QUOTE (eskil @ Jun 13 2008, 21:37 )

Jag tyckte inte att det var så stor mening att jämföra bananer och jordgubbar.
Men möts de i en fruktsallad så spelar A eller J framför nuffran ingen roll. Är man i luftstridssitsen är det att spela med de korten man har, med kunskap om sina plus och minus i relation till den/de som man måste döda eller undvika. I Lansen fall gäller det i de flesta fallen att undvika kurvning och välja striden, helst från höjd med zoomanfall. Går inte detta gäller det att manövrera sig till ett läge där man får möjligheten att fly (inget jävla trams om heder osv).
Har läst att Crusadern har kallats "the last gunfighter"
Innebär det att kärran var optimerad för akan dogfight?
Nja, den var 100% luftstrid med påtaglig designtänk på akan, därav namnet. Detta i en tid där akan sågs som förlegad. Även om designen från början optimerades mot akan som primärt vapensystem så ändrades detta rätt snabbt och i och med att diverse delsystem implementerades fick akankonceptet lida, mes synbart i att ammunition minskades mer och mer av utrymmesskäl.
De var dock den tidens F-15C enheter, de tränade inte multirole utan drog kondens dagarna i ända och var utan tvekan de främsta närstridarna på båda sidorna under Vietnam. Enligt mig med historiskt återsikt och med hänvisning till vilka de fick öva mot utanför konflikten var det nog heller inga andra som matchade dem under slutet av 60-talet.
Trots deras akan, vilket F-4 pre E saknade så hade F-8 under början av konflikten lika bra Sidewinder som F-4 och sedan bättre, medan USAF velade bort sig med sämre uppdateringar.
Deras fortfarande knivskarpa taktiska tänk hade på ett skrämmande snabbt sätt försvunnit från de andra som tidigare haft den, både inom USAF och andra flygvapen. Det var många som satt med pannorna i veck efter Vietnam. Dessa veck kommer tillbaka med ojämna mellanrum hos olika enheter och flygvapen efter tex Flag övningar. USMC/USN hänvisade härom månaden tex till dåliga luftstridsresultat i Red Flag, med hänvisning till ops tempo med 100% span och attackinsatser över Irak/Afgha. Japan åkte hem i vredesmod och skam från den Flag övning som Sverige deltog i. Kunnande är färskvara.
För att Imint inte skall slå mig så fanns även en RF-8, som bland annat fotade lite spetsiga rör på en ö söder om Florida.