Help - Search - Members - Calendar
Full Version: P4
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3
NordicFear
Hej...ska rycka in på P4 till sommaren och jag undrar om det finns några fler som oxå skall in där...
sen en fråga till er som redan har gjoort lumpen där....hur e befälen dör osv...
allt är av intresse som rör P4....

tack på förhand...
NBC
Jo det e nog ca 600 till förutom du som ska dit så du behöver inte vara orolig smile.gif

Eftersom T2 och P4 ligger granne med varandra så blir det en del skitsnack regementena imellan. Om man dock ska vara opartisk så kan man säga att generellt sett så är P4's befäl mer strikta stridspittar medan T2's befäl har en mer avslappnad attityd. Väldigt trevliga överlag, sen finns det ju rötägg på bägge regementena även om jag anser att de är fler på P4.
Mats
Underhållsgruppbefäl...

Då hamnar du nog på Södra Wadsbo kompani som bor ovanför oss på våning 3 och 4. Vet inte vad ni kommer göra men ni kommer bo i den finaste kasernen på P4, 3. Helt nyrenoverad och närmast matsalen!

De flesta befälen på mitt kompani är i alla fall klockrena.
Fö strv 122
Tangsjö, har du verkligen lärt känna så många befäl på P 4 att du kan bilda dig en uppfattning om dessa över 300 individer?
Om svaret är jag kan jag lika väl säga att jag anser att det finns fler rötägg på T 2 än på P 4.
NBC
Såklart att jag inte lärt känna alla, men p.g.a att jag ligger på NBC Pluton och rätt ofta sanerar era stridsvagnar så träffar man ett antal befäl från P4. Samma sak när vi sätter upp vår dusch, självklart så finns det bra befäl på P4. Min stf plutch gjorde själv lumpen på P4 som KB på TOLO och sökte till T2 istället för till P4 efter att han var färdigutbildad p.g.a att han ansåg att det var ett bättre ställe. Men som sagt det här är min uppfattning, ingen kan ju direkt säga att den är fel då det är vad jag anser, sen om du har en annan uppfattning så får det stå för dig.
NordicFear
hhehee okej...får väl ta och se hur befälen är där sen i sommar...
NBC
Du kommer säkert att trivas, vilken befattning har du fått...?
NordicFear
underhållsgruppbefäl...10 månader...
väntar fortfarande på mina inställseorder....
tycker att jag borde har fått dom nu men det e pliktverket som har strulat till det så jag måste vänta ett tag till på dom.... 6n.gif
|lj|
Välkommen i klubben för "de som skall in i juni på p4 men inte fått sina papper än", det är bara att ställa sig i kö....
Sandquist
Ska med in på P4 nu i juni.
Skönt att höra att det är fler som inte fått sina papper.

Inryck skall ske den 23 juni enligt P4 hemsida.
NordicFear
hehehe...puh...bra att veta att jag inte e den enda som saknar papper....va ska ni som då?
Sandquist
Jag skall in som Pansarskyttegruppbefäl
NordicFear
fan va kul det ska bli sen till sommaren även om man missar den stora sköna ledigheten som man annars brukar få...

Sandquist - hoppas vi ses nån gång sen i sommar...
Baan
ska iofs inte rycka in så tidigt i juni, men väl nånstanns på slutet av augusti, som närskyddsgubbe :(
Ehlana
QUOTE (NordicFear @ Mar 3 2003, 14:56 )
fan va kul det ska bli sen till sommaren även om man missar den stora sköna ledigheten som man annars brukar få...

Sandquist - hoppas vi ses nån gång sen i sommar...

hmmm jarru camo.gif
Kul o kul...
Den första tiden är inte rolig..
Den ska nog inte vara rolig...
Det är frammåt hösten vintern det roliga börjar.
daedalus
Hade en kamrat som under inryck (P4) såg väldigt nere ut.
Levde i någon slags depression och såg ut att hata allt.
Djävligt bra kille i övrigt och skulle säkert ha varit en bra vän under utbildningen.
Småningom lyckades han få förflyttning till T2.
Stötte på honom i matsalen och han var lycklig som fan.
De hade brudar i duschen och playstation med storbilds-tv

Om man ska generalisera så är T2:are trevliga när man stöter på dem ute i fält
och så. Bra på det de gör. Har aldrig hört att det ska ha varit någon större
friktion mellan P4 och T2. Däremot P4 och K3, det råder delade meningar om
vem som bär ansvaret. Dock fann jag en dagbok på nätet där en
P4:ing avslöjar att han låg bakom en del som alla vi andra fick lida för.
Ingen av oss andra fattade varför saker och ting skedde.
granQ
P4, sambandgruppchef.

Låter som vi rycker in där i sommar får jobba på förbättra relationerna med T2/K3. Någon måste ju bryta den negativa trenden. Så alla som ska in på P4. kom ihåg att alltid vara 120 % snälla mot K3 och T2 folk.
emcom
Har legat inne på T2 i 7 veckor nu och jag kan inte direkt säga att jag märkt ngn rivalitet mellan T2 och P4. Visst är det gliringar mm men det hör väl till lite grann?
Vet att jag inte varit med så länge så det kan väl ha hänt saker innan men dom P4-folk jag träffat hittills har jag bara gott att säga om!
fnadde
Min bror ligger på K3 (LBB) nu (jag låg på T2 för snart 3 år sedan)
från min bror får jag höra jämt att dom rackar ner på T2 (och i viss mån på P4).
Officerare som vänplikiga.

Sen är det nog en ganska stor skillnad på T2/P4 och K3, på T2/P4 är det kanske lite mer slappt mot vad det är K3, där allt verkar ganska strickt.
På K3 verkar allt vara så himmla reglements enligt, mendans på T2 hade vi ibland officerare som gick omkring reglementsvidrigt klädda.

Rivaliteten mellan K3/P4 är nog väldigt gammal, eftersom att K3/P4 en gång i tiden delade garnison (tror det '84 som K3 flyttade till Karlsborg).
Sen kan det ju vara så enkelt som att P4 tycker att dom är tuffast i världen för att dom har sina 122:or
och K3 tycker att dom är tuffast i världen för att dom är jägare.
nahoj84
Jag har fått mitt inryckningsbesked. Rycker in på P4/Kvarn i Juni. Info från P4 kommer c:a 6 veckor innan inryck.

Är det någon mer som ska till Kvarn??? /:) 5.gif
Kurki
Jag skall in som Pansarskyttegruppbefäl på P 4 i juni. Precis som alla andra har jag inte heller fått mina papper ännu :( väntar ivrigt som f*n!!
Om jag inte helt är ute och cyklar som kommer alla som utbildas på P 4 också att utbildas i Kvarn, rätta mig gärna ifall jag har fel.

Vi ses till sommaren alla camo.gif (stridskåta)
-Kurki 6n.gif
nahoj84
QUOTE (Kurki @ Mar 27 2003, 11:33 )
Om jag inte helt är ute och cyklar som kommer alla som utbildas på P 4 också att utbildas i Kvarn, rätta mig gärna ifall jag har fel.

Ingen aning. Jag ligger där under hela min utbildningstid. Möjligt att man samarbetar emellan Slövde och Kvarn.

2.gif
Fö strv 122
Sa har ar det. Alla KB gör sin grund- och förstegsutbildningen pa Kvarn, dvs de första 5-6 manaderna. Sedan fördelas man pa P 4s tva utbildningsplatser. Övriga (GB,E och F) utbildas antingen pa Kvarn eller i Skövde. Detta skall framga av inryckningsorderna. Vissa utbildningar centraliseras och kraftsamlas till en av orterna sa det kan hända att vissa befattningar far stifta bekantskap med bada platserna. Gäller dock inte skytte, som utbildas bade i Skövde och Kvarn.
Arny
QUOTE (nahoj84 @ Mar 23 2003, 11:58 )
Jag har fått mitt inryckningsbesked. Rycker in på P4/Kvarn i Juni. Info från P4 kommer c:a 6 veckor innan inryck.

Är det någon mer som ska till Kvarn??? /<!--emo&:)--><!--endemo-->  5.gif

Ska dit i januari. Ska vara plutonschef för en stab- och trosspluton (kvartersmästare).
granQ
Hmm. vilka är det man ska skicka mail och gnälla på. Pliktverket eller P4. För nu vill jag ha mitt inryckningsbesked!
NordicFear
gnäll på pliktverket....har redan snackat med dom om varför inryckningspapperna inte har kommit än...men dom trodde att de skulle komma idagarna (2 veckorsen)

pliktverket :( rlwhore.gif jag
granQ
vilken effekt det blev. Skrev på forumet imorse kommer hem från skolan och då ligger dom..lif kompaniet blev det. Sambandsgruppchef. Inryck 23 juni och muck den 8:de april.
Sandquist
fick också mitt inryckningsbesked idag.
|lj|
granQ, haha.... exakt som jag da... förutom namn o nummer kanske... smile.gif
granQ
QUOTE (|lj| @ Apr 2 2003, 14:59 )
Granq, haha.... exakt som jag da... förutom namn o nummer kanske... smile.gif

trevligt. Synes den 23:de då, kanske iallafall en hel del som ska dit. Snackade med darkstar han nämnde fanns lite olika plutoner med mera. Sandquist vad ska du då? Uppdatera din profil också ;)
NordicFear
då kanske mina oxå ligger hemma och väntar på mig nu...
synd bara att jag inte ska hem ida utan kommer hem först imorgon (flickvänen måste underhållas lite oxå biggrin.gif )
Sandquist
GranQ: skall ligga på skånings kompani, åtgärdar profilen snarast.
darkstar
|lj| och granQ: Vi lär synas. Då ska det banne mig vara honnör! smile.gif Ska inte vara på er pluton dock. Vad det verkar som nu iaf.

Angående rivaliteten. Kan inte svara på varför, kan bara spekulera i det. När jag ryckte in så fick vi givetvis också höra allt detta. Man tänkte att allt det här kan ju inte vara sant. De T2:are vi hade kontakt med var faktiskt lite hrm.. underliga vissa av dem. Detta rör sig om kanske 10 pers. De andra var hur bra som helst. Utan T2 stannar P4. Tänk på det!

Rivaliteten märkte jag när jag varit ute på stan och tänkte slagga på befälsrummet när jag på vägen tillbaka såg en grupp (8 pers) som skrek åt en grupp från T2. Hade de inte varit så påverkade, och så många så hade de fått en riktig verbal spark i skrevet. Vakten tog hand om dem snyggt dock... hehe. Verkar som om vissa befäl, mest från P4, slänger ur sig små kommentarer som biverkar till detta beteende. Vidrigt är det må jag säga. Har faktiskt inte hört nåt från någon från T2.

P4/K3 är i vissa fall värre. Vi hade en kille på kompaniet enligt utsago skulle blivit misshandlad av K3-vpl. Dessa skulle fått ordern att åka till Skövde om de skulle ställa till med bråk. Jag har fått berättat för mig att vi skulle ha vunnit fajten utan att använda våld.

Till alla ni som rycker in: Låt er inte påverkas. Ni tillhör samma försvarsmakt.
226 Olsson
Stackars alla som kommer ligga inne under DarkStar. Kan bara tänka mig
vad ni kommer få genomlida...... biggrin.gif

Nej, han är faktiskt ganska snäll.... ....ibland.... Då han inte skiter spik, eller
äter granater... eller slår dom små nyinrykta

Kan bara hoppas att ni får en trevlig tid på P4. Det är ett mycket bra
regemente, med många bra befäl.
NordicFear
Darkstar vilket kompani komer du finnas/finns på?

kommer troligen hanna på Wartofta...
Kung_keno
Tänkte höra om det é någon som har lite info om Kåkinds kompani?
Ska själv rycka in där i januari,2004.
NordicFear
inte mer än det som står på P4 hemsida...
darkstar
QUOTE (NordicFear @ Apr 3 2003, 10:15 )
Darkstar vilket kompani komer du finnas/finns på?

kommer troligen hanna på Wartofta...

Lifkompaninet, TS-pluton som det ser ut nu.
EgM
Fick också besked idag.

Ska rycka in som stridsfordonsbefäl på Wartofta kompani.
Utbildas det inte bara med stridsvagnar på Wartofta?
Trodde jag skulle få bli besättning på någon pbv.

Någon som vet?
darkstar
QUOTE (EgM @ Apr 3 2003, 22:33 )
Fick också besked idag.

Ska rycka in som stridsfordonsbefäl på Wartofta kompani.
Utbildas det inte bara med stridsvagnar på Wartofta?
Trodde jag skulle få bli besättning på någon pbv.

Någon som vet?

Soim jag sa i en annan tråd... Pliktverket är dumma i huvudet. De skickar stridsfordonsbefäl dit och stridsvagnsbefäl till Lif. De senare damerna och herrarna blev ganska besvikna.
NordicFear
fick mina inryckningspapper ida....hannar visst på Wadsbo istället för wartofta som jag trodde....
NBC
Vart ni än hamnar så kommer ni säkert att trivas. T2/P4 ligger finfint typ 5 minuter från Skövde centrum. Samtidigt så är det när till övningsfältet etc. Sen så har dom fina pizzor med tillhörande utkörning på pizzeria "Downstairs" (ett litet tips bara).

En kul skillnad mellan T2 och P4 (kul för T2 alltså smile.gif ) är att de 2-3 första veckorna så går P4 runt i grötstället medan T2 använder M/90. Detta för att P4 skall "förtjäna" sin M/90 som det heter. I mina ögon något riktigt löjligt.
darkstar
QUOTE (Fu Tangsjö @ Apr 5 2003, 01:23 )
En kul skillnad mellan T2 och P4 (kul för T2 alltså smile.gif ) är att de 2-3 första veckorna så går P4 runt i grötstället medan T2 använder M/90. Detta för att P4 skall "förtjäna" sin M/90 som det heter. I mina ögon något riktigt löjligt.

Löjligt eller inte... det är en viss skillnad mellan olika kompanier vilket bara irriterar soldaterna. Personligen anser jag att man är inte värdig m/90 förrän man kan gå och stå i den. Och det kan man inte första veckan, kanske inte andra heller. Följdaktligen skall man inte få åka hem i den första veckan. Men det är ju upp till plutch, och inte mig.
Gustav-TS
Kan väl bara stämma in i tidigare skribenters inlägg.

Tillägg: De som hamnar på TS-plutonen kommer få stå ut med både mig & Darkstar.
Caine^
Ska också till P4..
I augusti
Rolex
Jag gör lumpen på T2 för tillfället (muck om en vecka wink.gif), och jag har inte märkt av någon allvarligare rivalitet mellan T2 och P4. Lite gliringar och små elakheter brukar utväxlas, men det blir aldrig något allvarligt av det. Fick t ex höra från en P4ing att fältmössa 90 kallas för "T2-basker"... wink.gif
KB_2004
Någon som för tillfället lumpar på P4/kvarn som KB som känner för att berätta hur det är??
Vad har ni gjort, hur är befälen och sammanhållningen osv.
Vore tacksam!! smile.gif
RäserCarl
Nu ska man ju också in på P4 i juni, som plutonsjukvårdare. Polare som ska in där har fått reda på vilket kompani det gäller men på mig står det bara "samlingskompani" i papprerna. Kan inte någon vis människa förklara vad det är! Nån mer som ska bli plutonsjukvårdare?
Assvinn
Skall in på P4 kvarn som stridsvegnsbefäl i juni.
nahoj84
Välkommen i gänget!

Har du fått placering på något speciellt fordon?? /:)

Vart kommer du ifrån??
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.