Hej!
Tror att detta ska vara rätt tråd att posta i, den heter ju trots allt pliktverket, finns det redan en sådan här tråd så länka.
Iallafall så har det varit uppe en del diskussioner om att värnplikten ska avskaffas. Jag har gjort lite amatör-reserach på internet och sett att regeringen har tillsatt en utredning och att det även skulle stå i budgeten hur det skulle bli med saken.
Jag hittade hur som helst en 13-sidig PDF-fil som hette "förändrad totalförsvarsplikt" och där presenterades resultatet av en utredning. Men eftersom 99% av allt som stog i filen var byråkratisk rappakalja så fattade jag ingenting av vad dom hade kommit fram till. Inte om plikten skulle bort, inte heller när den eventuellt skulle avskaffas.
Jag frågar nu om det är någon på forumet som vet hur det ligger till. När får man reda på om plikten ska avskaffas? Pågår det en utredning as we speak? När kommer resultatet av utredningen isåfall? När presenteras budgeten för försvaret 2010? Alla svar som kan vara till hjälp är jag tacksam för.
ha det bra och håll tummarna för att värnplikten får vara kvar