Ropet från Älvsborg till Halland kan jag bekräfta, "Eldupphör" och så sa man något ner jag inte minns.
(äbg) - ELD UPPHÖR, salvan täcker
(jagaren) - Uppfattat, två granater i luften.
Jag tror inte att det var särskilt "käcka tillrop" som hördes över radion. Utan en mer skärrad, omskakad röst som hördes. Att vara fartygschef med Hallands kanoner riktat mot sig och besättningen är ingen önskvärd situation. Och bör avstyras så snabbt som möjligt.
Det var ett av dom första två skotten som gick in i Äbg. Det blev en jätte smäll som säkert uppfattades på bryggan. Dom undrade säkert vad som var på gång. Samtidigt blev det ett "tumult" i skansen. Granaten slet sönder inredning, elledningar och startade en mindre brand. Förådsman Lövkvist som var först på plats ringde upp till bryggan och "rapporterade". Befälet på bryggan svarade Lövkvist med ett ord; "repetera". Det var först då man fattade vad som hänt. Samtidigt fyrar Halland av två skott till och alla på bryggan slänger sig mer på durken. Förste man på radion ropar; "eldupphör!"
Det var "strongt gjort" av dom som befan sig i skansen och var oskadda att ha så mycket sinnesnärvaro att dom tog itu med elden och drog undan dom två skadade. Som sagt "det föddes hjältar den natten".
Med den speciella verksamhet som sjömillitärer bedriver är det ofrånkomligt med "incidenter" och "olyckor". Det handlar mycket om att ha respekt för ordningregler och andra föreskrifter. "Gott sjömanskap" talade vi ofta om.
Bra att jag fick det utrett, detta med "örlogsman och henne". Jag har funerat på det många gånger.
Får Du tag i bilder på Älbg hör av Dig. Kanske någon av dessa "sjörävar", "sjöbusar", "sjöhjältar och vikingar har något i sina arkiv.
PS. Det blev mycket tråkigheter dehär. Men jag får återkomma med trevliheterna senare. Dom är betytligt fler. DS