inne på ett regemente är aningen begränsat.

Jag har läst någon rapport där jag tror det var konsumentverket hade undersökt lunchpriserna och att de kom fram till en lunch måste kosta minst 69 kr för att vara ärligt framställd med ok råvaror, vit arbetskraft och inte få firman att konka efter en månad.
Detta var 2006 eller 2007. (försökte google den, men lyckades inte)

Tjaa riksgenomsnittet på en skollunch är 4350kr
http://www.sr.se/cgi-bin/jamtland/nyheter/...artikel=1595898
178-185 skoldagar per år ger ca 23-24kr/portion...
Så hur kommer det sig att privata lunchstället kan kränga så mycket bättre käk? Personalstyrkan är ungefär detsamma..

Det jag har sett mer och mer i lunch på regementen är halvfabrikat. Konstiga recept och mera halvfabrikat....
Även om pizza är populärt så skulle jag inte kalla den pizza dom serverar för pizza eller knappt ens mat.

Så titta på vad privata ställen serverar och kopiera på det japanska sättet...
För det är nästan helt säkert att dom inte har så mycket större tillverkningskostnader..annars går dom omkull.
EO4
QUOTE (henke @ Jun 30 2008, 23:20 ) *

På ämnet feedback så har jag på senare tid sett fler och fler personalrestauranger som på ett smidigt sätt integrerat restaurang och personalmatsalen. Det verkar också upplevas positivt av brukarna. Man äter vid samma bord och samma porslin oavsett om man har med sig mat eller köper mat. Har man med sig matlåda har man ofta möjlighet att köpa till salladsbuffen för 10-15:-. Det är ett koncept som jag tycker att personalrestauranger bör ta till sig. Tidigare var det ofta apartheid mellan de som köpte mat och de som hade med sig mat. Vet inte hur det är på regementena nu för tiden?

@Tinhead (och OT): Jag är ganska säker på att i kommunens beräkning ingår endast kostnader för råvaror och personal. Lokalkostnad brukar inte ingå i den typen av beräkningar. En restaurang driven på marknadsmässiga villkor måste såklart generera tillräckliga intäkter för att betala lokaler och lån.
SFAB
SFAB, läs detta noga nu.

På torsdagar severar man ärtsoppa och pannkaka till lunch. Varje vecka. Om så matsalen brinner ska det serveras ärtsoppa och pannkaka på torsdag lunch.

Alla överens så långt?

Nå, det är trevligt med 2-3 syltalternativ till pannkakan. Grädde till denna anrättning förhöjer stämingen.

Mina åsikter om mat.

Vi har läst!

Kan inte annat än hålla med dig. Vill gärna ha den MR som inte serverade detta då det är ett KRAV i vårt kontrakt!

Vad avser sylt och dyligt så kan du se mitt senaste inlägg om kostnader.

Tack för synpunkten
SFAB
Hej på er alla hungriga!

Några små inlägg till debatten känner jag att jag måste göra.

Underlev som får kontraktet är den som begär lägst för att ge ett förband GRUNDSERVICE. Detta innabär att man skall utifrån de priser man anger ta minst pengar till den kvalite som FM kräver. Man kan inte vinna en upphandling utan att uppfylla kraven på service. Detta innebär i realiteten att det blir tufft att få det gå runt självklart.

Tänkte visa vad som kostar genom ett enkelt exempel. Våra priser (SFAB) för de fyra grundservice målen på FMTS är enligt följande: Frukost 18kr, Lunch/Middag 38kr och ett kvällsmål 16kr vilket innebär 110kr för ett dygn. För detta får man ta hur mycket mat man vill under våra serveringstider. Vi betalar på detta en omsättningshyra på 12% av det vi säljer vilket är 13.2 kr. Detta ger oss 96.80 kvar att avlöna personal, betala kläder, utveckla fältkoncept, köpa råvaror osv. Ni förstår säkert vart jag är på väg. Jag tror inte man på något bolag i Sverige kan få så mycket mat serverad till den slanten.

Under Fmlog tiden kanske det var billigare i persmatsalarna men vi som kan detta vet att det varje år gick back, dvs mindre pengar in än ut vilket givetvis inte fungerar om man inte är statlig och har personal att avlöna. Jag äter på våra restauranger varje dag och är i huvudsak stolt över det vi producerar. Nu vet jag att vissa av er givetvis ser mig som partisk i ämnet men tro mig när jag säger att jag är mycket självkritisk mot det vi producerar! Vi har problem på vissa enheter och det vet jag och vi jobbar på det:).

Nog med lama ursäkter hehe. Skämt och sido så är detta en mycket komplicerad operation att ta över statliga verksamheter och det tar tid innan det blir bra. Många av enheterna är precis övertagna och där får ni ha lite tålamod med oss och jag lovar att det blir bättre!

Ett avslutande tips till er alla som är nyfikna på hur det ser ut med avtal: Avtalen är offentliga så skaffa er en kopia och läs genom den så får ni alla förutsättningar vi har. Läs gärna den med de RÖDA GLASÖGONEN och kom med synpunkter på vad ni tycker.

Avslutningsvis vill jag atcka alla som lagt in synpunkter här. Som kundansvarig på SFAB kände jag att man kan få sanningen bra som dålig via detta forum vilket är bra. Vissa saker är vi som sagt "tvingade" enligt avtal att ha. Fmlog ser jag får en känga eller två här vilket inte riktigt är rättvist. De är tuffa i förhandlingar för er skull ska ni veta!

Är någon av er sugen att ta kontakt finns forsvarsrestauranger.se med kontaktinformation.

Tills nästa gång ha det bra (va inte blyga att backa!)
Mattan
QUOTE (SFAB @ Jul 14 2008, 23:00 ) *
Hej på er alla hungriga!

Tänkte visa vad som kostar genom ett enkelt exempel. Våra priser (SFAB) för de fyra grundservice målen på FMTS är enligt följande: Frukost 18kr, Lunch/Middag 38kr och ett kvällsmål 16kr vilket innebär 110kr för ett dygn. För detta får man ta hur mycket mat man vill under våra serveringstider. Vi betalar på detta en omsättningshyra på 12% av det vi säljer vilket är 13.2 kr. Detta ger oss 96.80 kvar att avlöna personal, betala kläder, utveckla fältkoncept, köpa råvaror osv. Ni förstår säkert vart jag är på väg. Jag tror inte man på något bolag i Sverige kan få så mycket mat serverad till den slanten.

Eftersom en lunch i personalmatsalen kostar 55kr (med rabattkortet) förutsätter jag att de 38kr du redovisat ovan är era kostnader för att producera en lunchportion. Detta skulle innebära att 17kr/portion är ren vinst. Allt annat lika skulle detta medföra en vinstmarginal för SFAB på 31% per såld portion! Herrejösses säger jag, var kan jag köpa aktier?

Detta var kanske inte en helt rättvis ekonomisk beräkning eftersom jag har väldigt få variabler att gå på, men så som du presenterade det ovan ser jag framför mig att det är fullt möjligt för er att sänka lunchpriset 10kr och fortfarande ha en mycket bra vinstmarginal på ca 16%
Fu Dahlberg
QUOTE (Mattan @ Jul 14 2008, 23:23 ) *
QUOTE (SFAB @ Jul 14 2008, 23:00 ) *
Hej på er alla hungriga!

Eftersom en lunch i personalmatsalen kostar 55kr (med rabattkortet) förutsätter jag att de 38kr du redovisat ovan är era kostnader för att producera en lunchportion. Detta skulle innebära att 17kr/portion är ren vinst. Allt annat lika skulle detta medföra en vinstmarginal för SFAB på 31% per såld portion! Herrejösses säger jag, var kan jag köpa aktier?

Detta var kanske inte en helt rättvis ekonomisk beräkning eftersom jag har väldigt få variabler att gå på, men så som du presenterade det ovan ser jag framför mig att det är fullt möjligt för er att sänka lunchpriset 10kr och fortfarande ha en mycket bra vinstmarginal på ca 16%

Glöm inte momsen... 12% (tror jag ijallefall)
Honken
För den som är intresserad kan det berättas att Sodexho ska öka på lunchpriserna ytterligare med 5:- på Såtenäs, för en totalkostnad av lunch för 65:-. Detta ger en ökning av 10:- per måltid sen Sodexho tog över sen i April månad (2008). Prisökningen förklaras med ökade råvarupriser.

Hur ser det ut i resten av landet?
Mattan
QUOTE (Fu Dahlberg @ Jul 15 2008, 07:56 ) *
QUOTE (Mattan @ Jul 14 2008, 23:23 ) *

Glöm inte momsen... 12% (tror jag ijallefall)

Oups banghead.gif I all min iver att påvisa vilket överpris det var glömde jag bort momsen, skäms på mig. Momsen skiljer sig lite beroende på om kunden/gästen äter i resaturangen eller tar maten med sig. 12% är momsen om man tar maten med sig och 25% är den om man äter i restaurangen. Vinstmarginalen skulle då ligga mellan 6 och 19% beroende på hur stor andel av maten som äts på restaurangen. Om vi utgår från att minst hälften av maten registreras som "take away" så har vi fortfarande en vinstmarginal på ca 12%!!
Fk Satan
Tycker inte att 12% vinstmarginal låter så jättemycket... Räcker med att de måste kasta några portioner så försvinner vinsten ganska snabbt. Tittar man sedan på vilken vinstmarginal företag håller så låter det fullt normalt tycker jag iaf. Hade snarare sett en vinstmarginal på kanske 30% för att det ska vara lönsamt.
Mattan
@ Fk Satan

Vad är ett företag? SFAB är väl ändå ett företag. Du kan inte generellt säga att "företag" ska ha en vinstmarginal (VM) på uppåt 30% för att vara riktigt lönsamma. Jämför du verkstadsindustrin med hotell- och restaurangverksamhet så är det en ohygglig skillnad. Tar du svensk industri så kan man väl säga att vinstmarginalen generellt (nu generaliserar jag själv också lite, men känner mig illa tvungen) ligger över 15%, går den under det så går det inte så bra för företaget. Tar du däremot en restaurang så är 15% skyhögt. År 2006 var ju lite av ett guldår för alla branscher och då hade ex. Sodexho en VM på 5%. Hamburger börs var bästa restaurang i Sverige 2006 med en VM på 20%. Snittet för restauranger var år 2006 4,8% i vinstmarginal. Som du ser är min enkla lilla beräkning på en VM för SFAB inte så illa ändå, det beror nämligen på branschtillhörighet.
Fk Satan
nu var priset per portion.... Där du tyckte att 12%/portion var högt. Men ändå ligger de i slutändan på ca 5% som du själv redovisat. Jag tycker ändå att de ska upp emot 30% i vinstmarginal per såld portion. För det är mat som kastas. 12% per portion gör att en kastad portion kräver 6st sålda portioner bara för att komma upp i +/0. Ifall de nu säljer ca 100-150st luncher/dag för detta priset så innebär det att det inte får vara så mycket osålda portioner för att den dagen ska vara förstörd. Sedan är det sällan en direkt koppling mellan vinst/enhet och vinster/år.
Mattan
Ok.

Som jag sa så var det en enkel beräkning där jag känner väldigt få variabler. Förutsatt att SFAB (företaget) räknar som SFAB (medlemmen) där kostnader för en portion (tillika hela företagets kostnader för att tillverka denna) jämförs med intäkten för en portion så anser jag ändå att min överslagsräkning är hyfsat gällande. Detta eftersom SFAB, vad jag vet, bara sysslar med restaurangverksamhet och därmed blir de facto deras inkomster (omsättning) lika med intäkten för varje portion gånger antalet sålda portioner. Detta gör att VM/portion också kan stå för redovisningsårets VM enligt min mening. Helt klart är det ju givetvis att jag ( och du?) skulle kunna göra en bättre beräkning om jag hade deras räkenskaper framför mig och då skulle vi även kunna räkna på andra mycket intressanta nyckeltal så att vi får en helhetsbild över lönsamheten. Dock kvarstår faktum att restaurangbranchen dras med låga vinstmarginaler, och Ja - en slängd portion är jävligt svår att ta igen.
EO4
@Mattan

Rörelsevinsten skall i allmänhet även räcka till att finansiera underhåll och reinvestering av inventarier och maskiner, samt sannolikt central administration och kontroll. Sannolikt finns det kostnader utöver de direkta produktionskostnaderna som skall tas av det du anser vara vinst.

Vad gäller siffror och vinstmarginaler i restaurangbranschen kan man utgå från att snittet du anger på 4,6% är betydligt lägre än vad det är i verkligheter, pga den stora svarta sektorn i restaurangbranschen. Sodexhos siffror stämmer nog men är säkert presenterade efter bokslutdispar, eller är det rörelsemarginalen som var 5%? Och avser det bara sodexhos restaurangrörelse, eller ingår även Sodexos övriga verksamhet?
Adam Wilhelm
QUOTE (SFAB @ Jul 14 2008, 22:39 ) *
SFAB, läs detta noga nu.

Alla överens så långt?

Mina åsikter om mat.

Vi har läst!

Kan inte annat än hålla med dig. Vill gärna ha den MR som inte serverade detta då det är ett KRAV i vårt kontrakt!

Tack för synpunkten

Berga slott, Amf 1.
Mattan
QUOTE (EO4 @ Jul 15 2008, 17:41 ) *
@Mattan

Rörelsevinsten skall i allmänhet även räcka till att finansiera underhåll och reinvestering av inventarier och maskiner, samt sannolikt central administration och kontroll. Sannolikt finns det kostnader utöver de direkta produktionskostnaderna som skall tas av det du anser vara vinst.

Vad gäller siffror och vinstmarginaler i restaurangbranschen kan man utgå från att snittet du anger på 4,6% är betydligt lägre än vad det är i verkligheter, pga den stora svarta sektorn i restaurangbranschen. Sodexhos siffror stämmer nog men är säkert presenterade efter bokslutdispar, eller är det rörelsemarginalen som var 5%? Och avser det bara sodexhos restaurangrörelse, eller ingår även Sodexos övriga verksamhet?

Visst ska investeringar göras men så som SFAB skrev har jag gjort en mängd antaganden, kanske lite för många men som jag tidigare sagt är det en väldigt enkel överslagsräkning. Investeringar och underhåll antog jag var inräknat i summan eftersom SFAB exempelvis nämde utveckling av fältkoncept osv som jag ser som investeringar. Det var inte rörelsemarginalen utan vinstmarginal precis som jag skrev. Siffran gäller för sodexho som restaurang, vad som ingår där vet jag inte.
Psilander
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jul 15 2008, 21:26 ) *
QUOTE (SFAB @ Jul 14 2008, 22:39 ) *
SFAB, läs detta noga nu.

Alla överens så långt?

Mina åsikter om mat.

Vi har läst!

Tack för synpunkten

Berga slott, Amf 1.

Så länge jag kan minnas (typ 2003, eller när flottan var ensamma herrar där) har inte ärtsoppa serverats på slottet, vill man ha det kan man gå¨till manskapsresturangen Valhall. Hoppas de matiga pajerna (obs aldrig prefab) dyker upp som alternativ på fredagarna som förr. Dessutom skiljer väl sig Slottet och Valhalls menyer rätt mycket åt (får man hoppas)

Se till att soldater och sjömän aldrig glömmer den "kulinariska" Valhall traditionen Pizzatorsk, jag har inte gjort det på över 8år. navy2.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.