QUOTE (fogel02 @ Jun 5 2008, 15:10 )

Trafikolyckor med militärfordon och civila bilar inträffar med jämna mellanrum, enligt Veronica Brinck. De flesta har handlat om att civila bilar kört för nära, vilket inte var fallet här.
hmm skall vi tolkade det som att det inte var den påkörda bilens fel ??? Förövrigt intressant att de redan dementerar att bilen kört för nära
Var ju därför jag skrev att det inte var utifrån några snabba slutsatser från idag, något där jag inte har en susning om vad som hänt utan FM olyckor i allmänhet (tänker bl a. på Patria olycka vid Järva krog mm).
Det jag menar är, i likhet med tung civil traffik, att folk sällan bryr sig så mycket om att dessa fordon behöver en del plats, att det inte går att ligga dikt an i sida och räkna med att föraren av det större tyngre fordonet ska ha koll på alla fordon runt omkring hela sitt ekipage.
Dessa "system" som det skrivs om är ju ruskigt bra, men när man övningskör under Patria/Sisu utb brukar man vara 2, max 3 pers i varje fordon, allt för att spara tid så man hinner kuska runt på körgården alldeles för länge. Något att ta åt sig av som instruktör kanske. Är man fyra pers per fordon blir det mindre körtid men fler uppluckade som kan hjälpa till, så är det ju trots allt oftast i Kosovo där det verkar som folket som körde idag så småning om ska...