QUOTE (darkjak @ Jun 22 2008, 22:11 )

Draken skulle med sina enorma vingar kunna bära mer last än Gripen, och dessutom kunna ha mer internt bränsle= längre räckvidd.
Intern bränslemängd har jag inte koll på, men Draken har alltid haft för lite. Vingarea är inte allt. Ska man hänga på mer saker måste vingarna dessutom hålla för det och ska man öka maxvikten ska dessutom landstället hålla för det samt att bromsar mm måste dimensioneras för det så att man kan få stopp på ekipaget utan att hamna i nätet varje gång. Dessutom måste man få plats med sakerna och Draken sitter ganska lågt som det är. Tror inte att det skulle vara så lätt att få dit en massa moderna robotar.
Draken var redan med sina gamla motorer möjligt att accellerera snabbare och klättra snabbare än både samtida och modernare plan vad jag hört .
Det stämmer inte med vad jag har hört.
Föreställ er den situationen med de nya motorerna man utrustade den nya Gripenversionen med.
Får den plats? Var hamnar tyngdpunktsläget? Hur mycket måste man ändra på anslutningar? Måste man förstärka strukturen för att klara högre dragkraft? Det är inte så lätt att byta motor på stridsflygplan, som jämförelse kan du tänka dig att försöka sätta motorn från en modern F1-bil i en F1-bil från 50-talet. Det går säkert, men är det värt det och kan man få mer för pengarna på något annat sätt? Det går också att jämföra med F-20 och den blev ju ingen succé.
Sen har jag min lilla hypotes om att det borde gå att göra dubbeldeltavingade stealthplan.
Det går alldeles säkert, men inte genom att modifiera en konstruktion från 40-/50-talet.
Om man får fantisera fritt är jag mer intresserad av vad det hade blivit för slutprodukt om den fått STAL Glan som motor. Hade vi haft en inhemsk produktion av flygmotorer idag?