Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Levande historia...
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet > Krigsarkivet
Lfskbat
Undrar om det finns några som pysslar med levande historia på forumet? Vet att det finns de som pysslar med allt från Roms legioner till 2:a världskriget.

Har hört att det finns följande 2:a världskrigsförband i Sverige... om de nu finns kvar...

*Ryskt förband i västra Sverige

*Spaningsbataljonen, 11:e SS Pz Gren Div "Nordland"

*2 Pz Div i södra Sverige

*Någon US Ranger Bn i södra Sverige

Någon som vet mer eller är med? Vad pysslar ni i så fall med?

Var lite tvekande på vilket forum som platsade, om det ligger fel så får BG flytta tråden...
Lt P
Riksförbundet Sveriges Militärkulturhistoriska Föreningar (RSMF) samlar en hel del av de seriösare föreningarna.

http://www.rsmf.nu
Skuggan
http://www.reenactor.se/
länk till 2 av förbanden (ryssarna och Nordland tror jag bestämt)
är inte med där själv men vi har en forumsmedlem som är eller har varit med där.
Dobberman
Flyttade denna tråd till KrigsArkivet.

Det passar bättre där.

Dobberman
Blå/Gul
Lfskbat
Tackar för flytten och för info...

Blå-gul, du kan ta bort denna tråden helt om du vill för jag har fått den info jag behöver... Tackar och bockar!

//Lfskbat
Kaliber600
Vet ni var det finns ett kalendarium för dylika aktiviteter?
stefanf
Jag har en arbetskamrat som med sin partner är med och reenactar det amerikanska inbördeskriget här i Sverige.
Seriöst på riktigt som jag förstått det. Ska ta reda på mer efter semestern, för det ska finnas en hemsida som jag inte har koll på just nu... tveka.gif
Lfskbat
Tackar!!!

Jag väntar med spänning på att 83rd Pennsylvania ska materialisera sig i vardagsrummet när jag smäller igång datorn banan_rock.gif
stefanf
Tydligen 55th Illinois och 51st Virginia.
Här är hemsidan. Finns inte så mycket där. Förhoppningsvis blir det mer någon gång.
På Youtube finns ett par klipp om du söker på "reenactment civil war sweden".
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.