Jag har också hört det ryktet, otroligt, urbota dumt. I Sverige har ju hovetiketten fastställt frack som finaste högtidsdräkt ändå, vilket jag förstått är rätt ovanligt jämfört med andra länder. Men i andra länder som tex Norge används ju smokingen på deras Nobelfest mm. Dock har jag aldrig sett Sveriges riksdag i nått annat än kostym
(om de inte måste vid kungamiddagar etc), för de är nog den mest oglamorösa samling som finns. Frack är förbannat värdigt och helt enkelt statsmannamässigt, men smokingtrenden är nog dessvärre ett led i den allmänna förslappningen av världen sedan Brittiska imperiet och Preussens fall.
USA går väl annars i bräcshen för den fruktansvärda smokingkulturen. Smoking är ett plagg för herrmiddagar, nattklubbsbesök och cocktailpartyn. Men jag vill minnas ett rätt bra avsnitt av "Vita Huset" där presidenten valde fracken till en galamiddag för det var "statsmannamässigt" trots visst gnäll från rådgivarna.
Men det var roligt när Jeltsin gjorde bort sig vid ett statsbesök och missat högtidsdräkten till galamiddagarna, där satt han som en gammal kommunalpamp i en illasittande hyrd smoking

Säger rätt mycket om kommunisterna tycker jag.
Till de som kommit med smokingförslaget:
"Mann soll nicht so prütschig sein als mann zwei weltkriegen verloren hast".