Han hade på ren nyfikenhet kollat in mil.se och där genom främst grafiken rotat sig fram till Mil.se:s sidor om Red Flag och hittat övningens historia:
Jag tror mig kunna skönja att Vietnam nämns, även om det är felstavat, men vad är eller gör en Landbecker och har vi haft en operation som heter så enligt er försvarsmakt? Kan du förklara för mig vad det står i resterande del av texten?
Mitt svar...efter att jag svurit en hel del över inkompetens och wikipedia kunskap:
Det står att att ni förlorade många flygplan undet Vietnamkriget (felstavat) och under operation landbecker. Endera kunde den som skrev artikeln inte klippa ut texten korrekt från wikipedia eller så tror verderbörande att Operation Linebacker inte var en del av Vietnamkriget. Meningen är inte korrekt på något vis, faktamässigt eller språkligt. I och med att det är felstavat så finns möjligheten att en annan person sökt på wikipedia och överfört kunskapen genom samtal till den glade skribenten. Att en försvarsmakt grundar artiklar på wikipedia är intressant i sig.
Sedan följer lite stavfel och felkonstruerade meningar i en omfattning som är berömvärd med tanke på den begränsade textvolymen. 8 skriv- och faktafel på 8 rader är bra gjort, där kanske det mest intressanta ur din synvinkel är att ni under övningen kommer fälla rysk vapenlast.
Sedan har skribenten återigen läst fel då de får det till sex stycken Red Flags istället för fyra, men läser man Wikipedia för snabbt så kan man blanda ihop Maple och Green. Wikipedia har dock glömt Frisian, så den är självklart inte med på mil.se heller. Efter detta följer lite stavfel och annat före skribenten avslutar med att ändra på reglerna för övningen. Gästande nationer skall alltid vara på röd sida från och med nu enligt mil.se.
Eller vänta, det står gästade nationer,vilket betyder besökta på svenska, så de kan mena Irak och Afghanistan där så då kan det vara korrekt.
Sedan följer lite stavfel och felkonstruerade meningar i en omfattning som är berömvärd med tanke på den begränsade textvolymen. 8 skriv- och faktafel på 8 rader är bra gjort, där kanske det mest intressanta ur din synvinkel är att ni under övningen kommer fälla rysk vapenlast.
Sedan har skribenten återigen läst fel då de får det till sex stycken Red Flags istället för fyra, men läser man Wikipedia för snabbt så kan man blanda ihop Maple och Green. Wikipedia har dock glömt Frisian, så den är självklart inte med på mil.se heller. Efter detta följer lite stavfel och annat före skribenten avslutar med att ändra på reglerna för övningen. Gästande nationer skall alltid vara på röd sida från och med nu enligt mil.se.
Eller vänta, det står gästade nationer,vilket betyder besökta på svenska, så de kan mena Irak och Afghanistan där så då kan det vara korrekt.
Han skulle göra sitt yttersta för att sprida denna nya information och med tanke på att är Stf DivC så..
Enastående bra jobb Mil.se, ni är föredömen för svenskans bevarande och faktakorrekthetens förkämpar.
All our base is belong to you och ormet kruper.