hej! jag är en kille på 17 år som har en fråga och skulle uppskatta hjälp.
Jag har sedan födsel haft en hörselnedsättning på ena örat. I höstas genomgick jag en operation och nu har jag fullgod hörsel, ja till och med bättre än medelsvensson. MEN, läkaren säger att mitt öra inte längre tål vattentrycket vid ca 3 meters djup. Kan detta vara ett problem om jag vill göra lumpen? Ska man kunna vara så djupt under vatten under vissa tester eller övningar? läste någonstans att man skulle livrädda en docka från 3 meters djup i en del av soldatprovet, vet dock inte om detta fortfarande gäller? de tjänster jag är intresserad av är luftburen soldat, skyttesoldat och bevakningssoldat så om ni vet om mit öronproblem diskvalificerar mig för tjänst säg gärna det.
tack i förhand för all hjälp / Josef
Magnus
Jun 13 2008, 10:19
QUOTE (Josef @ Jun 12 2008, 18:08 )

hej! jag är en kille på 17 år som har en fråga och skulle uppskatta hjälp.
Jag har sedan födsel haft en hörselnedsättning på ena örat. I höstas genomgick jag en operation och nu har jag fullgod hörsel, ja till och med bättre än medelsvensson. MEN, läkaren säger att mitt öra inte längre tål vattentrycket vid ca 3 meters djup. Kan detta vara ett problem om jag vill göra lumpen? Ska man kunna vara så djupt under vatten under vissa tester eller övningar? läste någonstans att man skulle livrädda en docka från 3 meters djup i en del av soldatprovet, vet dock inte om detta fortfarande gäller? de tjänster jag är intresserad av är luftburen soldat, skyttesoldat och bevakningssoldat så om ni vet om mit öronproblem diskvalificerar mig för tjänst säg gärna det.
tack i förhand för all hjälp / Josef
Då jag gjorde GU (muckade 2004), var vi endast i vatten då vi skulle göra sim-testet (200 m bröstsim) samt livräddning i vatten ("bogsera" en kamrat i vatten ca 25-50 meter medelst ryggsym). Vi dök aldrig något.
QUOTE (Magnus @ Jun 13 2008, 10:19 )

Då jag gjorde GU (muckade 2004), var vi endast i vatten då vi skulle göra sim-testet (200 m bröstsim) samt livräddning i vatten ("bogsera" en kamrat i vatten ca 25-50 meter medelst ryggsym). Vi dök aldrig något.
Vi gjorde exakt samma simtest, dock så dök vi ner 4 meter (?) och hämtade dockan...
En soldat och sjöman ska klara av att dyka ner till ca 3 meter och hämta en docka under livräddningsmoment. Detta enligt reglerna.
Jag uppmanar dig till att se om dig själv och din hälsa. Klarar din kropp inte av det så gör det inte. Riskera inte din hälsa. Däremot så kan du ju höra med ytterligare en öronläkare för att kolla om den har en annan syn på dina möjligheter.
/K
Saerdna
Jun 22 2008, 12:00
Har du testat att simma under vatten och dykt ned till någon meters djup? Vad skulle hända om örat inte "håller", får du tillbaks din hörselnedsättning eller blir det kanske tom ännu värre?
Finns det inte någon sorts skydd att stoppa in i örat?
I min värld så sker trycksättning i innerörat oavsett hur mycket bomull man trycker in framför trumhinnan...
Saerdna
Jun 22 2008, 19:36
QUOTE (simon @ Jun 22 2008, 17:26 )

I min värld så sker trycksättning i innerörat oavsett hur mycket bomull man trycker in framför trumhinnan...
Det finns ju proppar som gör att örat skyddas för plötsliga tryckförändringar, trycket byggs upp långsammare.
Öronläkaren borde väl veta om dessa typer av skydd kan vara till någon nytta med den aktuella öronåkomman?
Är det verkligen så att alla soldater gör ett simprov nuförtiden?
Skuggan
Jun 22 2008, 20:00
när jag gjorde lumpen 03/04 så hade vi aldrig varken simprov eller dykprov och vi hörde heller aldrig nåt om att det skulle vara krav..
vi hade dock lite vattenfys ett par gånger men då var det aldrig frågan om att dyka.
jag tror inte dina problem skall vara något större hinder.
jag menar, i en liv och död situation så tror jag nog att du skiter i om du får ont i örat och förlorar hörseln eller ej så länge du eller din kamrat överlever.
så länge du inte har några problem under normala förhållanden så ser jag altså inget hinder.
däremot inte sagt att pliktverket inte kan göra en annan bedömning.
så jag tycker du skall köra på och hoppas på det bästa men upplysa dina eventuella befäl om ditt problem.
Livräddningsprov ingår i allas värnplikt och ska göras!
Lyssna inte på Skuggan. Konsultera ytterligare läkare och avråder de från att göra lumpen så ska du lyssna på dem. Vad du än gör så mörka inte!
/K
Kan faktiskt inte minnas att jag hade något livräddningsprov under min värnplikt heller. Vi hade simprov dock.
Nej men återigen: Livräddning är ett krav enligt FSS och prövas genom att den vpl simmar en sträcka för att därefter dyka efter en docka, få upp denna och simma tillbaka.
Det finns säkert ställen som fuskat med det de senaste åren också men likväl så är det ett krav på soldater och sjömän. Således så ska man inte bli soldat eller sjöman om man inte kan uppnå kraven medicinskt.
/K
QUOTE (Krook @ Jun 23 2008, 01:17 )

Nej men återigen: Livräddning är ett krav enligt FSS och prövas genom att den vpl simmar en sträcka för att därefter dyka efter en docka, få upp denna och simma tillbaka.
Det finns säkert ställen som fuskat med det de senaste åren också men likväl så är det ett krav på soldater och sjömän. Således så ska man inte bli soldat eller sjöman om man inte kan uppnå kraven medicinskt.
/K
Oj. Finns det vissa som inte gjort simprov och livräddningsprov? Det var mig fan, dom var stenhårda med det här på Ing2 (i varje fall för hela 5 komp, KompCh ledde själv i övningen till och med.
Tack för all hjälp och alla svar! Vid 3 meters tryck så går något sönder inne i örat och jag blir helt döv på högra örat. Jag kommer givetvis inte mörka detta vid mönstring då jag inte vill ta en plats från någon som faktiskt klarar alla krav. Jag får väl hoppas på att min öronläkare har fel och att örat kommer läka med tiden.
Tack för eran hjälp/ Josef
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.