Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kragspeglar inom försvarsutbildarna?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > HV/Friv
Skogsbroder
Jag hittade inget så jag blir tvungen att fråga. Efter flera år borta från allt militärt så beslutade jag mig för en tid sedan att gå med i hemvärnet. Detta verkar ta sin lilla tid och jag vet inte riktigt heller vad som passar mig bäst ännu. Jag gick i alla fall med i Försvarsutbildarna nyligen och skall på några skjutningar och en kurs nu i sommar. Efter många om och men och över ett halvdussin telefonsamtal fick jag till slut på nåder hämta ut uniform och lite grejer för några dagar sedan. Jag fick inga kragspeglar och personalen påstod att de inte fick dela ut det och de visste naturligtvis inte heller vart man kan kunde få tag i några. Jag är vpl fänrik från infanteriet men "tillhör" ingenting idag då jag såvitt jag vet inte är krigsplacerad. Jag har aldrig brytt mig så mycket om tygbitar och sånt men det känns lite konstigt att komma i en uniform utan kragspeglar och helt utan andra märken, jag har inte ens en aktuell namnbricka. Vad gäller? Skall jag bära kragspeglar för infanteriet och fänriks grad, eller kragspeglar från FBU? Och var får man tag på kragspeglar? Den uniform jag fick ut hade inte heller några flaggor på axlarna, ska det inte vara det? Tacksam för svar.
DaRaven
QUOTE (Skogsbroder @ Jun 25 2008, 14:53 ) *
Jag hittade inget så jag blir tvungen att fråga. Efter flera år borta från allt militärt så beslutade jag mig för en tid sedan att gå med i hemvärnet. Detta verkar ta sin lilla tid och jag vet inte riktigt heller vad som passar mig bäst ännu. Jag gick i alla fall med i Försvarsutbildarna nyligen och skall på några skjutningar och en kurs nu i sommar. Efter många om och men och över ett halvdussin telefonsamtal fick jag till slut på nåder hämta ut uniform och lite grejer för några dagar sedan. Jag fick inga kragspeglar och personalen påstod att de inte fick dela ut det och de visste naturligtvis inte heller vart man kan kunde få tag i några. Jag är vpl fänrik från infanteriet men "tillhör" ingenting idag då jag såvitt jag vet inte är krigsplacerad. Jag har aldrig brytt mig så mycket om tygbitar och sånt men det känns lite konstigt att komma i en uniform utan kragspeglar och helt utan andra märken, jag har inte ens en aktuell namnbricka. Vad gäller? Skall jag bära kragspeglar för infanteriet och fänriks grad, eller kragspeglar från FBU? Och var får man tag på kragspeglar? Den uniform jag fick ut hade inte heller några flaggor på axlarna, ska det inte vara det? Tacksam för svar.

Försvarsutbildarnas kragspeglar använders förut till ungdomar, och ska inte användas för vuxna - även om jag har sett det användas.

Det är lite av en konstig situation nu med Försvarsutbildarna, på tiden som det begav sig så bar man ju sitt krigsförbands uniform när man var på kurs - eftersom tanken var att man skulle vidareutbildas i sin befattning.

Detta är en ganska inflamerad fråga inom FM/Frivilligrörelsen, och det finns tämligen många proffstyckare. En av frågorna är ju oftast - varför bära uniform över huvudtaget om man inte är krigsplacerad någonstans? Ska man gå på kurs om man inte har någon formell koppling till FM?

Personligen kan jag ju dock förstå att du kanske vill gå kurs hos Försvarsutbildarna medan då väntar på att komma in i Hv. Och då skulle bära infanterispeglar och Fk-grad, tills du får ut Hemvärnets kragspeglar. Dock inte något förbandstecken. Flagga ska självklart bäras (enligt UniR FM). Detta skulle jag vilja säga är minst fel.
Skuggan
är du med i hemvärnet bär du hemvärnets kragspeglar. (låter ju inte som du är det iofs)
annars kan du bära infanteriets kragspeglar eftersom du är grundutbildad där.

Försvarsutbildarna har inte längre några egna kragspeglar (det har dock funnits för sådär 10 år sedan).
fänriks grad har du ju oavsett.

och flaggan skall sitta på axeln, den kan du iaf hämta på förrådet.
tror även att skrädderiet (om det finns ett sådant på ditt förråd) kan fixa fram kragspeglar.

låter som jag och DaRaven är övereens iaf.
Skogsbroder
Jag tillhör i dagsläget inte hemvärnet så det blir väl till att ringa runt till massa folk, igen. Att det kan bli lite konstigt idag när det mesta är upp och ner och bak och fram förstår jag men av rent principiella skäl så har jag alltid tyckt att ju fler svenskar som tillägnar sig eller upprätthåller för militär verksamhet relevanta kunskaper desto bättre, helt oavsett om de tillhör försvarsmakten eller inte. Det främjar folkets totala försvarsförmåga och alla svenskar som kan borde uppmuntras att delta, som det var förr med frivilliga skytterörelsen och allt vad det var. Med tanke på att några har bestämt att svenska folket inte skall ha något försvar att tala om och definitivt inget folkförsvar så är det nog dock bara en tidsfråga innan de som bestämmer skrotar merparten av frivilligförsvaret. Jaja, som lite över 30 är man väl bara en gammal stofil som inte förstår fördelarna med allt nytt och "proggressivt". unsure.gif
Fk Satan
Annars kan armétecknet vara något.
23:e komp.
Eftersom FBU tecken tydligen inte används längre enl. vissa här, så är Fk Satan´s bud rimligast. Armétecken, FM tecken eller kanske inget alls. Varför?
Jo, det ankommer på chefen enl. nedan att bestämma om och vilken uniform som får bäras, och då finns det logiskt sett inte så mycket att välja på om det skall finnas någon relevans, och det ska det väl?

1.5.2 Deltagare (elever) i utbildningskurser som anordnas för frivilliga försvarsorganisationer
får bära uniform enligt chefs för kursanordnande förband
bestämmande under kursen.
Lfskbat
@Skogsbroder

När jag gick med i FBU, som det hette tidigare, så fick jag min GU tillhörighet och grad... inf + Fk men dock ej förbandsmärke med mitt GU förband (I15) utan I16 där aktuell Hv/Friv var baserad... Om något katastrofalt inte hänt på den fronten så borde väl detta vara rätt så ok... dvs GU truppslag, grad och nu tillhörande "regemente/flottilj", dvs dit din försvarsutb förening är knuten.

Kan få bannor för detta för det är inte kollat enl Uni... så resonerade de dock på truppförrådet när jag hämtade pryttlarna.
Skogsbroder
Tack för svaren. Jag satsar nog på kragspeglar för infanteri + fänrik och ser hur det går...
FkN
Garanterat ingen som kommer bry sig inom FU, men när du väl är med i HV så är det HV speglar som gäller.
Graden behåller du om du vill, men det finns det redan massa trådar om...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.