Help - Search - Members - Calendar
Full Version: raka vägen till finkan?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
sleget
Saxat från GP/TT

Är det det nya från gillette? Att spränga bort stubben?
Vågar nästan inte använda munsköljmedlet som säger sig vara "..rena dynamiten mot bakterier.." längre.
J-Star
Suck... den här historien är inte ens rolig länge. Inget illa ment till dig Sleget utan det jag gnäller över är alla fanatiska kärnkraftsmotståndare och dylika som fick frispel av detta när första larmet kom och hävdade att vi var sekunder från att Sverige blev obeboeligt.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...owBlogList=true

Några exempel:

"Avståndet mellan den "säkra kärnkraften" och katastrofen är just så hårfin."
http://wadstrom.blogspot.com/2008/05/lgg-n...kraften-nu.html

“Men det hade nog blivit en alldeles tillräcklig smäll och TATP sprängämnet hade detonerat där, vid grindarna, vid Oskarshamns kärnkrafverk.”
“Och när det smäller - Då Smäller Det. Och konsekvenserna därefter kommer vi att få leva med i generationer, liksom i Tjernobyl.”
http://charlotteriessen.wordpress.com/2008...karnkraft-sant/

Sedan har vi redan se'n tidigare de som argumenterar från utgångspunkten att kärnkraftverk är gjorda av papier maché och atombomber:
http://www.greenpeace.org/sweden/kampanjer...-the-difference

Och så har vi människorna som på fullaste allvar tror att vi med vindsnurror, solenergi, vattenkraftverk och jordvärme klarar av att både ersätta fossila bränslen och kärnkraften. Det mest aningslösa exemplet på detta är politikern som föreslog att mansätter en vindsnurra på taket till elbilen eftersom det är så gammalmodigt att behöva ladda batterierna till den...

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com
SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.
SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

Sammantaget så blir det rätt tröttsamt att höra allt det skitsnack som folk slänger sig med.

Och vad gäller icke-incidenten i Oskarshamn... det var inte raklöddret som gav utslag. Vulgärmedia som TT bevisar än en gång sin inkompetens. Från DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=777818

Vid kontrollen av mätutrustningen har man också testat om det kunde vara mannens raklödder som gav utslag. En förpackning av samma märke köptes in och testades men detta gav inget utslag.

- Det enda vi är helt säkra på är att det inte var raklöddret som gav utslag, säger Johan Bruun.

TNT och pentylresterna som SKL upptäckte har man konstaterat att det troligtvis kom sig av att påsen fick åka i polisens bombvagn.

Så i slutänden känns det som en Sisyfos-uppgift. Jag har läst på en del om kärnkraft; har några poäng kärnfysik; har knogat mig igenom redogörelser om haverier/incidenter från ställen som Tjernobyl, Harrisburg, Windscale, Goiania, SL-1 med mera... och ju mer jag lär mig, desto mer irriterad blir jag på alla dessa babblande stollar som för en gång för länge sedan bestämde sig för att kärnkraft var fel och sedan formade alla sina argument utifrån detta, utan att kolla om de var kopplade till verkligheten eller inte.

Ignorance is bliss...

/J
sleget
Du har ju helt rätt i det du säger.
Mycket skitsnack från media.
Tyckte det lät så oerhört fantastiskt dumt det skulle förekomma sprängmedelsrester i raklöddret.
martinator
QUOTE (sleget @ Jun 12 2008, 17:16 ) *
Tyckte det lät så oerhört fantastiskt dumt det skulle förekomma sprängmedelsrester i raklöddret.

Nu är inte tanken så dum som den låter...
Det är inte sprängmedelsrester som skulle förekommit i löddret utan ett (1) ämne
som ingår i vissa sprängämne som även skulle kunna finnas i raklödder.
För att ta ett exempel ur luften. En bonde skulle mycket väl kunna fastna i en kontroll
då hans kläder har rejält med rester av ett ämne som används för att göra sprängämne,
Amoniumnitrat. Grejen är att detta ämne även används som konstgödning inom
jordbruket. Så tanken är inte alls dum. Grejen var att man hasplade ur sig en massa
saker om både det ena och det andra innan man hade något att komma med.
Man drog förhastade och felaktiga slutsatser.

/Martinator
J-Star
QUOTE (martinator @ Jun 13 2008, 11:13 ) *

Det är inte sprängmedelsrester som skulle förekommit i löddret utan ett (1) ämne
För att ta ett exempel ur luften. En bonde skulle mycket väl kunna fastna i en kontroll
då hans kläder har rejält med rester av ett ämne som används för att göra sprängämne,
jordbruket. Så tanken är inte alls dum. Grejen var att man hasplade ur sig en massa

En gissning från min sida - dock helt utan kunskap om hur maskinen i fråga fungerar - är att det kan röra sig om ämnen som naturligt förekommer vid svetsning. TATP är en peroxid. Googla på "welding peroxides" (utan citat-tecken). Jag fick ca en halv miljon träffar.

Om det rör sig om en spektrometer så tror jag dock att det inte skall ha betydelse att båda ämnena är peroxider.

/S
sleget
QUOTE (martinator @ Jun 13 2008, 11:13 ) *

/Martinator

Det är ju visst och sant det du säger, att enstaka ämnen kan förvilla spårutrustning.
innehöll små mängder av sprängmedlet TNT
står det dock i artikeln.
Ganska klumpigt formulerat tycker jag ändå.
Journalisten borde yttryckt sig som att spår hittats av ämnen vilka förekommer i sprängmedlet TNT, det kanske vore mer sanningsenligt.

Kom ju att tänka på att jag för ett år sedan flög till spanien på en måndagsmorgon efter att ha gått en spräng(fältarbets) kurs på helgen. Jag hade nog fått ganska svårt att förklara de sprängmedelsrester som ev funnits kvar under naglar etc vid en kontroll.
J-Star
QUOTE (sleget @ Jun 13 2008, 16:16 ) *
innehöll små mängder av sprängmedlet TNT
står det dock i artikeln.
Ganska klumpigt formulerat tycker jag ändå.
Journalisten borde yttryckt sig som att spår hittats av ämnen vilka förekommer i sprängmedlet TNT, det kanske vore mer sanningsenligt.

Det man sade var att det som gav utlsag vid verket, det har man ingen aning om vad det var. Sedan tog man föremålet till SKL och där hittade man rester av Trotyl och Pentyl... men det gissade man kommer sig av att föremålet kontaminerats av att åka i polisens bombvagn. TATP hittade man inget alls av.

Så i slutändan: det var absolut ingenting... man vet inte ens varför maskinerna gav utslag.

/S
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.