QUOTE (Raptor @ Mar 1 2003, 20:42 )
Punkten mänskliga sköldar är ju avhandlad så det ska jag inte beröra.
USA är i många lägen en slags "världspolis". Nu tenderar USA att agera i situationer där deras intressen är representerade som t.ex. Kuwait. Eftersom USA är ganska mycket oljeberoende så är det i USA intresse att se till att deras oljetillförsel inte hotas av personer som Saddam. Skulle Saddam få fram kärnvapen minskar USA chans att ta tillbaka Kuwait med våld. Självklart vill man säkert från USA sida säkra oljan innan detta händer.
USA har stöttat Saddam, men det har även Sverige i vissa skeden. (Innan Kuwait kriget då).
USA agerarande är rätt klassiskt. Då USA skar av 90% av japans oljetillförsel under andra världskriget i en handelsbojkott ledde det till ett direkt angrepp från Japans sida. Länder har alltid tenderat att sträva efter självständighet och säkra vissa tillgångar. DÄRMED INTE SAGT ATT DETTA ÄR RÄTT! Men USA är inte det första landet i världshistorien som gör detta, som man ibland kan få intrycket av.
FN tycker jag inte fungerar särskilt bra. Alla dessa veto-rätter hit och dit i kombination med all politik gör att det är ett tung-rott fartyg. FN behöver, i mitt tycke, moderniseras och vetorätterna ska bort.
Kan inte låta bli att undra om lika många hade varit emot ett krig i Irak om den anfallande parten hade varit en koallition av arabländer, istället för USA. Vissa inlägg (Framför allt i dagstidningarnas insändare) är i princip bara antiamerikanska. När saddam gasade ihjäl 8 000 kurder så kunde den nyheten knappt locka fram en gäspning ur USA-hatarna. När en amerikansk bomb av misstag faller över ett civilt mål så är USA-hatarna framme och fullkomligen öser medlidande över samma befolkning (och galla över USA).
USA har många brister och agerar i många lägen inte alls oklanderligt. Men vissa (försöker absolut inte peka ut någon på detta forumet) kritiserar USA mest för att det är USA.
håller med dig ner till FN delen, men däremot håller jag inte med dig om din syn på saker och ting.
Om du kommer ihåg 9/11 så var det ca 4-5k människor som dog, ingen stor siffra jämfört med krig eller stora naturkatastrofer men ändå blev vi bombarderade med nyhter om detta som halva USA:s befolkning hade dött. Det var tysta minuten på arbetsplatsen osv, man kunde lätt tro att dem hade bombat något i Stockholm och inte i ett land långt borta. Menar inte att vara kall men för mig som bosnier är detta smått irriterande då när det dog civilia i tusentals när det krigades i bosnien mellan 92-95 (slutsiffra på döda bosniska muslimer ligga på ca 250 000) men inte fan fick det lika stor plats i tidnignar som en amerikansk grej nu fick. Ännu större kontrast är det om man tar översvämmningarna i Indien där förbannat många människor dog, där det hela presenterades på kanske 7-8 rader i en liten notis i en kvällstidning.
Uppenbarligen är vi alla jämlika, men vissa är mer jämlika än andra

(i människovärde osv..)
Angående din sista kommentar, menar du att det är konstigt att man skule klandra USA mycket? Varför inte, när man har ett land som just nu AGERAR världspolis, klart man får då ta sitt ansvar och skit när man gör skit. Det är väl klart att ingen människa utomlands klagar på t ex Sverige när Sverige nästan inte har någon roll i världen när det gäller konflikter, vare sig lösa dem eller starta dem, som så ofta USA har och har just nu. Därmed är det ganska klart att USA alltid är ett hett ämne p g a sin utrikespolitik.
---------------
Det var också någon som skrev att Bush inte är någon bra president, och att Clinton var bättre etc, well, det hela handalr egentligen om hur man går tillväga. Clinton var smidig och djävlades aldrig öppet med någon vad jag kommer ihåg, om det t ex var något i Irak som behövde fixas, ja då snackade han inte på TV och hotade saddam, han skickade in flygplan och handlade direkt, rent officiellt hade man alltid någon ursäkt, men i sitt handlande var han inte direkt snällare mot någon. Det är alltså hur man sköter saker och ting som skiljer sig, Bush är ju cowboy så han är jävligt rak på sak, Clinton var långt mer politiker i min mening genom att ha flera ansikten ---
Tycker själv att hela saken handlar om ett agerande för att försvara USA:s ekonomiska intressen i mellanöstern, d v s ersätta saddam med en USA vänlig snubbe, om det är någon lika grym diktator spelar ingen roll, så länge han är samarbetsvillig och säljer olja billigt. Varför Europa är mot detta är ju främst för att en del av EU länderna har idag betydande ekonomiska avtal som skulle sprika ifall USA gjorde en regimskifte, tänker då särskilt på frankrike som har en hel del avtal med saddam...