Midsommarfirandet började med att vi åkte ut kl: 02.00 på patrull. Vi skulle följa med ANP (Afghan National Polis) när de eskorterade lastbilar på route 5 (ringvägen som går runt hela landet). Det har hänt att kriminella sätter upp olagliga checkpointar vid vägen & stoppar alla som vill förbi & släpper förbi dem när de har fått betalt.

Vi åkte utan belysning så vi var tvungna att använda våra bildförstärkare. Det är ganska svårt eftersom man tappar avståndsförmågan plus att det är som att titta i en toarulle med ett grönt filter. När klockan var 03.30 & solen började gå upp var denna patrull klar & vi åkte vidare till nästa uppgift. Nämigen att åka till en by för att se hur det står till där på morgonen. Vi gick igenom byn, tog ingen tid alls plus att det var helt dött. Så vi åkte hem till CNL, var hemma vid 06.30, käkade frukost & gick till sängs.

Midsommaruppställning kl 10.30 där Överste Alexandersson pratade lite & det restes en midsommarstång. Som tur va dansades det inte runt den, då hade jag i alla fall gått där ifrån.

Till lunch fick vi en traditionell svensk midsommar mat med färsk potatis, sill, köttbullar, snaps mm.

Jag har lite bilder att ladda upp men eftersom det inte fungerar så kan jag inte göra det.

Hej då.

Läs mer >>