Help - Search - Members - Calendar
Full Version: K3 Karlsborg 2009.
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3
Fästningstrollet
Skillnaden mellan Span. och Und. är väl vart inhämtningen sker och åt vem.
macki-s
Till er som har blivit inskrivna som luftburna soldater/gruppbefäl/befäl, vad har ni haft för mönstringsvärden?!?! (Andra gången jag frågar, jag vill veta mina ungefärliga chanser..)
3924
Till er som ska göra lumpen på K3, många byter plats under GSU, folk flyttar mellan plutoner och de olika utbildningsskvadronerna. I slutänden blir den diskussion mellan soldat och befäl, där ni förklarar va ni vill ha ut av er militärtjänst och befälen förklarar vad det vill få ut av er. De kanske kommer med några förslag till tjänster som ni kanske får rangordna men till slut är det befälen som utser vilka som får de olika tjänsterna.

K3 lägger en förfrågan till pliktverket på X-antal soldater som ska fylla deras tre skvadroner, utav dessa ska X-% befälsdugliga, X-% systemtekniker e.t.c. I vilken skvadron du hamnar i på ditt inskrivningspapper är en bedömning av pliktverket, sedan gör K3 sin bedömning efter GSU och då kan soldater uttagna som luftburna hamna i UndBat och vise versa.
macki-s
QUOTE (3924 @ Aug 28 2008, 19:41 ) *
Till er som ska göra lumpen på K3, många byter plats under GSU, folk flyttar mellan plutoner och de olika utbildningsskvadronerna. I slutänden blir den diskussion mellan soldat och befäl, där ni förklarar va ni vill ha ut av er militärtjänst och befälen förklarar vad det vill få ut av er. De kanske kommer med några förslag till tjänster som ni kanske får rangordna men till slut är det befälen som utser vilka som får de olika tjänsterna.

K3 lägger en förfrågan till pliktverket på X-antal soldater som ska fylla deras tre skvadroner, utav dessa ska X-% befälsdugliga, X-% systemtekniker e.t.c. I vilken skvadron du hamnar i på ditt inskrivningspapper är en bedömning av pliktverket, sedan gör K3 sin bedömning efter GSU och då kan soldater uttagna som luftburna hamna i UndBat och vise versa.

Åh fan! Intressant information! Jag som verkligen vara luftburen, hur går man då till väga? Har man något inflytande alls?
3924
QUOTE (macki-s @ Aug 28 2008, 19:51 ) *
QUOTE (3924 @ Aug 28 2008, 19:41 ) *

Åh fan! Intressant information! Jag som verkligen vara luftburen, hur går man då till väga? Har man något inflytande alls?

Beslutet tas i samråd med soldaten heter det, de befäl som jag träffa försökte gå än önskemål till mötes så lång det går men till slut är det befälen jobb att skapa ett så bra förband som möjligt och därför är det befälen som till sist utser tjänsterna.
macki-s
Så pass, så länge det blir K3 är jag nöjd. Om du ligger inne som luftburen, hur mkt lufttransport är det egentligen? Jag har hört att transport med helikopter är väldigt ovanligt på grund av resursbrister och att FJ kostar en del?
Axly
QUOTE (macki-s @ Aug 28 2008, 20:14 ) *
Så pass, så länge det blir K3 är jag nöjd. Om du ligger inne som luftburen, hur mkt lufttransport är det egentligen? Jag har hört att transport med helikopter är väldigt ovanligt på grund av resursbrister och att FJ kostar en del?

Hittills har det blivit inte mindre än 0 lufttransporter för oss luftburna på Vadsbo. Östra Nerike hade dock en dag där alla fick åka en sväng med en hkp.. rolleyes.gif
Enda man har hört är att det förmodligen, förhoppningsvis, blir lite Herka till slutövningen iaf. Och det är väl det minsta man kan begära.. unsure.gif
macki-s
QUOTE (Axly @ Aug 30 2008, 01:09 ) *
QUOTE (macki-s @ Aug 28 2008, 20:14 ) *

Hittills har det blivit inte mindre än 0 lufttransporter för oss luftburna på Vadsbo. Östra Nerike hade dock en dag där alla fick åka en sväng med en hkp.. rolleyes.gif
Enda man har hört är att det förmodligen, förhoppningsvis, blir lite Herka till slutövningen iaf. Och det är väl det minsta man kan begära.. unsure.gif

Förhoppningsvis ändras det...

Förresten, jag åker till Egypten vecka 47, 21 november närmare bestämt, och vad jag har hört så är infohelgen då? Vad händer om man missar den? Förutsatt att jag kommer in på K3 överhuvudtaget.
Chand
Tja!

TÄnkte bara meddela att jag också är en av de inryckande aug 2009. När får man brev ang informationshelgen?
Axly
QUOTE (macki-s @ Sep 3 2008, 19:37 ) *
Förhoppningsvis ändras det...

Förresten, jag åker till Egypten vecka 47, 21 november närmare bestämt, och vad jag har hört så är infohelgen då? Vad händer om man missar den? Förutsatt att jag kommer in på K3 överhuvudtaget.

Händer inte så mycket egentligen, du kan få dina kängor hemskickade eller själv åka och hämta dom om det skulle vara så efteråt. Enda du missar är det som många tycker har varit bland det tyngsta under hela värnplikten, om man nu kan räkna infohelgen som värnplikt. Malajn.gif
Peter_griffin
Borde vara OPSEC på förra årets infohelg...
macki-s
QUOTE (Peter_griffin @ Sep 12 2008, 09:35 ) *
Borde vara OPSEC på förra årets infohelg...

OPSEC?

Förresten, hur är stämningen mellan de luftburna och fallskärmsjägarna på K3? "Storebror-lillebror"-problematik?
Christer
QUOTE (macki-s @ Sep 13 2008, 19:16 ) *
Förresten, hur är stämningen mellan de luftburna och fallskärmsjägarna på K3? "Storebror-lillebror"-problematik?

Inte alls. Vi löser helt olika uppgifter och har ömsesidig respekt för varandra.
Axly
QUOTE (Christer @ Sep 15 2008, 23:11 ) *
QUOTE (macki-s @ Sep 13 2008, 19:16 ) *

Inte alls. Vi löser helt olika uppgifter och har ömsesidig respekt för varandra.

Precis. Förutom när det gäller bord i matsalen då. vissel.gif
macki-s
Berätta mer axly! biggrin.gif
Axly
QUOTE (macki-s @ Sep 16 2008, 22:08 ) *
Berätta mer axly! biggrin.gif

Haha, ledsen, men det är så djupt att det inte går att tala riktigt högt om. wink.gif rolleyes.gif
macki-s
Det är väl lika bra att jag inte får veta eftersom jag är lite avundsjuk på alla er som hamnat på K3... ;)
Emil Myllyaho
Tjena alla grabbar återigen! banan_rock.gif

Tänkte kolla vilka av er som fått pappret om näst omgångs tester en helg i mitten/slutet av November? Jag är en av dem iallafall!

Cya there! banghead.gif
Ranger 90
QUOTE(Emil Myllyaho @ Sep 22 2008, 22:53 ) *

Tänkte kolla vilka av er som fått pappret om näst omgångs tester en helg i mitten/slutet av November? Jag är en av dem iallafall!

Cya there! banghead.gif

I'm in, förresten är det nån annan mer än jag som börjat springa med ryggsäck? Malajn.gif
Shelby
QUOTE(Ranger 90 @ Sep 22 2008, 23:06 ) *
QUOTE(Emil Myllyaho @ Sep 22 2008, 22:53 ) *

Cya there! banghead.gif

I'm in, förresten är det nån annan mer än jag som börjat springa med ryggsäck? Malajn.gif

Tja grabbar, är en av de uttagna till Karlsborg 3 aug 2009 som luftburen soldat. Skulle vara jäkla trevligt att få reda på vilka som är från Sthlm. Då kanske man skulle kunna dra ner tillsammans, inte bara till inryck utan även den 21:a november, infohelgen. Annars så skulle det dessutom vara sjukt roligt att kunna träna tillsammans med nån kille här från Sthlm innan inryck. Tänker mest på hinderbanan i Karlberg och marchträning/backträning med packning. Som svar på din fråga Ranger 90 så har jag kört backträning en hel del (25-27kg packning) och tänker snart gå marschträning 1½-3h med packningen per tillfälle. Men hör av er grabbar från Stockholm, så kan vi ge ut msn osv., hade bra.
Emil Myllyaho
Tja Shelby!
Jag bor inte i Stockholm, men i Uppsala! Måste ändå på sätt och vis igenom huvudstaden för att ta mig ner dit, både till infohelgen och framtida resor! dribble.gif
Shelby
QUOTE(Emil Myllyaho @ Sep 29 2008, 09:35 ) *
Tja Shelby!
Jag bor inte i Stockholm, men i Uppsala! Måste ändå på sätt och vis igenom huvudstaden för att ta mig ner dit, både till infohelgen och framtida resor! dribble.gif

Ja det låter ju bra det =). Då kan man ju alltid träffas på så sätt, absolut, men skulle vara jäkla najs om man kunde hitta nån kille från Sthlm som kan tänka sig att träna tillsammans. Misstänker att du Emil, inte orkar dra ned till Sthlm för att träna liksom. cool.gif Men absolut, jag addar dig gärna.
Emil Myllyaho
Nej tyvärr så blir det nog en aning långt för att träna :P Men adda min msn så kan vi ju snacka om det om inte annat biggrin.gif

myllyaho_51@hotmail.com
Trash
Hm, ja det finns ju massor med olika sorters underrättelse/span. Det vi fick höra när vi låg inne var att sättet und.plutonerna på östra nerike inhämtar uppgifter på är unikt i FM.

När vi låg inne hade Liv en span-pluton. Men vad man faktiskt gör skiljer sig rätt mycket. Som jag förstått det gick deras uppgifter mer ut på att rekognosera områden innan luftburnas huvudstyrka dundrade in. Undbat la sig hellre i en buske och stirrar på en korsning i ett par dagar. ;)

Om det är någon som ligger inne på Östra nu så har jag en "film" från 06/07 som jag kan dela med mig av. smile.gif
Simon Markendahl
Hej, jag har valt FH905 på K 3 i Karlsborg som förstaval, men jag vet inte om jag kommer in så tror ni mina värden räcker ? :

Inskrivningsprov: 9
Arbetsprov : 8
Muskel: 7
Syn: A
Hörsel: A
Befälslämplighet: 8
Jägartest: OK

Sammanvägt: A
Forsberg
Var medvetna om att bara två plutoner kommer rycka in 2009. Det kommer att bli bra konkurrens omplatserna i Sveriges främsta manöverförband.

Till er som kommer på infohelgen, lycka till! Jag hoppas ni förstår att viljan är det som bär er framåt, kroppen håller bara upp ryggsäcken.

----------------------------------------
Luftburen bataljon - Först på plats!
J.Nilsson
Jag har nu fått biljetterna till Infohelgen!

Kan Forsberg berättare lite mer om just det du nu beskrev?
Jag har uppfattat det som att istället för 570 eller vad nu tidigare värnplikts summa var så skall 270 in 2009?

Så menar du att det är ännu färre och att man måste konkurrera med andra på infohelgen om sin plats?
För det jag läst och hört är att de som kommer på Infohelgen är redan skrivna på befattningen och har en plats om dom inte har sjukdomar och ledproblem motsv som är ett problem i tjänsten. Samt att deras fysik bör vara någorlunda ok på infohelgen vilket den bör vara om man klarat pliktverkets krav. ?

Vi ses den 21a Nov!
macke B
Tjena gubbar, Markus Bohm Öhlund från Uppsala och ännu en luftburen soldat i gruppen;)

Hur ligger det till, åker alla ner den 21 november eller är det uppdelat? Tänkte höra när du(Emil Myllyaho) ska ner till Karlsborg på informationshelg, vi kanske kan samåka?

Ha det gött gubbar så ses vi snart!
Emil Myllyaho
Tjena Markus! Jag har fått biljetterna och allt, står tid osv på dem. Vad har du för msn så vi kanske kan talas vid där? Om inte annars, adda min msn som du hittar längre upp på sidan.

Förresten, stämmer det att folk kommer sålas ut redan efter Infohelgen nu?
Martinljunga!
Tjena här har vi en till snubbe som blivit inkallad som luftburen soldat, är från Norrköping. Vad äre som gäller på info helgen egentligen kan folk bli utgallrade där eller? har verkligen dålig koll, och som jag läst i tråden kommer det tydligen bara vara två plutoner 2009?

.Martin
Joakim
pansar2.png Tjena gubbar! Joakim G T. Från borås här!
Måste för och främst säga att ni har gjort ett grymt jobb med detta forumet... fattar inte att det tog sån tid att hitta det smile.gif

Jag blev inskriven på luftburen soldat, rycker in 2009 augusti. detta var mitt tredje hands vall smile.gif

Spanningsgrupp befäll
luftvärns pluton befäll
pansar2.png Luftburen soldat

Men jag hade blivit lika glad för vilket av dem alla som helst!

Jag tycker detta skall bli skit roligt... "påbörja en livslång bekantskap / vännskap med dina blivande kamrater" verkligen jätte kul!
Vore kul att ha en aktiv pratstund med alla av er innan eller under informations helgen.
Tuniz90@live.se är min MSN ifall nån vill snacka! smile.gif

Mina resultat:
Längd: 8
Provgrupp: 7
Muskel: 8
Arbetsprov: 9
Syn: A
Färgseende: 9
Hörsel: A

Jägarexaman sen 2006
Om någon är interiserad / bor nära borås skulle träning vara grymt roligare att göra tillsammans.
Kallad till informationshelg inför inrykningen den 23 November... Biljetter och allt!

PS: måste fråga smile.gif det står att man transpoteras med litet transportflyg i informationen om FH905, inebär detta fallskärms utbildning? smile.gif

MVH Joakim T
simon
QUOTE (Joakim @ Oct 27 2008, 00:32 ) *
PS: måste fråga smile.gif det står att man transpoteras med litet transportflyg i informationen om FH905, inebär detta fallskärms utbildning? smile.gif

Välkommen!

Nej, det kommer inte att innebära fallskärmsutbildning. Det innebär att det förbandet du är inskriven på kan transporteras i en Hercules, ett militärt transportflygplan.
Joakim
Tack så mycket ^^ då vet jag biggrin.gif
J.Nilsson
Även helikopter! Av modell 4, 9, 10, 14 eller 15 biggrin.gif
BILL
Självklart blir individer "utsållade" vid infohelgen, många inser också att jägeriet inte är något för dem och lämnar av fri vilja. Kommer inte ihåg några siffror på hur många som togs bort eller lämnade, men det brukar bli en del. Många som försvinner under GSUn också, en del på grund av skador som man inte alltid kan rå för.
Se till att dyka upp med en bra inställning till infohelgerna, bry er inte om att prata om vad ni är uttagna till, nu för tiden rycker man in på lika villkor och det som pliktverket säger är oftast bara små riktlinjer om hur en människa är osv.
Packa ryggsäcken ordentligt, koppla på pannbenet och knata på.

Rangers lead the way! Rangern.gif
J.Nilsson
Hur sållas man bort då?
För jag har blivit berättad för av en som ligger inne nu att man inte hade några riktiga ''minimumkrav'' utan att generellt sätt så var det så att om man var väldigt dåligt tränad i helhet så förlorade man sin plats.
Men att om man var hyfsat tränad ändå så kanske dom bara sa åt dig att träna mer inför inryck men att det var okej.
Med krav kommer nervositet som du/ni kan förstå :P

Han berättade även att folk i hans skvadron och pluton osv klarade inte baskerprovet och dom klarade inte milen på 48 osv men fick ändå stanna.
Så det låter ju som att det inte gallras i onödan.
BILL
I grund och botten handlar det om inställning, har personen i fråga ett intresse/vilja att göra bra ifrån sig och vara en bra soldat.
Har man inte det och dessutom underpresterar på olika tester får man det inte lätt, med det behöver heller inte menas att man skickas hem, men ja, ni kommer att märka själva. Ingen vill hasa runt i elva månader och må dåligt över att inte uppnå ställda krav, med andra ord är det bättre att ligga i. Den psykologiska biten är viktig också, att behålla lugnet, att kunna lösa uppgifter under stark press, att kunna föra sig på ett korrekt sätt m.m.
Det finns många kriterier för vad en "bra soldat" innebär. Bidrar en individ till en bättre förbandsanda genom sin personlighet men springer milen på 52 minuter behålls han/hon självklart.
Chand
TJena! Även jag ska ner till karlsborg 21:a november. Bor btw i Örebro. Verkar som många av er har kommit igång riktigt med träningen. Själv har jag sprungit en del och tränat en del styrka. Har tänkt att jag ska lägga ner mer energi på marshträning efter infohelgen. Kanske kan vara värt att börja redan nu?:p Hare gött
Axly
QUOTE (simon @ Oct 27 2008, 10:03 ) *

Välkommen!

Nej, det kommer inte att innebära fallskärmsutbildning. Det innebär att det förbandet du är inskriven på kan transporteras i en Hercules, ett militärt transportflygplan.

Enligt uppgifter från högre ort skall det dock utbildas på fallskärm även för den luftburna enheten som ett experiment nästa år. Om tid, pengar och ork finns såklart, vilket sällan brukar vara fallet. Malajn.gif

Edit: Oj, här ser man att man har något att se fram emot helgen i slutet av november iaf.. Ligger i beredskap den helgen och det var väl inte så många som blev jätteglada när vi fick beskedet nu i veckan. Men då finns det alltså en infohelg att beskåda. Najs! fun_icon_nana.gif
Peter_griffin
Skulle vara kul att se filmen från ÖN från förra året.. Se om det skiljer sig något från hur vi har haft det detta år. Har hört att vi fick kämpa lite mer på jägarmarchen wink.gif Hur skiljde sig undbat på k3 från övriga inom fm?
Martinljunga!
QUOTE (Axly @ Oct 30 2008, 22:05 ) *
QUOTE (simon @ Oct 27 2008, 10:03 ) *

Välkommen!

Enligt uppgifter från högre ort skall det dock utbildas på fallskärm även för den luftburna enheten som ett experiment nästa år. Om tid, pengar och ork finns såklart, vilket sällan brukar vara fallet. Malajn.gif

Edit: Oj, här ser man att man har något att se fram emot helgen i slutet av november iaf.. Ligger i beredskap den helgen och det var väl inte så många som blev jätteglada när vi fick beskedet nu i veckan. Men då finns det alltså en infohelg att beskåda. Najs! fun_icon_nana.gif

Vad har du för källa på att nästa kull ska genomföra fallskärmsutbildning med ? =D
Dan Lindberg
Kommer från malmö och undrar om där är fler som gör de?
Kan vara trevligt att snacka lite på vägen upp till Karlsborg
J.Nilsson
Ja nu är det bara 9 dagar kvar till infohelgen gubbar!
Dags att tagga till.
Axly
QUOTE (Martinljunga! @ Nov 2 2008, 19:08 ) *
Vad har du för källa på att nästa kull ska genomföra fallskärmsutbildning med ? =D

Befäl! Men det är inget bestämt som sagt, bara en förhoppning om att det skall prövas.

Edit: Sen ang. infohelgen, pallar man inte så kan man ju alltid försöka hålla sig kvar. Mitt råd är dock att söka sig till något annat förband, där man förhoppningsvis har större resurser, iaf om man tror att man kommer bli luftburen.

På K3 har t.ex Östra Nerike (spaning) åkt helikopter, Vadsbo (luftburna) inte. Min pluton åkte sammanlagt 15 minuter Herka, vid två tillfällen, och det under/i samband med slutövningen. Vi har inte haft några fordon förutom 2 LTGV:er per pluton, vi har haft vapen och dylikt som skulle klassas som fattiga/dåligt utrustade för 4-5 år sedan. Man kan ju skylla allt på övre makter, NBG, förkortad utbildningstid.. Men njae.

På bataljonsövningen, där det skulle skjutas massa skarpt fick kulspruteskyttarna ca 100 bulor, PER DAG. Iaf hälften av dagarna.. Räcker inte till så många genomföranden det inte.

Så, bitterheten fick tala lite.
Forsberg
Kompletterar med aktuell info.
Till den Luftburna Bataljonen kommer det att rycka in 3 plutoner numer. Det är knappast någon hemlighet vilka de är heller, en specialpluton, en pv-pluton och en jägarpluton. (Alla är jägare, men jplut är inte specialutbildat åt något håll förutom strid. Om ni förstår?)

Till undbat och FJS kan jag inte yttra mig då det är utanför mitt område.

Lycka till nästa helg...
JÄGARE!
Axly
Just det, glömde nämna att man inte måste ha burit sin LK100 mer än en gång under utbildningens gång, inte ha deltagit på någon egentlig övning inkl. jägarprovet, för att tilldelas jägarbågen. En riktig statussymbol, alltså. rolleyes.gif
J.Nilsson
Hah men det måste ju va en miss eller medvetet för att man behöver soldaterna.
Jag tänker då fan ge max på alla övningar eller tester. Inte fan ska man gå in halvhjärtat...
Minky
Jag vet inte hur de har varit för senast inryckta men jag kan tänka mig att det inte blivit mycket mer pengar i kassan för LBB detta år än tidigare år. LK100 vad jag minns var främsta valet och bars en hel del. Kanske har ändrats, kan ej uttala mig om det. Det jag vet är att de som tror att tuffa helikoptrar/flygplan ska bli "main choice of ride" kan tyvärr glömma det. Ofta är det buss eller dylikt som får agera "lufttransport".
Axly
QUOTE (Minky @ Nov 13 2008, 23:03 ) *
Jag vet inte hur de har varit för senast inryckta men jag kan tänka mig att det inte blivit mycket mer pengar i kassan för LBB detta år än tidigare år. LK100 vad jag minns var främsta valet och bars en hel del. Kanske har ändrats, kan ej uttala mig om det. Det jag vet är att de som tror att tuffa helikoptrar/flygplan ska bli "main choice of ride" kan tyvärr glömma det. Ofta är det buss eller dylikt som får agera "lufttransport".

Första 2 månaderna hade vi faktiskt LK70. "Made in Israel 1967".. dribble.gif

Edit: En vecka innan befattningsutbildningarna skulle påbörjas fanns det 2 st ksp 90b och 1 ksp 58 på hela bataljonen. Gediget. Känns som man kan hålla på såhär ett tag..
Trash
QUOTE (Axly @ Nov 13 2008, 14:58 ) *
Just det, glömde nämna att man inte måste ha burit sin LK100 mer än en gång under utbildningens gång, inte ha deltagit på någon egentlig övning inkl. jägarprovet, för att tilldelas jägarbågen. En riktig statussymbol, alltså. rolleyes.gif

På Ö.N. blev c.a. 5 pers ifråntagna jägarbågen efter genomförd marsch p.g.a. att de inte ansågs förtjäna den. 06/07.

Känns som att det är en tradition att Ö.N. flyger helikopter (för att reta LBB?), vet att det även gjordes 05/06. Dock inte vårat år då helikoptern inte fick landa p.g.a. någon civil enhet. Jag tror det hade att göra med miljön...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.