Diskussionen öppnas härmed efter 59 röstande.
Notera BG's varning: ingen partipolitikRöstningen är intressant. Några punkter:
- Majoriteten (7 av 8) är positiva till nybyggnad av svensk kärnkraft.
- 46 av 59 röstande anser att vi kommer att behöva energin och att vi inte kommer att kunna spara/ersätta kärnkraft i tillräcklig mängd.
- Ca hälften av de röstande anser dels inte att risken för olyckor/terror angrepp är så stora, samt anser inte att användningen av kärnkraft bidrar till utvecklingen/spridningen av kärnvapen.
- Färre än 1 av 10 röstande tror att det är risk för stora olyckor/terrorattentat.
- Enbart 1 av 3 röstande har angivit åsikt vad de tror om bränsletillgången.
- Enbart 1 av 6 röstande har angivit åsikt vad de tycker om slutförvaringen.
- Fler personer än vad som röstat negativt är oroliga för slutförvaringen.
Min åsikt stämmer överens med vad majoriteten röstat (jag har själv inte röstat). Jag är positiv till framtida utbyggnad av svensk kärnkraft, och jag anser att vi kommer att behöva den, därför att jag tror inte att alternativa energikällor kommer att räcka till, samt att effektiviseringar kommer inte fullt ut att kunna ta bort behovet av såväl kärnkraft som av fossila bränslen.
Lite siffor...
produktion av energi i Sverige år 2006- Olja: 201 TWh
- Kärnkraft: 194 TWh
- Biobränslen: 116 TWh
- Vattenkraft: 62 TWh
- Kol: 28 TWh
- Import: 6 TWh
- Vindkraft: 1 TWh
Just sista punkten är ganska slående. Våra ca 800 vindkraftverk producerar 1 TWh per år. Om vi skall ersätta den fossila energiproduktionen i Sverige, då behövs alltså 229 ggr fler vindkraftverk. Skall kärnkraften också ersättas, då behövs > 400ggr fler än vad vi har idag. 800 x 400 = 320 000 vindkraftverk. Skulle vi lyckas skära vårat energibehov till hälften, då behövs fortfarande ca 250 ggr fler vindkraftverk än vad vi har idag. Desutom förutsätter detta att vi har A-platser - d.v.s. ställen där det är optimalt att sätta producera vindkraft - för alla dessa verk. Det har vi
inte.
Vattenkraften är i praktiken fullt utbyggd. Höj en enda spade mot en Norrlandsälv och se vad som händer. Jag anser det inte vara genomförbart.
Solkraft... räkna själv på det: solen ger som bäst 1 kW per kvadratmeter, vid ekvatorn. Detta förutsätter 100% effektiva solfångare. Vad får du för resultat?
Biobränslen har volym... men med biobränslen måste vi räkna med ca 7 för tidigt döda per producerad TWh. Kol är förvisso ännu värre med 25 döda per TWh, men att bränna saker är generellt sätt dåligt för hälsan. Sot och partikelföroreningar är inte att leka med, något som exemplifierades med fruktansvärd tydlighet i London år 1952:
http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Smog_of_1952Jag anser att det enda som har volym nog att kunna få bort de fossila bränslena är kärnkraft. Frågan är då om risker och miljöpåverkan.
Riskerna anser jag är små. Tjernobylolyckan var den absolut värsta av värsta olyckor som kunde inträffa. Resultatet av den är - förvisso mycket otrevligt - men ändå förvånadsvärt lågt med tanke på vad som har yttrats om kärnkraftsolyckor. IAEA räknar med totalt 4000 för tidiga dödsfall, från olyckans inträffande 26 aprin 1986 till all framtid. 4000... det är på det hela taget rätt beskedligt. Räkna på det jag nämnde ovan: 25 döda/TWh kolkraft. USA producerade år 2006 ganska exakt 2000 TWh kolkraft. Till och med vattenkraften har skördat fyrtio gånger(!) fler offer under kärnkraftens levnadstid. När Banqiao-dammen rasade i Kina 1975 dog 26 000 i flodvågen och ytterligare 145 000 i epidemierna och svälten som följde. All teknik har risker och kärnkraftens risker är i paritet med de flesta andra stora industriolyckor som kan inträffa.
Tjernobyl-reaktorn var av RBMK-typ. Det är absolut sämsta typen av reaktor som existerar sett ur säkerhetsaspekt. De faktorer som gjorde att olyckan fick den omfattning dom den fick existerar inte i någon västerländsk lättvattenmodererad reaktor (d.v.s. de som vi har i Sverige): RBMK-reaktorerna skenar om kylvattnet börjar koka, Svenska reaktorer stänger ned sig eftresom kärnklyvningen inte kan uppräthållas; RBMK-reaktorena saknade helt den över metern tjocka betonginneslutning som vi har i Sverige som skall hålla inne utsläpp; RBMK-reaktorrna innehöll grafit, vilket började brinna vid Tjernobyl-olyckan och detta spred de radioaktiva ämnena, Svenska reaktorer har inte grafit i sig. Dessutom skiljde de på ett antal andra punkter som att personalen var dåligt utbildad (de flesta under det nattskiftet då olyckan inträffade kom från kolkraftverk); man utförde experiment som innebar att man kopplade ur så gott som alla säkerhetssystem; man hade en kass säkerhetskultur.
Kort och gott: en Tjernobyl-olycka kan helt enkelt inte inträffa i ett svensk kärnkraftverk därför att det är fysikaliskt omöjligt.
Harrisburg, ett annat favoritexempel. Olyckan på Three Mile Island ligger mer nära till hands för oss eftersom det är frågan om samma typ av reaktor: en lättvattenmodererad reaktor. Det som hände på TMI-2 var en härdsmälta, det vill säga att bränslet smälte och rann ned i reaktorkärlet. Men inget av bränslet kom ut. Reaktorkärlet höll med god marginal. "Kinasyndromet" som brukar talas om i dessa sammanhang är inte frågan om etablerad verklighet utan om en extrem hypotes som aldrig har bevisats. Man anser idag att det är praktiskt extremt svårt att uppnå ett kinasyndrom eftersom att bränslet kommer att flyta ut på golvet under reaktorn och därmed sprida ut sig så mycket att kärnreaktionen avstannar långt innan golvet skadas.
Resultatet av Harrisburg-olyckan: 0 döda. 0 Skadade. 0 extra cancerfall, alternativt så få att de försvinner helt i det statistiska bruset. Intressant att notera är att detta hade Tage Danielsson ingen som helst aning om när han framförde sin monolog om sannolikhet.
Vad gäller kärnvapenprofilering anser jag det befängt att anta att om vi i Sverige lägger ned civil kärnkraft så kommer Iran, Israel, Pakistan, Indien och Nordkorea att helt plötsligt rätta sig i leden och leka snällt. Om de inte gjorde det när vi lade ned vårat bombprogram, varför skulle de göra det nu? Det är som att tro att missbruket av barn som soldater försvinner om Sverige lägger ned värnplikten och hemvärnet.
Utbränt kärnbränsle då. Tanken på att behöva gömma något i 100 000 år minst är inte lockande. Hur vet vi att detta kommer att vara säkert även i framtiden? Jo här har faktiskt naturen själv utfört ett experiment åt oss. Vid en plats som idag ligger i Oklo, Gabon, bildades för ca 1500 miljoner år sedan en naturlig kärnreaktor. Så mycket uran samlades på ett och samma ställe att en kärnreaktion startades och fortgick under hundratusentals år. Effekten var som mest ca 100 kW. När detta skedde bildades fissionsprodukter... i.e. utbränt kärnbränsle. Vi kan idag studera vad som hände med dessa. Och resultatet är förbluffande:
på 1 500 000 000 år har det utbrända kärnbränslet inte rört sig mer än ett par meter. Och då skall ändå betänkas att förhållandena vid Oklo är de sämsta möjliga: bränslet är inte vitrifierat (vitrifiering = man gör kemiskt inert glas av det); bränslet var inte inkapslat; bränslet omgavs inte av vattenogenomtränglig lera; grundvatten spolade rakt över restprodukterna. Trots allt detta har ämnena inte spridit på en och en halv miljard år.
Kvar är frågan om uranbrytning och miljöpåverkan. Jag vet att en hel del har sett Uppdrag Granskings reportage om detta. Föga förvånande visar det sig att UG har vinklat till det... igen. En morden urangruva är lika säker som vilken annan gruva som helst, som exemplevis Bolidens gruva i Aitik eller LKAB. Jag lånar Johan Simu's argumentation från hans blogg "Gröna Realisten" i hans "Brev till Uppdrag Granskning".
http://gronarealisten.blogg.se/2007/november/Simu har även exempel på livscykelanalyser av miljöpåverkan av olika kraftkällor och det visar sig att kärnkraft ligger på samma nivå som sol- och vindkraft:
http://gronarealisten.blogg.se/2008/june/debattartikel.htmlSammanfattning. Kärnkraft? Ja Tack.
/J