QUOTE (709 @ Jun 6 2008, 09:43 )

Jag ska köra åtta mil bort till Hörby för att gå i en fanvakt. Utan vapen, men det är ok.
Här i Helsingborg har tydligen Hemvärnets Musikkår på nåder åter fått tillåtelse att spela.
Det är detta som är så intressant tycker jag.
Utan att nämna vilken ort jag avser så säger jag så här. En före detta kompanichef ville inte att vi hade en beväpnad fanvakt då det kunde sticka i folks ögon.
Hans efterträdare var av en helt annan uppfattning och har genomfört några beväpnade fanvakter på nationaldagen utan att det blivit några skriverier om det.
Frågan är om t ex hemvärnet skall högtidlighålla nationaldagen tillsammans med t ex kommun och föreningar när man måste skämmas för sina egna traditioner? När man till och med bojkottar försvarsorganisationer utan beväpning men iförd uniform tycker jag man gått för långt. Är det något som skall visas upp på nationaldagen är det alla dem som i yrket eller ideellt är satta att värna staten Sverige(dess värden) vilket flaggan är en symbol för. Oavsett vem, eller var man kommer ifrån så får man acceptera att inom rikets gränser hyllas flaggan av dem som försvarar den.
Alla dem som försöker sudda ut symbolvärdet av att hylla Sverige(dess värden) och flaggan, samt förvisar FM till skamvrån, agerar osmakligt respektlöst mot dem som står som garanter för våran demokrati.
Vad jag vet så firar t ex hemvärnet oftast tillsammans med kommun eller stad, men vad hindrar att hemvärnet sätter ned foten(fr.o.m nästa år) och bojkottar alla flumarrangemang, och självständigt högtidlighåller nationaldagen på offentlig plats. Egna musikkårer och beväpnad fanvakt. Undrar vilket arrangemang som skulle tilldra sig mest intresse från allmänheten.
RiksHvchefen har ju varit mycket tydlig med att hemvärnet måste visa upp sig i uniform så mycket det bara går, och nationaldagen är ett ypperligt tillfälle att visa militär närvaro över hela ytan. FM är en del av samhället och skall inte utestängas från offentligheten.
Våra folkvalda har gjort den sjätte juni till en helgdag för att den skall vara något speciellt och inte bara en arbetsfri dag i största allmänhet.
Lustigt nog så talar många nationaldagstalare(ofta lokala politiker) om en globaliserad värld, nya svenskar, utsuddade gränser......men glömmer att det är Sverige och flaggan som skall uppmärksammas den här dagen. Globaliseringens möjligheter och problem, nya medborgare och gränser angår Sverige och dess befolkning precis lika mycket som socialförsäkringar, gatuunderhåll och stöd till rennäringen. Alltså, varför skall allt fokus riktas utanför landets gränser denna dag?
Detta utlandsfokus gör att försvarsmakt, nationalkänsla och patriotism hamnar på undantag och ses som något förkastligt. Något är fel.....