QUOTE (Vc_90 @ Jun 16 2008, 10:33 )

Skillnaden mot andra verk är ju att man inte kan bedöma den som skrivit infon.
Kan du det på andra uppslagsverk då?

Om matematikprofessor har skrivit en artitel eller info om en formel eller ett matematiskt fenomen kan man själv avgöra sanningshalten
Appeal to Authority. Du har ingen aning om personen som skriver har rätt bara för att han/hon har en titel. Det viktiga är granskningen, inte författaren. Att professorer kan komma med skitsnack märks tydligt bland annat i fallet Lennart Hardell... professorn som sedan 80-talet desperat har försökt bevisa att precis allt hushållsnära, från tamponger till TV-apparater till nu senast mobiltelefonstrålning, ger cancer. Och varje gång skjuts han ned hårt och brutalt
av granskningen.

men på Wikipedia kan man inte själv bedöma författaren eller ens få reda på vem författaren är. (Jag är ingen wikiexpert så där kan jag ha fel)
Om artiklen är korrekt skriven jo, därför att all info
skall ha källa angivet. Annars skall den vara markerad
[Citation needed]QUOTE (Vc_90 @ Jun 16 2008, 10:33 )

Att kunna bedöma författaren är grundläggande i all källkritik och där brister wikipedia enormt.
Nej, tvärt om. Wikipedia skall som sagt ha källa angivet. Vilka andra uppslagsverk anger källa? Om du slår upp Nationalencyclopedin, hur ofta har du källa angivet till artiklarna? Hur skall du då kunna avgära sanningshalten? Hur vet du ens vem som skrivit artiklarna? Och hur vet du vem som har granskat och godkänt artiklarna?
Wikipedia's stora styrka är en enormt bred Peer Review. Det viktiga är inte vem som skrivit... utan det är
granskningen av det som skrivits som avgör. Ja,det är sant att vem som helst kan ändra i Wikipedia. Men detta syns direkt för alla andra som har ögonen på artiklen, vilket gör att det ändras tillbaks snabbt som ögat om det är fuffens på gång.
En artikels hela historia med alla versioner, samt verktyg för att snabbt kunna jämföra versioner och se exakt alla ändringar klart och tydligt markerade är det som gör Wikipedia avsevärt mer "transparent" jämfört mot alla andra uppslagsverk, där du inte vet vem som skrivit, vem som granskat, eller hur artiklen har utvecklats.
Jag frågar igen:
hur vet du att du kan lita på andra uppslagsverk?
/J