Fu Kjellberg
Mar 1 2003, 00:37
såg att Bruce Willis aimpointsikte i nya Tears of the sun sitter felvänt.
någon som vet fler vapenmissar i filmer?

Så här skall det sitta:
darkstar
Mar 1 2003, 01:18
Hörde om en film (har nog inte sett den själv. Kommer inte ihåg det i så fall...) där det enligt uppgift ska ha:
Skjutit flera skott med ett pskott 86. Vänt det åt fel håll. Skjutit på helikoprar i rörelse. (Målsökning?) Monterat det på stativ.
Nån som sett Kopps? "Granatgevär?" Kolla in de vråltuffa vapnen insatsstyrkan har.. Haha...
(Mina polare tyckte jag var knäpp...)
Var det någon mer än jag som tyckte att det på vissa av m/45:orna i "Kopps" såg ut som om manöverhandtaget satt på vänster sida?
MP Loke
Mar 1 2003, 02:09
Det vanligaste och mest störande är att ett mag verkar innehålla ca 300 bulor!
Ser det inte ut som om Bruce har en till kniv på höger sida? kan vara en Kandahar...

Har han det i ett kombinerat kniv/pistol kit a la Strider så skall jag se filmen om inte annat, bara därför... då kommer den att vara en av de
bästa filmerna någonsin bara för det...
EDIT Lame me, Brucan är ju vänsterskytt, han har ju pickan på andra benet... USP?
A2Keltainen
Mar 1 2003, 02:43
QUOTE (2Sharp @ Mar 1 2003, 02:17 )
Ser det inte ut som om Bruce har en till kniv på höger sida? kan vara en Kandahar...

Se dessa sidor och de som är länkade från dem:
http://www.chud.com/news/feb03/feb25tears2.php3http://www.comingsoon.net/cgi-bin/imageFol...f_the_Sun&img=9Han har tre stycken fastbladade knivar, dubbla bälten med fickor och ett sikte som växlar mellan att vara åt rätt respektive fel håll. US Navy SEALs vet vad man prioriterar.

Jag gillar dessutom den obligatoriska karbinhaken vid vänster axel/bröst. Är det någon av er som haft med en sådan och faktiskt använt den? Jag kan inte komma på ett enda tillfälle under min beväringstjänst där jag skulle ha behövt en karbinhake. Hade jag behövt det, t.ex. vid rappelering, så hade jag förmodligen även behövt rep och kanske även en riktig sele. Men å andra sidan så var jag inte US Navy SEAL.
QUOTE (darkstar @ Mar 1 2003, 01:18 )
Skjutit flera skott med ett pskott 86.
Tror det är i
Bullit som det sitter två gangsters på ett fotbollsstadium och skjuter upprepade gånger med samma Pskott 86, eller AT-4 som di kallart
daedalus
Mar 1 2003, 03:27
I Johnny Mnemonnic (stavas?)
avfyras ett M/86 bak o fram.....dessutom flera ggr.
Såg ett avsnitt av Hamilton förut.
Sistaskottspärren finns väl till för att slippa göra mantelrörelse
mellan mag-byten? Kanske inarbetad reflex dem ville ge sken av.
Blackhawk down.
I lägret där de pangar mot lite tavlor, kommer en HMW med en fladdrande HMG,
ser ut att vara gjord i gummi.
Fu Kjellberg
Mar 1 2003, 08:48

2Sharp: kan det vara Kandaharen han har på vänster smalben?

Ser ur att vara samma mönster på handtaget.
Karbinhaken tror jag har ett visst syfte. Nämligen:
räddningslinaTror att det kan vara en anledning till att många har en karbinhake på vä axel.
Man kan ju även göra nedfirningar med hjälp av en karbinhake.
Har inte den här tråden varit uppe förr ?
I alla fall, det som, generellt sett, retar mig mest i filmer är de ständiga mantelrörelserna !!
Såfort någon siktar på en annan man med ett vapen så hörs skramlet från mantelrörelsen !!
Va ju i nån av "Beck" filmerna som det är ett gisslandrama i slutet av filmen, och polisen har omringat en liten sommarstuga ute i skogen.
Kameran panorerade och visade alla dessa olika poliser som satt och siktade.
Vad förvånade vi blev när det syntes en kille sittandes knästående bakom en polis bil, iförd Ghillie-dräkt och hållandes en mp5:a.
Knappast en prickskytts vanligaste vapenval eller position.
Kass.
A2Keltainen
Mar 1 2003, 11:00
QUOTE (Fu Kjellberg @ Mar 1 2003, 08:48 )
Karbinhaken tror jag har ett visst syfte. Nämligen:
räddningslinaTror att det kan vara en anledning till att många har en karbinhake på vä axel.
Man kan ju även göra nedfirningar med hjälp av en karbinhake.
Det borde väl inte vara ett så stort problem att
knyta fast ett räddningsrep i ens stridssele? Om man behöver något för nödrappelering så borde väl ett
rigger's belt inte vara helt fel att bära istället för en karbinhake. Jag kan inte släppa tanken att de flesta karbinhakar bärs både i filmer och verkligheten därför att det ser "tactical" ut och bäraren motiverar bärandet med något i stil med "den kan vara bra att ha".
Fu Kjellberg
Mar 1 2003, 11:01
dubbla bälten med fickor
dubbla bälten med fickor: Jänkarna är mycket för det här med 1st line, 2nd line ,3rd line.
1st line: bältet du alltid har på dig med pistol, mag ,kniv mm.
2nd line: stridsele, stridsväst, uppdragssäck.
3rd line: ryggsäck, trosspackning motsvarande.
1st line dumpar du aldrig.

Jag har en karbinhake på vänster axel, kan vara bra att ha
Skämt åtsido ibland klickar jag fast använda mag under framryckning i haken.
Vill inte blanda tomma och fulla mag i magfickorna.
A2Keltainen
Mar 1 2003, 11:25
Jänkarna är mycket för det här med 1st line, 2nd line ,3rd line.
1st line: bältet du alltid har på dig med pistol, mag ,kniv mm.
2nd line: stridsele, stridsväst, uppdragssäck.
3rd line: ryggsäck, trosspackning motsvarande.
1st line dumpar du aldrig.

Jag är inne på samma koncept med den skillnaden att min "1st line" enbart innehåller en kompass, en liten kniv och lite annan minimal överlevnadsutrustning, att all stridsutrustning hamnar i "2nd line", och att jag "aldrig" tänker dumpa min "2nd line".
Jag har en karbinhake på vänster axel, kan vara bra att ha

Arghhhhhhh!

Skämt åtsido ibland klickar jag fast använda mag under framryckning i haken.
Vill inte blanda tomma och fulla mag i magfickorna.
Hur fäster du magasinen i karbinhaken? Antar att du har tejp, Magpul eller liknande. Skramlar det inte mycket, speciellt när du har flera magasin fastsatta i karbinhaken? Kan du inte stoppa magasinen i jack- eller byxfickor istället?
QUOTE (Fu Kjellberg @ Mar 1 2003, 00:37 )
Det vore väl enklare att rada upp det fåtal filmer som INTE har några vapenmissar?

"Heat" är vad jag kommer ihåg hyggligt felfri.
Men bland de fånigare är alla dessa filmer där folk springer runt med singleactionpistoler med hanen fälld under en eldstrid. Ööh liksom.
VKT M39
Mar 1 2003, 11:54
QUOTE (.oz @ Mar 1 2003, 10:14 )
Va ju i nån av "Beck" filmerna som det är ett gisslandrama i slutet av filmen, och polisen har omringat en liten sommarstuga ute i skogen.
Kameran panorerade och visade alla dessa olika poliser som satt och siktade.
Vad förvånade vi blev när det syntes en kille sittandes knästående bakom en polis bil, iförd Ghillie-dräkt och hållandes en mp5:a.
Knappast en prickskytts vanligaste vapenval eller position.
Kass.
Egentligen är det ett ypperligt val av vapen, betydligt säkrare för omgivningen än en .308:a. Vår polis använder nog MP5:an som prickskyttevapen på just det sättet. Senast förra sommaren var det en galning här i vår stad som belägrade en bensinmack och sköt omkring sig och hotade spränga den. Honom stoppade de med ett skott av en prickskytt med MP5:a precis ovanför knät. Hela affären kostade en polishunds liv.
Positionen är ju inte direkt perfekt, men kan bortförklaras med brist på bättre positioner.
Fu Kjellberg
Mar 1 2003, 11:59
Hur fäster du magasinen i karbinhaken? Antar att du har tejp, Magpul eller liknande. Skramlar det inte mycket, speciellt när du har flera magasin fastsatta i karbinhaken? Kan du inte stoppa magasinen i jack- eller byxfickor istället?
Har Magpul. Skramla är inget man tänker på under eldgivning. Man kan säkert stoppa maggen i fickorna men det känns inte lika säkert. Vissa droppar ju maggen innanför jackan men då måste man vara säker på att man inte tappar ut dom där nere.
Har haft tankar på en "dumpväska" där man droppar maggen i men har inte sett någon bra lösning på placeringen.
Exempel på dumpväska.
EagleKelds dumpväska
Jag tyckte "Commando" med Arnold gav ett verkligt och realistiskt intryck
softfeel
Mar 1 2003, 13:26
EDIT Lame me, Brucan är ju vänsterskytt, han har ju pickan på andra benet... USP?
Ser ut som USP, tror dock att det är en mk23:a.
Är det någon mer än jag som stör mig på hans kläder. De ser ut att vara rätt gamla.
MP Loke
Mar 1 2003, 13:42
QUOTE (9x19 @ Mar 1 2003, 11:50 )
QUOTE (Fu Kjellberg @ Mar 1 2003, 00:37 )
Det vore väl enklare att rada upp det fåtal filmer som INTE har några vapenmissar?

"Heat" är vad jag kommer ihåg hyggligt felfri.
Men bland de fånigare är alla dessa filmer där folk springer runt med singleactionpistoler med hanen fälld under en eldstrid. Ööh liksom.
Jag vet att SAS-kändisen Andy McNab var med som militär rådgivare och instruktör under inspelningen av Heat.
Det kan ju ha en viss inverkan.......
Så nu är jag back from the dead.
I Någon dolph lungren film där han ska leka legosoldat som ska invadera en ö för att senare plötsligt vända de andra ryggen och bli god så använder han en grg. Först ser man honom och grg:en för att senare se honom springandes ensam och skjuta ca 10 granater mot FI. hm....
Flygmek 003
Mar 1 2003, 14:52
Finns som sagt många filmer med tekniska fel i men en har jag speciellt lagt på minnet. Kommer inte ihåg namnet med men det är en van Damn rulle.
I sista-uppgörelse-scenen springer Jan-Clåd runt med två st Berrettas. Skjuter 20 skott, skjuter 20 till, skjuter, skjuter, skjuter (vid detta laget börjar det kännas extremt), skjuter lite till, vänder sig om och skjuter ca 60 skott i rad i en kille, fortsätter springa och skjuta lite till. Sen tror jag den ena pistolen får slut på skott.

Samma film men lite senare. van Damn lobbar över en handgranat där skruken sitter (nedslagen i slagsmåls-scenen som utspelats precis innan). Handgranaten landar i en hög med skräp. 1... 2... skurken börjar leta... 3... 4... skurken hittar handgranaten och börjar skruva av tändhatten... 5... 6... 7... HA! Tändhatten är av och skurken sitter och håller handgranaten i höger hand och tändhatten i vänster. Dock brinner tändhatten av och en gnista hoppar in i handgranatskroppen... fördröjning på 1-2 sek så att man hinner se skurkens förvånade ansiktsuttryck. Sen smäller den och van Damn får kyssa flickan. The End...
Raffsec
Mar 1 2003, 16:03
Dom två vanligast felen dom gör med vapen i filmer är ju dels ammunitions mängden i en del vapen ex många filmer där en colt m1911 har 20-30 skott innan hjälten behöver ladda om det andra är att väldigt ofta så kan hjälten ta skydd bakom ett köksbord eller en tunn vägg och han klara sig. Sen så har vi ju hgr scen i Die Hard 2 jag har för mig att jag fick det till ca 20 sekunder som det tog för handgranaterna att sprängas.
MP Loke
Mar 1 2003, 17:03
QUOTE (facit @ Mar 1 2003, 13:44 )
I Någon dolph lungren film där han ska leka legosoldat som ska invadera en ö för att senare plötsligt vända de andra ryggen och bli god så använder han en grg. Först ser man honom och grg:en för att senare se honom springandes ensam och skjuta ca 10 granater mot FI. hm....
Är det inte i den filmen han säger;
-Spring era jävlar!!
....på svenska? :rocket:
I T2 i scenen där John Connor "leker" med Arnold och får honom att stå på ett ben och det dyker upp två killar som får stryk, där John sedan förklarar att man inte kan skjuta folk sådär bara...
När John räcker över pistolen till Arnold så byter kameran vinkel, dä är hanen spänd, slappad, spänd, slappad, typ

Undrat vad "alla" har sin karbinhake till också? om jag inte kommer ihåg fel så har många amerikanske soldater det också, riktiga alzå!
Man kan ju med ett rep och en karbinhake tillverka en sele och fira med, ett riggerbelt är nice som säkerhetsbälte vid ex: arbete på höga höjder, men hänger du upp dig i det känns det som att gå av på mitten! väldigt obehegligt, dock trevligare än att dratta ner nå'nstans
Inte testat att fira med mina, bara hängt i dem, men jag tror att det skulle vara enormt otrevligt! skall testa vid nästa tillfälle....
QUOTE (Fu Kjellberg @ Mar 1 2003, 10:59 )
Har Magpul. Skramla är inget man tänker på under eldgivning. Man kan säkert stoppa maggen i fickorna men det känns inte lika säkert. Vissa droppar ju maggen innanför jackan men då måste man vara säker på att man inte tappar ut dom där nere.
Har haft tankar på en "dumpväska" där man droppar maggen i men har inte sett någon bra lösning på placeringen.
Exempel på dumpväska.
EagleKelds dumpväska Sabla intressant pryl! Nån som testat nått liknande??
A2Keltainen
Mar 1 2003, 17:18
QUOTE (2Sharp @ Mar 1 2003, 17:04 )
Undrat vad "alla" har sin karbinhake till också? om jag inte kommer ihåg fel så har många amerikanske soldater det också, riktiga alzå!
Jag undrar även hur stor del av alla karbinhakar som bärs av soldater som är av "klätterkvalitet"? Det är förmodligen mindre kul att ha köpt en karbinhake på Överskottsbolaget för 10 sek, som sedan brister när man rappelerar med hjälp av den.
Johan ES
Mar 1 2003, 17:23
QUOTE (MP Loke @ Mar 1 2003, 17:03 )
QUOTE (facit @ Mar 1 2003, 13:44 )
Är det inte i den filmen han säger;
-Spring era jävlar!!
....på svenska? :rocket:
Filmen heter "Man of war" och mycket riktigt säger Dolph "Spring era jävlar!" på svenska i just den filmen.
/Johan ES
Såg på reklamafficerna för We were soldiers (Mel Gibson papp figur), att Mel har bandat ca 10 bulor, sedan med 10 tomhylsor!! 10 bulor, tomhylsor osv, bra för miljön kanske att ta med hylsorna eller?
VKT M39
Mar 1 2003, 17:39
Apocalypse NOW och Pearl Harbor, lösa skott för kulsprutorna.
Last man standing och Crow, ammunitionmängden i .45orna.
Alla filmer: ingen rekyl och två meters mynningsflammor.
Som någon nämnde tidigare skulle det vara lättare att räkna upp filmerna där allt går rätt till.
Hollywood är inte ensamma om 2 meters mynningsflammor, min svartkrutsrevolver är väldigt bra på sånt av förklarliga skäl.
QUOTE (softfeel @ Mar 1 2003, 12:26 )
Ser ut som USP, tror dock att det är en mk23:a.
Är det någon mer än jag som stör mig på hans kläder. De ser ut att vara rätt gamla.
Låter ju inte heller helt orimligt... cool puffra, särskilt med socom dämparen och wilcox lam

Hur menar du med gamla kläder??
Jänkarna har ju nå'n karbinhake som är standard "issue" den torde ju vara godkänd??
För andra karbinägare och wannabes kan det ju bli en obehaglig överraskning...
Fu Kjellberg
Mar 1 2003, 19:55
QUOTE (Knekt @ Mar 1 2003, 17:17 )
QUOTE (Fu Kjellberg @ Mar 1 2003, 10:59 )
Exempel på dumpväska.
EagleKelds dumpväska Sabla intressant pryl! Nån som testat nått liknande??
Knekt: jag har använt vänster materialficka på SADFvästen som dumpficka på b-uppdrag. funkar bra.
MickaelK
Mar 1 2003, 20:15
Såg på Falling down igår. i en scen tar douglas upp nån typ av raketgevär (LAW tror jag) och skjuter rakt ner i brunnen. Ändå verkar projektilen studsa där nere och fortsätta ca 100 meter.
Sen har ju Lara Croft (Angelina Jolie) lite väl många kulor i sina pistoler.
Jackson i saving private ryan har mer än 5 kulor i sin springfield.
QUOTE (MickaelK @ Mar 1 2003, 19:15 )
(LAW tror jag) och skjuter rakt ner i brunnen. Ändå verkar projektilen studsa där nere och fortsätta ca 100 meter.
Jepp, en LAW, jag hajar inte heller hur den klarar av att studsa omkring där ner

Refereras väl också som "heat seeking missile" av nasse-idioten i surplus affären?
The Swede
Mar 1 2003, 20:56
Varför skulle den inte kunna studsa?
Om man skjuter snett ner och inte vinkelrätt så borde den studsa.
Jag har själv skjutit RPG7 som jag satte i backen några meter hitom målet.
Den studsade och expoderade i målet.
Dessutom har den väl en armeringssträcka som gör att den inte smäller inom ett visst antal meter.
The Swede
QUOTE (The Swede @ Mar 1 2003, 19:56 )
Varför skulle den inte kunna studsa?
Om man skjuter snett ner och inte vinkelrätt så borde den studsa.
Jag har själv skjutit RPG7 som jag satte i backen några meter hitom målet.
Den studsade och expoderade i målet.
Dessutom har den väl en armeringssträcka som gör att den inte smäller inom ett visst antal meter.
The Swede
Hmmm... jag är skeptisk

OM den studsade runt i tunneln så borde den efter att armeringsträckan uppnåtts säga pang tycker jag.
Mao, inte omöjligt, men inte så troligt?
Jag tycker att han håller rätt bra vinkel på law'n, studsar den i backen borde den studsa i taket etc. risken att styrfenorna går av/stukas känns ju inte helt osannolikt, i detta fallet är jag mycket skeptisk till att det funkat, annars kan det nog studsa rätt glatt

Skjuter man i hyfsat öppen terräng så kan det ju mycket väl studsa i backen. Kineserna har AP am till rpg som skall studsa.
Hotel Charlie One
Mar 1 2003, 21:12
Har precis genomlidit "Behind enemy lines"...
Kanske inget direkt "vapenfel" men ändå: I början av filmen är det en Marine captain som säger att hans CSAR-enhet kommer att ha slicks med rocketpods... Vadå en omöjlighet???
Har ni inte redan sett filmen så lägg pengarna på McDonalds istället, den amerikanska skiten går åtminstone att äta...
Håller med HC1, skit-film, första gångerna jag sett att endast brytkryssen med tändare hoppar på en mina...
The Swede
Mar 1 2003, 21:19
Nu kommer jag inte ihåg i vilken vinkel han sköt men som du säger så är det kanske inte så troligt att det skulle funka i just det läget.
Angående "Behind enemy lines" så tycker jag det är bäst i början när piloten blir avrättad och navigatören springer uppför en kulle medan han blir beskjuten.
När han sen kommer över krönet och springer nerför så slår kulorna fortfarande ner runt honom trots att han inte är förföljd ännu.
Serberna måste ha någon form av specialammunition.
The Swede
Hotel Charlie One
Mar 1 2003, 21:21
Serberna ÄR ju ena luriga jäklar. De har visst uppfunnit "runthörnet-ammunition" enligt de senaste underrättelserna.
(Förutom att de lyckats göra lokala avsteg från gravitationen...)
Raffsec
Mar 1 2003, 21:48
Det är ganska intressant att i slutet när han ska sätta i gång nödsändaren och är på en sjö och springer mot helikoptrarna som ska rädda honom och Serberna börjar skjuta mot honom. Så kör det ut pansar fordon på sjön som piloten tidigar knappt kunnat gå på samt så börjar helikoptrarna skjuta med ganska tunga vapen mot sjön men isen håller hmmm intressanta isförhållanden i Serbien eller...
\:)
Nifelhel
Mar 1 2003, 21:53
QUOTE (Flygmek 003 @ Mar 1 2003, 14:52 )
Finns som sagt många filmer med tekniska fel i men en har jag speciellt lagt på minnet. Kommer inte ihåg namnet med men det är en van Damn rulle.
I sista-uppgörelse-scenen springer Jan-Clåd runt med två st Berrettas. Skjuter 20 skott, skjuter 20 till, skjuter, skjuter, skjuter (vid detta laget börjar det kännas extremt), skjuter lite till, vänder sig om och skjuter ca 60 skott i rad i en kille, fortsätter springa och skjuta lite till. Sen tror jag den ena pistolen får slut på skott.

Samma film men lite senare. van Damn lobbar över en handgranat där skruken sitter (nedslagen i slagsmåls-scenen som utspelats precis innan). Handgranaten landar i en hög med skräp. 1... 2... skurken börjar leta... 3... 4... skurken hittar handgranaten och börjar skruva av tändhatten... 5... 6... 7... HA! Tändhatten är av och skurken sitter och håller handgranaten i höger hand och tändhatten i vänster. Dock brinner tändhatten av och en gnista hoppar in i handgranatskroppen... fördröjning på 1-2 sek så att man hinner se skurkens förvånade ansiktsuttryck. Sen smäller den och van Damn får kyssa flickan. The End...
Filmen heter "Hard Target" och den suger fett
QUOTE (2Sharp @ Mar 1 2003, 20:36 )
QUOTE (MickaelK @ Mar 1 2003, 19:15 )
(LAW tror jag) och skjuter rakt ner i brunnen. Ändå verkar projektilen studsa där nere och fortsätta ca 100 meter.
Jepp, en LAW, jag hajar inte heller hur den klarar av att studsa omkring där ner

Refereras väl också som "heat seeking missile" av nasse-idioten i surplus affären?
Jag tror det var vatten i den där brunnen också
VKT M39
Mar 1 2003, 21:56
Är det ingen annan som blev irriterad av det att ett par hovrande helikoptrar beskjuter med miniguns ett betydligt större antal BMP-vagnar, utan att de skjuter tillbaka? Avståndet är kanske 100m, och en enda en lyckas skjuta i deras allmänna riktning bara för att träffa statyn. Nån borde få sparken.
MP Loke
Mar 1 2003, 21:58
QUOTE (The Swede @ Mar 1 2003, 21:19 )
Nu kommer jag inte ihåg i vilken vinkel han sköt men som du säger så är det kanske inte så troligt att det skulle funka i just det läget.
Angående "Behind enemy lines" så tycker jag det är bäst i början när piloten blir avrättad och navigatören springer uppför en kulle medan han blir beskjuten.
När han sen kommer över krönet och springer nerför så slår kulorna fortfarande ner runt honom trots att han inte är förföljd ännu.
Serberna måste ha någon form av specialammunition.
The Swede
Rör dig på natten.....göm dig på dagen!
Regel för alla strandsatta piloter i ofred,....
Men inte i denna film!
Doggydriver
Mar 1 2003, 22:36
Hehehe, på så sätt var filmen faktiskt underhållande. Tycker om saker som den underbara duellen med lvrobotarna, stora slutstriden (redan omnämnd), samt våran pilot/flygförares extrema amröj-tekniker. Hmm, trådar överallt, jag SPRINGER!!!
Reagerade även jag på när han passerade krönet och kulor träffade marken runt honom. Logisk slutledning:
1: Som sagt, serberna låg lååångt framme i ammunitions utveckling.
2: Utslitna billiga AK47-kopior eller dylikt, kanske de helt enkelt inte nådde längre än sisådär 80-100 meter???
VKT M39
Mar 1 2003, 22:59
QUOTE (Toll @ Mar 1 2003, 22:36 )
2: Utslitna billiga AK47-kopior eller dylikt, kanske de helt enkelt inte nådde längre än sisådär 80-100 meter???

De flesta använde väl Vz.58, som trots utséendet inte är en AK47-kopia. Eller minns jag fel?
softfeel
Mar 1 2003, 23:05
QUOTE (VKT M39 @ Mar 1 2003, 22:59 )

De flesta använde väl Vz.58, som trots utséendet inte är en AK47-kopia. Eller minns jag fel?
Varför skulle de använda vz. 58? Av namnet kan jag tyda att den är tjeckisk. Vz=version.
VKT M39
Mar 1 2003, 23:08
QUOTE (softfeel @ Mar 1 2003, 23:05 )
QUOTE (VKT M39 @ Mar 1 2003, 22:59 )

Varför skulle de använda vz. 58? Av namnet kan jag tyda att den är tjeckisk. Vz=version.
Tjeckerna exporterade faktiskt sitt vapen till alla som ville ha bättre men inte mycket dyrare vapen än AK47. Jugoslavien lär vara med på listan. Vapnet har för övrigt hittats i konflikter från Sydamerika till Mellanöstern till Vietnam.
Nästan 75% säker att de använde detta vapen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.