QUOTE (bushman @ Jul 10 2008, 21:50 )

jo jag vet hur tetramaskinerna funkar.
var en bland de första som körde dem i landet under 2003.
är även utb på dispatch.
Coolt, då måste vi utbildats på samma kurs(er) i princip. Jag har instr på Ra910 och dispatch...och gick första eller andra kursen som gick på S1/LedS.

och jodå jag räknar kallt med att vi får ut de gamla apparaterna(generation 1) som vi hade under den övn.
Nope, det blir inte Ra 910. Den är inte kompatibel med RAKEL. Den maskin jag har sett är från SEPURA, har kommit TO med tillkomst av artikel, både handstation, mobil och laddare av lite olika varianter. Så här mitt i semestern tänker jag inte leta upp TO-nummer, men när jag ska tillbaka till saltgruvan kan jag rota fram uppgifterna!

och de går helt utmärkt för vilken klåfingrig äldre avtalssignalist som helst att göra sönder.
vi hade ca 60 apparater ute av vilka ca tio fick gå på rep efter sex veckor.
iofs är det saker som man löser som med alla mobiltfn, man skaffar skyddsväska till dem, vi hade dem i bröstfickan på västen varvid volymrattar och annat lossade.
Ok, om det är så du menar så förstår jag bättre dina farhågor. Fältmässigheten kanske inte har gått i första hand på de tidiga maskinerna. Den nya ser lite mer ruggad ut, men bra bärväskor och fodral får vi väl förutsätta...

men som sagt det finns en del andra funktioner, som jag känner inte är bra för vår del.
handlar om funktioner som stjäl för mycket datakraft ur nätet helt enkelt, och som så snart de blir kända kommer missbrukas.
och jag vet jag tillhör en bat och utb-grp som tyvärr inte fungerar pga att avtalsorg fått pissa in sitt revir för stort och ingen satt ner foten.
se det som egoism me jag vill inte se att två avtalsorg, som KBM/räddningsverk borde tagit ur uniform för länge sedan, skall återigen få sätta sig på ett "nytt" sambandsystem.
ty det kommer att bli resultatet, rent ärligt hur mycket stabs och underhålls personal har de senaste åren rekryterats från vpl-kullarna till HV?
så länge det inte ställs krav på militär utb på avtalsorg så ärvs slevar, grytor och radioapparater i släktled, likt någon inavlad släkt i norra alabama.
inom IP skulle vi kunna klara en övergång till RA180, ty där är kännedomen av detta system större, än på RA146 och RA70.
ja visst tetra och rakel är bra system, men de kommer hamna i händerna på fel folk, som kommer att belasta en redan ansträngd ekonomi med ännu mer utgifter.
kan man spärra dessa funktioner har vi ett bra system.
Vad gäller politiken i det här beslutet kan man nog ha djupa diskussioner. Jag är nog trots allt böjd att tycka att det är bra att renodla sbsystemen inom HV och plocka bort en del system som inte används inom övriga FM. Att sen RAKEL-systemet tilldelas HV (och VB/Ledningslag samt bevakning/insats på förbanden i viss mån) kan jag känna som logiskt eftersom många uppgifter som löses av HV idag är av karaktären "stöd till samhället".
Sen kan man alltid ha diskussioner om vilka delar av HV som ska ha vad, det finns ett uttalat behov av signalskydd (som till del täcks av MGKI) som man inte kan bortse ifrån.
Vad gäller förbandets (HV-bat) förmåga att hantera sina sbsystem så har ju den pucken mycket tydligt hamnat i knät på regementscheferna som har befälet över ett antal HV-Bat. Han/hon får rimligtvis se till att det utbildas på tillräcklig nivå. Sen är jag medveten om de utmaningar man ställs inför med hänsyn till avtalstidet mm.

om du undrar vilka funktioner jag menar så kan du skicka ett pm
Du får ett sånt av mig!