Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Gsu hemvärn Utlandstjänst
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > HV/Friv
rolla21
Hej.
jag vet inte om jag placerat denna tråd rätt. Och jag har sökt lite efter någon annan tråd som jag kan låna.
Men mina frågor är lite speciella.

Jag ska snart göra Gsu till hemvärnet.
Fråga 1.
Kan jag göra lumpen efter jag gjort Gsu:n till hemvärnet?
Fråga 2.
Vilka beffatningar kan man söka sig till i utlandsstyrkan med Gsu som utbildning?

Tack på förhand.
smile.gif
Auroraswe
jag vet inte vad gsu hemvärn innebär men rent spontant skulle jag inte vilja ha en sådan soldat i en skyttegrupp etc... kasnke någon vakt/stabsbefattning?
Sleipnir
Det var det dummaste jag läst på lång tid.

Du vet inte vad utbildninge innebär men säger att den inte är godtagbar för att tjänstgöra som skyttesoldat. Sedan gissar du på att någon med den utbildninge du inte vet något om skulle passa till stabs elelr vaktbefattning. Bra stabssoldater är inte det lästtaste att hitta. I fältförbanden är deras utbildning minst lika lång som skyttesoldaternas och, bedömer jag, intellektuellt mer krävande. Avseende vakt så är min mening att allt annat än enkel posttjänst kräver en gedigen utbildning.
Martin.R
Hej!
Jag gjorde gsu-HV förra året och kan nog försöka svara på dina frågor.

1. Det ska vara svårt att göra om lumpen har jag hört. Men du kan skriva till pliktverket och be om ändrad befattning till vad du nu vill bli istället under tiden du ligger inne. Flera i min pluton gjorde det och jag vet att åtminstånde en av dem fick rycka in på nytt som skyttesoldat. Dock så fick han göra en ny gsu och lära sig stå i givakt tillsammans med de nyinryckta.

2. Gsu-hv kommer man inte så långt på när man konkurerar med andra. Ett tips är att man fortsätter ett år eller två inom hemvärnet och går lite kurser och sånt. Du komer säkert få mer info om utlandstjänst när du ligger inne så efterhand märker du nog vad som är lämpligt att söka och sen är det bara att hoppas på att man har tur.

Lycka till med din gsu! HV.gif
LtLag
Rolla21:

Har du läst på GSU Hemvärn - vanlig frågor?
CODE
1. Internationell tjänst - vad kan jag söka efter muck?
Svar : Alla de befattningar där det krävs fullgjord värnplikt, du måste också ha kompetens för den specifika befattning du söker.

Auroraswe:

Här finns mera info om utbildningen på GSU Hemvärn.
rolla21
Tack för svaren.

Jag tänkte nog gå ett tag inom hemvärnet innan jag söker utlandstjänst. smile.gif
Ska nog ta en hel del kurser också.. smile.gif

Synd att det är svårt att få göra om lumpen.. eller göra lumpen efter man valt bort den.
Hamnade ju i utbildningsreserven, efter jag valde bort det.

Men men, ska skriva ett brev i alla fall smile.gif
Auroraswe
QUOTE (Sleipnir @ Jun 13 2008, 13:23 ) *
Det var det dummaste jag läst på lång tid.

Du vet inte vad utbildninge innebär men säger att den inte är godtagbar för att tjänstgöra som skyttesoldat. Sedan gissar du på att någon med den utbildninge du inte vet något om skulle passa till stabs elelr vaktbefattning. Bra stabssoldater är inte det lästtaste att hitta. I fältförbanden är deras utbildning minst lika lång som skyttesoldaternas och, bedömer jag, intellektuellt mer krävande. Avseende vakt så är min mening att allt annat än enkel posttjänst kräver en gedigen utbildning.

Det var bara en spontan reaktion. Nu när jag läst vad det innebär skulle jag inte vilja ha en "gsu-hemvärn" soldat i samma skyttegrupp som jag är i. Det här med stabs folk.... Jo dem har de säkert skitjobbigt i sina kontor med AC....
dxl
QUOTE (Auroraswe @ Jun 14 2008, 13:42 ) *
Det var bara en spontan reaktion. Nu när jag läst vad det innebär skulle jag inte vilja ha en "gsu-hemvärn" soldat i samma skyttegrupp som jag är i. Det här med stabs folk.... Jo dem har de säkert skitjobbigt i sina kontor med AC....

Ja och skyttefolket har det säkert skitjobbigt i sina fordon med kaffekokare och luckor som går att öppna...

Ska vi skilja lite på stabsfolket som jobbar på högkvarteret i Stockholm och stabsfolket som ligger ute på våra övningsfält och gör värnplikt och på stabsfolket som bemannar staber utomlands?

Och sedan så kan vi kanske släppa vårat könsorgan och lägga undan tumstocken också.
Auroraswe
Nu babblades det väll om utlandstjänst?
Fk Satan
Ett pajkastar inlägg till och denna tråd blir svårare at fiska upp än en ubåt som kränkt svenskt territorium.

alla har vi vara befattningar i systemet oavsett om det är kock, stab, skytte eller SSG... Alla behövs för att systemet ska fungera. Är det någonstans jag anser att det ska finnas bra folk är det i stabsbefattningar. För hur länge fungerar skytte utan stab?

Så släpp sargen och kliv in i systemet, håll er inom topic eller också tar vi bort denna tråd.

SFRV

Fk Satan
Blågul
Auroraswe
Sorry att ja utrykt mig illa om stabs och ledningsfolk! Var inte meningen. Men frågan var om man efter 3 månaders gsu-hv kunde göra utlandstjänst. Min fundering var om man kanske skulle passa bättre som stabs/lednings/und. funktion pga eventuell civil komptetens för att just skytte kompetens är svår att ta till sig genom hemvärnet? Det är allafall den erfarenheten av hv jag har. ett påhopp borttaget av moderator
eskil
QUOTE (Auroraswe @ Jun 15 2008, 18:20 ) *
Sorry att ja utrykt mig illa om stabs och ledningsfolk! Var inte meningen. Men frågan var om man efter 3 månaders gsu-hv kunde göra utlandstjänst.

Svar ja.
En medlem här på forumet har gjort 3 månaders gsu-hv och efter det två utlandsmissioner (Kosovo och Liberia har jag för mig). Han har också varit min gruppchef i hemvärnet och enligt min bedömning är han en mycket kompetent soldat.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.