Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bröllop
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Greven
Jag skall på bröllop i sommar och har fått den stora äran att vara bestman.

Vad för uniform är godkänd för mig som anställd i FM "NBG" att använda?
Kn Glock
QUOTE (Greven @ Jun 9 2008, 07:30 ) *
Jag skall på bröllop i sommar och har fått den stora äran att vara bestman.

Vad för uniform är godkänd för mig som anställd i FM "NBG" att använda?

m/87

Fast på ett sommarbröllop så skulle jag nog välja något svalare. Tänk på att en knäppt vapenrock sommartid kommer att leda till en hel del transpiration.

En tunn kostym fungerar bra om nu inte brudgummen uttryckligen har önskat att du bär uniform. Då skall du naturligtvis göra det.

Kn Glock som har gått på sommarbröllop i m/87... unsure.gif
Greven
tack så mycket. Nej M/87 blir det inte, tycker inte den är tillräckligt snygg ;) ser för 80 ut ...

Tack för hjälpen!
Lt P
Som marskalk (bestman, vad är det för anglosaxiskt trams ;) ) så bär du av tradition lika klädsel som brudgummen. Bär Brudgummen frack gör du det likaså, samma med kavaj eller eventuellt uniform, om det är tillämpligt.

/P
Malaj
QUOTE (Lt P @ Jun 9 2008, 10:39 ) *
Som marskalk (bestman, vad är det för anglosaxiskt trams ;) ) så bär du av tradition lika klädsel som brudgummen. Bär Brudgummen frack gör du det likaså, samma med kavaj eller eventuellt uniform, om det är tillämpligt.

/P

Nja, vad säger överstegurun själv:
"Det rätta, eleganta och rimliga är att alla, inklusive brudgummen har samma klädnivå. Det finns ingen "regel" att luta sig mot när det gäller olika klädsel för brudgum och uppvaktning eftersom det inte är korrekt enligt vedertagen sed. Men insisterar brudgummen på att klä sig annorlunda (vilket jag alltså avråder från) så ska han åtminstone vara helt ensam om den avvikande klädnivån och alla övriga i uppvaktningen ha samma klädnivå som gästerna.

Magdalena Ribbing "
Malaj (som e' borgerligt vigd - för över fyrtio år sedan!)
Psilander
Ett av mina stora "hatämnen" dvs olika klädselnivå på brudgummen ev. bestman och kanske en tredje variant på gästerna. Anser BG att det är en bra idé med uniform, så gäller m/87 för manskap (skyll inte på mig men den ser ut som något från Mao's Kina) i armén, flyget och amf. Kombinerat med vita handskar och guldskärp vid stor parad/ högtidsdräkt. Undantagen är om du tillhör Livgardet då kan du bära m/ä, mörkblå för inf, ljusblå för kav eller flottan då du får äran att bära blåkrage och bussarong m/48 eller innerkavaj m/48 om du innehar sergeants grad.

Men jag skulle nog rekomendera civilklädsel i nivå med brudgummen. Sedan får man ta ställning till om kostymen skall vara ljus beroende på tid på dygnetbröllopet hålls etc.

Tyvärr jobbar stackars fru Ribbing i motvind för folk (HOLLYWOOD) hittar på vad som helst och följer inte fastställda rutiner.

I övrigt har nog inte FM hunnit med att anpassa uniformsbestämmelserna för anställt manskap till skillnad från vpl vad gäller bärande vid enskilt bruk, civilt liknande officerarnas rutiner.
Lt P
För att förstöra hela din dag Psilander så har jag hört ett illvilligt rykte om ett EU-förslag som vill att smokingen skall bli klassad som finaste högtidsdräkt, bl.a. för att de anses som ett jämställt plagg och då frack tydligen skall framkalla obehagliga krigsvindar i tyskland...

Jag tycker det låter som bajs, men vem vet, dumheter har ju skett förut!

/P
Psilander
Jag har också hört det ryktet, otroligt, urbota dumt. I Sverige har ju hovetiketten fastställt frack som finaste högtidsdräkt ändå, vilket jag förstått är rätt ovanligt jämfört med andra länder. Men i andra länder som tex Norge används ju smokingen på deras Nobelfest mm. Dock har jag aldrig sett Sveriges riksdag i nått annat än kostym (om de inte måste vid kungamiddagar etc), för de är nog den mest oglamorösa samling som finns. Frack är förbannat värdigt och helt enkelt statsmannamässigt, men smokingtrenden är nog dessvärre ett led i den allmänna förslappningen av världen sedan Brittiska imperiet och Preussens fall.

USA går väl annars i bräcshen för den fruktansvärda smokingkulturen. Smoking är ett plagg för herrmiddagar, nattklubbsbesök och cocktailpartyn. Men jag vill minnas ett rätt bra avsnitt av "Vita Huset" där presidenten valde fracken till en galamiddag för det var "statsmannamässigt" trots visst gnäll från rådgivarna.

Men det var roligt när Jeltsin gjorde bort sig vid ett statsbesök och missat högtidsdräkten till galamiddagarna, där satt han som en gammal kommunalpamp i en illasittande hyrd smoking smile.gif Säger rätt mycket om kommunisterna tycker jag.

Till de som kommit med smokingförslaget:
"Mann soll nicht so prütschig sein als mann zwei weltkriegen verloren hast".
Lt P
Smoking är helt enkelt ett plagg man skall vara rejält salongsberusad i, för att inte säga pruttfull!
Greven
QUOTE (Lt P @ Jun 9 2008, 10:39 ) *

/P

Ursäkta mig , Marskalk heter det ju, visste inte att folk här var så bildade ;)

Min gode vän som gifter har sagt att jag få klä mig hur jag vill, bara jag trivs och ser ordentlig ut, jeans, wifebeater tank går tydligen bort...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.