QUOTE (Peo @ Jun 16 2008, 06:53 )

Andel personer med militär anknytning i USA: 0,9%
Andel i Sverige (efter mob): 0,7%
Vart har du fått fram detta?
Sen har USA de fakto kvar en värnpliktslag. Då de inte kan rekrytera soldater frivilligt så det räcker tar de folk med tvång.

Om dina vänner inte vet vad försvaret pysslar med är det nog snarare ett arv från att deras fäder hade skittjänster innan. En liten sann historia, en släkting till mig blev inkallad, minns inte vem men i varje fall låg han i kavalleriet och de hade hästar, de fick inte skjuta för att hästarna skulle skrämmas av skotten så de sprang runt med pinnar och skrek pang.
Hur tror du de som fick den typen av tjänst kände det? Eller deras barn som fick höra den anekdoten?
Jag är personligen en sådan som fick en skittjänst. Jag skulle kunna skriva en doktorsavhandling på vad som var fel med min värnplikt, men jag ser ändå det väsentliga i det jag gjorde. Min styvfar fick också en skittjänst. Men jag är arg på pliktverket, inte försvaret i sig, och jag kommer försöka övertyga mina ungar om att göra värnplikt, om det kommer finnas kvar då de blir dags för dom, vill säga. Jag skulle bara säga åt dom att inte välja vissa regementen och tjänster.

Eller för den delen de som gjorde värnplikt i infanteribrigad 66/m (eller om den hette 66/r)... Traktorskyttebrigader. De var inte mer korkade än att de kunde se vad de hade för motståndare och att de läst om andra världskriget.
Mmm. Försvaret har pysslat med vissa skumma saker under kalla kriget. Jag förespråkar inte att man ska återgå till detta. Försvaret har en stor drös BMP och strv 121 de ska skrota. Gör mekinf av det, då vi redan har matrielen!

Folk är inte så lättlurade som du verkar tro. Om vi hade ett försvar som kunde agera istället för reagera skulle viljan att betala vara större för då skulle de se att deras pengar går någonstans vettigt. Värnpliktsförsvar av svensk/finskt system är per definintion reaktiva då de kräver mobilisering av stora mängder folk innan de kan agera.
Det ena motsäger ju inte det andra. Vi har NBG, andra utlandsstyrkor (som praktiskt taget är yrkessoldater) och Hv som kan sättas in med en gång. Att sedan ha ytterligare ett hundratusental man vid sidan av som kan mobiliseras är bara bra.

Man förstår vad ett försvar kan göra genom att de gör saker inte genom att man får meningslösa tjänster som vi inte har råd att utrusta eller utbilda på ett adekvat sätt.
Jo, självklart. Har jag sagt något annat? Men det ena motsäger inte det andra. Faktum att vi måste ha både och. Vi måste ha utbildade soldater med bra matriel, OCH vi ska ha dessa i kvantiteter så det räcker till självförsvar. Men jag har fått en helt annorlunda förståelse för hur det fungerar inom försvaret genom att jag gjort lumpen. Folk jag talat med har fått för sig riktigt skumma saker om vad man gör under värnplikten.
Värnplikt är vägen att gå i min mening, det står jag fast i, och det kommer jag alltid stå fast vid. Man ska inte behöva ägna sitt liv åt militären för att få försvara landet när det kommer till kritan. Och man kan inte ha ett hur stort yrkesförsvar som helst.