Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vitvaruhjälp
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum > Markan (off topic)
Rokare
Ori: Tvätt slängs in i torktumlaren och den slås på. Rokerskan påpekar sedan för Rokare att tumlaren är avstängd trots att Rokare slagit på den några minuter tidigare.

Symptom: Strömbrytaren (som är fysisk och inte så där modernt "touchig") går att trycka in och tumlaren startar. När Rokares grisfinger slutar hålla brytaren intryckt så åker den tillbaka till ytterläge och tumlaren slutar göra som Rokare vill..

Har felsökt skiten och det är inget fel i stil med "För mycket vatten i tanken" "För mycket ludd i naveln" osv.. Nedan ser ni foto på den vinröda och blå "bakomliggande delen" på strömbrytaren. D.v.s den del som jag antar är kaputt.

Min fråga är således vilken kategori denna pryl faller inom.

Alt.1 "Nej nej nej din duuuumme djävel, pilla inte utan lämna in skiten"

Alt.2 "En såndäringa pryl kan du köpa för ca 200 sek och byta själv, funkar det inte efter det så lämna in skiten"

Tilläggas kan att Tumlaren köptes begagnad i affär med 3 månaders garanti.. Den gick sönder 1/6.

Jag köpte den 29/2.....

laugh.gif vissel.gif

D.v.s jag är överlycklig.. inte
mdn
Går det att få fler detaljbilder på kontakten?

/mdn
Rokare
Nokia N82 vs Trånga utrymmen..

Skall se vad jag kan göra.. slänger upp senare eller i morgon

GMY
SG OLSSON
Förrådsbeteckning på prylen frågas dvs tillverkare och modell
johaner
<OT>Ordervägran är allvarliga saker. Så fort felet är avklarat borde maskinen få köra extra kvällstjänst i en vecka, minst. rolleyes.gif </OT>
Rokare
QUOTE (SG OLSSON @ Jun 6 2008, 00:18 ) *
Förrådsbeteckning på prylen frågas dvs tillverkare och modell

Elektro Helios TK 7039

GMY
golffoxtrotfive
tror mej ha haft samma problem när jag jiobbade på behandlingshem, tumlaren uppförde sej ppå samma sätt, elektriker tillkallades som bara bytte ut strömbrytaren och det var enligt honom en enkel operation som man enkelt kan utföra själv (tyckte han )så kontakta affären och be dom skaffa en sån där pryl så e nog felet eventuellt(kan ju vara nått annat oxå)avhjälpt
dvs, jag tror på ditt alternativ 2
hårdkår
Sök samband med Elektro Helios.
Är det den blåa tingesten i bild som åsyftas, så ser det ut som ett relä. Dra ut det och tryck dit ett likadant. Förhoppningsvis är det så enkelt.
Lt.Beavis
Är elektriker till yrket, jobbar som servicemontör.
Förbise tinheads inlägg tidigare här.
Endast utbildade yrkesmän ska felsöka enligt tinheads förslag och vid bygling som föreslås vid brytaren ska man vara ytterst försiktig och 100% säker på att man gör rätt !!!
Vid bygling av fel kontakter kan det resultera i ytterst kostsamma reparationer vid ev. förstörd elektronik som följd !!!
Lyd detta råd istället.
Skulle nästan våga säga att det är ganska enkelt, det är den mekaniska funktionen i knappen som gett upp.
Jämför funktionen hos en kulspetspenna, vid ett tryck åker spetsen ut, vid nästa tryck åker den in igen.
I ditt fall har den mekaniska upphakningen blivit sliten eller kärvar så den inte håller kvar knappen i driftläge.
Är du något sånär händig och lite bevandard med el så är det ingen större operation att byta knappen.
Skriv bara upp maskinens fabrikat, typbeteckning och tillverkningsnummer, gå till vitvaruverkstad och beställ ny brytare.
Glöm inte att bryta strömmen till maskinen innan arbetet med byte påbörjas !!!
Yman
Jag vill inte se fler inlägg som uppmanar till rent livsfarliga åtgärder, som Lt.Beavis också påpekar är det allt annat än ofarligt att bygla don o relän i maskiner, att sedan uppmana andra att göra detta över internet är rent idiotiskt!

*Raderade ett mindre genomtänkt inlägg*

//Yman, BlåGul med en del kabelskalande bakom sig...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.