Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nationaldagen
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Luckan
23:e komp.
Läste just en insändare i HD som gjorde mig nyfiken. http://hd.se/diskutera/2008/06/04/national...ationaldagen/1/
Hur ser det ut i vårt avlånga Sverige? Är FM mobbad på fler orter?
Axial
Mjaäe, inte diskriminerade direkt. Däremot har man i Borlänge av någon anledning valt, varför vet jag inte, att låta den del av firandet som äger rum i centrum vara "fritt från militär intervention". Således kommer alltså Borlänge Skolors Musikkår att framföra Svenska Arméns Paradmarsch när man genomför "Parad för Fanan". En delförklaring skulle ju kunna vara att dirigenten för skolmusiken råkar vara identisk med dirigenten för Hemvärnets Musikkår Borlänge.

Den militära fetischismen kommer att hålla till ute på Rommehedslägret.

Men förr om åren så var dessa två delar integrerade, om än inte lika utvecklade som det senaste upplägget. Och då menar jag inte "förr" som i "jättelängesen" utan för ca 10 år sedan. Då bestred Hemvärnet en fanvakt, som en del i den större ceremonien, där det även ingick ett moment där nya kommunmedlemmar (läs: invandrare) som under det gångna året blivit svenska medborgare, fick ett diplom som utvisade detta. man kan tycka vad man vill om själva diplomerandet men personligen så är jag mer förtjust i det äldre upplägget eftersom det blev en helhet av allting. Det nyare upplägget ger förvisso större utrymme för militärmusiken, till gagn för oss intresserade, men det blir ändå en "avskild" verksamhet eftersom dels de bägge händelserna sker på olika tider och dels det är drygt 5 kilometer mellan centrum och lägret, vilket gör att det inte är alldeles självklart för gemene man att besöka bägge begivenheterna. Sålunda finns det en liten och därmed på lång sikt diskriminerande risk för att det som händer på lägret i slutänden blir en "intern angelägenhet för de närmast sörjande", om ni förstår hur jag menar.
DaRaven
I mina trakter kommer iaf nationaldagen att firas inne på LedR i Enköping iförd m/87A. Så där kommer det bli medaljcermoni m.m.

Någon direkt militär närvaro annars brukar jag nog inte se på nationaldagen.

LtP och Livgardets Fälpiparkår kommer spela vid slottet i morgon, så mycket vet jag dock. För den som gillar sådant smile.gif
M00nStalker
Karlsborg firar inne på och runtom fästningen med uppvisande av det som finns där. Förra året var det uppvisning av vapen, materiel och övrigt blandat med flaggviftande, marknad och folkdans/sång. Så där har man väl gjort det man inte gjort på andra ställen utan några större problem.

(Fast vapnen var lite i skymundan från resten så finns det ju flera anledningar för det och det var gott om folk där ändå).
tinhead
Tidigare har det varit fanvakt i Luleå och boden i sammarbete med kommun och arrangörer.
Vet inte hur det ser ut i luleå iår. Boden kommer nog marschera.
Psilander
Flottan ligger i kungl. huvudstaden iallafall, vet inte vilka som håller i salutet dock.
Sytare
Problematiken som 23.komp belyser är påtaglig på flera platser, och mycket hänger nog ihop med att vi inte vet vad tusan det är vi firar och vad det kostat.

Våra grannländer firar sin frihet från en ockupationsmakt och det är en omvälvande händelse som alla kan ställa sig bakom och relatera till.

På gott och ont så har vi inte vi här i Sverige varit i krig på 200 år, och vi har inte haft någon ockupationsmakt i farstun på mycket länge. Den historiska händelse som man härleder valet av datumet 6:e juni till när Gustaf Vasa valdes till kung i Strängnäs 1523. Datumförvirringen som råder sen vi bytte till den gregorianska kalendern vill jag inte ens försöka börja rota i.
Nationaldagen verkar ha dykt upp under Nationalismen som en nödvändighet och krav för anständighet och idag när det är ett skällsord så är något som vanliga människor inte kan eller vill relatera till.

Nu låter jag antagligen väldigt bitter, men jag anser att det finns viktiga saker att högtidlighålla. Nationaldagen är även känd som "Svenska flaggans dag" jag tror att det för gemene man är lättare relatera till vad det är som den svenska flaggan står för.

De friheter och rättigheter som vi åtnjuter och som flaggan är en symbol för är helt klart värda att fira. De organisationer (FM, polisen) som verkar för att värna dessa rättigheter och friheter skall även de i min mening få delta i högtidlighållandet.

Mina två enkronor.
709
Jag ska köra åtta mil bort till Hörby för att gå i en fanvakt. Utan vapen, men det är ok.

Här i Helsingborg har tydligen Hemvärnets Musikkår på nåder åter fått tillåtelse att spela.
tinhead
QUOTE (709 @ Jun 6 2008, 09:43 ) *
Jag ska köra åtta mil bort till Hörby för att gå i en fanvakt. Utan vapen, men det är ok.

Här i Helsingborg har tydligen Hemvärnets Musikkår på nåder åter fått tillåtelse att spela.

Utan vapen? blink.gif

Det är detta som är så intressant tycker jag.
Utan att nämna vilken ort jag avser så säger jag så här. En före detta kompanichef ville inte att vi hade en beväpnad fanvakt då det kunde sticka i folks ögon.
Hans efterträdare var av en helt annan uppfattning och har genomfört några beväpnade fanvakter på nationaldagen utan att det blivit några skriverier om det.
Frågan är om t ex hemvärnet skall högtidlighålla nationaldagen tillsammans med t ex kommun och föreningar när man måste skämmas för sina egna traditioner? När man till och med bojkottar försvarsorganisationer utan beväpning men iförd uniform tycker jag man gått för långt. Är det något som skall visas upp på nationaldagen är det alla dem som i yrket eller ideellt är satta att värna staten Sverige(dess värden) vilket flaggan är en symbol för. Oavsett vem, eller var man kommer ifrån så får man acceptera att inom rikets gränser hyllas flaggan av dem som försvarar den.

Alla dem som försöker sudda ut symbolvärdet av att hylla Sverige(dess värden) och flaggan, samt förvisar FM till skamvrån, agerar osmakligt respektlöst mot dem som står som garanter för våran demokrati.

Vad jag vet så firar t ex hemvärnet oftast tillsammans med kommun eller stad, men vad hindrar att hemvärnet sätter ned foten(fr.o.m nästa år) och bojkottar alla flumarrangemang, och självständigt högtidlighåller nationaldagen på offentlig plats. Egna musikkårer och beväpnad fanvakt. Undrar vilket arrangemang som skulle tilldra sig mest intresse från allmänheten.
RiksHvchefen har ju varit mycket tydlig med att hemvärnet måste visa upp sig i uniform så mycket det bara går, och nationaldagen är ett ypperligt tillfälle att visa militär närvaro över hela ytan. FM är en del av samhället och skall inte utestängas från offentligheten.

Våra folkvalda har gjort den sjätte juni till en helgdag för att den skall vara något speciellt och inte bara en arbetsfri dag i största allmänhet.
Lustigt nog så talar många nationaldagstalare(ofta lokala politiker) om en globaliserad värld, nya svenskar, utsuddade gränser......men glömmer att det är Sverige och flaggan som skall uppmärksammas den här dagen. Globaliseringens möjligheter och problem, nya medborgare och gränser angår Sverige och dess befolkning precis lika mycket som socialförsäkringar, gatuunderhåll och stöd till rennäringen. Alltså, varför skall allt fokus riktas utanför landets gränser denna dag?

Detta utlandsfokus gör att försvarsmakt, nationalkänsla och patriotism hamnar på undantag och ses som något förkastligt. Något är fel.....
709
QUOTE (tinhead @ Jun 6 2008, 09:53 ) *

Utan vapen? blink.gif

Ja, vi var bara sex stycken samt fanbäraren. Det var inget speciellt. Bara närvaro. Intressant. Absolut inte värt 17 mils körning för min del, men man behöver inte göra så stor affär av det.

Ett inlägg om detta i Helsingborgs Dagblad. (och, jag förväntar mig att få vara kvar i hemvärnet trots att jag ännu en gång länkar till HD härifrån....)
larsev
I Rydal (Marks Kommun) firades Nationaldagen med liten beväpnad fanvakt ur Mark/Kinds kompani HV.gif
Psilander
Nationalismen är kanske en av de saker som vissa politiska element lyckats utrota här i landet. Varför skulle invandrargrupper ta illa upp om vi firar Sverige, de får ju vara med precis lika mycket som alla andra. FM borde ha en rätt framträdande plats i firandet, kanske en stor "trooping the color" som britterna kör på Drottningens födelsedag. Grupper som "Smålands karoliner" mfl borde också få större utrymme.

TEXT BORTTAGEN AV MODERATOR
709
QUOTE (Psilander @ Jun 7 2008, 11:18 ) *
Nationalismen är kanske en av de saker som vissa politiska element lyckats utrota här i landet. Varför skulle invandrargrupper ta illa upp om vi firar Sverige, de får ju vara med precis lika mycket som alla andra. FM borde ha en rätt framträdande plats i firandet, kanske en stor "trooping the color" som britterna kör på Drottningens födelsedag. Grupper som "Smålands karoliner" mfl borde också få större utrymme.

TEXT BORTTAGEN AV MODERATOR

Jag hade gärna kört en större fanvakt modell högvakten tillsammans med den lokala hemvärnsmusikkåren nere i Helsingborgs centrum. Vore coolt. Men lycka till att hitta 30 st som vill träna innan så det inte blir kaiko.
Det svåra blir nog att få för kommunen. Känner ingen mening med att Hv/FM kör sitt egna race.
tinhead
QUOTE (709 @ Jun 7 2008, 17:55 ) *
Jag hade gärna kört en större fanvakt modell högvakten tillsammans med den lokala hemvärnsmusikkåren nere i Helsingborgs centrum. Vore coolt. Men lycka till att hitta 30 st som vill träna innan så det inte blir kaiko.
Det svåra blir nog att få för kommunen. Känner ingen mening med att Hv/FM kör sitt egna race.

Det funkar här uppe i norr.
Fast vi får bara ha liten fanvakt då F21 är huvudregemente eller hur nu reglementet säger..
Andra städer där det inte finns något regemente så kan Hv köra stor fanvakt.

Finns det en insatspluton och ett Hv komp så tror jag att det är genomförbart med upp till 30man...
Men man måste börja med att kolla om det är möjligt..både med externa och internt.
linush
Där jag bor är det skam att fira nationaldagen, då är man nämligen främlingsfientlig.
Skoog
Som Psilander tidigare nämde så ligger hela 4. sjöstrid utom HMS Skaftö i Stockholm hela nationaldagshelgen. Under nationaldagen hade vi Open Ship (varför inte kalla det allmän visning eller motsvarande?) med visning på däck på HMS Gävle, HMS Visborg och en av Landsortminjakterna. Tyvärr fick vi på 41. korvettdivisionen inte plats på Skeppsbron, så vi ligger istället på Stadsgårdskajen och hade därmed betydligt färre besökare.

Saluten brukar skötas av Sjövärnskåren eller Amf1s Närskyddskompani, jag vet inte vilka som sköt iår.
Karl_P
Kan ju passa på att länka till webkamera

Där kan man se skeppsbron och 4:es fartyg som ligger där. Sett från Erik Lallerstedts restaurang..

En mindre variant men "live" går att se här
sportdykare
Ja ni, det finns ju dom som tycker att nationaldagen och nationalsången inte borde vara så nationalististiska... banghead.gif

Jag tycker det är ganska dumt egentligen, men för en gånngs skull ska jag inte fortsätta skriva och på så vis bryta mot forumets regler angående att disskutera politik...
LeadHead
I Umeå var det dels separat militärt firande vid garnisonsmuseet (fanvakt och hvmusikkår) och dels "civilt" firande på Gamlia (hvmusikkår).
Schmutte
I Karlstads firades nationaldagen med en parad med Fanvakt, Fanbärare och Hemvärnets musikkår Värmland.

Mäktigt!

Tror att det är för tredje året i rad nu. Dessutom hölls en liten ceremoni vid Hemvärnsgården
samt parad för fanan på stora torget.
cf112
I Kristianstad firades Nationaldagen med marsch från Stora Torg till Tivoliparken med Stadsmusikkåren främst, därefter Hemvärnet med fanvakt i vita detaljer och bajonett på AK:n.
Varmt var det, men totalt sett ett ganska lyckat arrangemang.
709
Känns som om det får bli en "Välkommen till oss i X-by/stad" nästa vår så att de som vill gå fanvakt men inte får på hemmaplan kan åka till grannen och göra det!

Bara en tanke.
Att hemvärnet deltager i nationaldagsfirandet verker ju inte helt utdött iaf. Men måste det vara så att hemvärnet bara deltar denna dag om kommun eller andra bjuder in? Är det inte dags att vi tar initiativet nästa år? Vill ni?.....så får ni fira med OSS! Pompa, ståt, parad och musik värdig en nationaldag.

Tror denna dag är vad VI gör den till. Vi skall inte låta oss utestängas från något som faktiskt angår alla i det här landet.
Adam Wilhelm
QUOTE (Skoog @ Jun 8 2008, 11:16 ) *
Saluten brukar skötas av Sjövärnskåren eller Amf1s Närskyddskompani, jag vet inte vilka som sköt iår.

21 Närskyddspluton ur Närskyddskompaniet, Amf 1.

Sjövärnskåren har inte skjutit sedan 2007-04-30 då det var kvinnliga sjövärnsungdomar som sköt. Dessa kommer inte att få förnyat förtroende pga bristande utförande samt att de anses vara för unga.
Psilander
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jun 11 2008, 19:42 ) *
QUOTE (Skoog @ Jun 8 2008, 11:16 ) *

Sjövärnskåren har inte skjutit sedan 2007-04-30 då det var kvinnliga sjövärnsungdomar som sköt. Dessa kommer inte att få förnyat förtroende pga bristande utförande samt att de anses vara för unga.

Ser bara lite trist ut när manskapet saknar blåkrage, så att säga inte särskilt örlogsmässigt. Men som "Marin paradpluton" borde kanske amf 1 pojkarna och flickorna ha det... navy2.gif
Krizan
Nationaldagsfirandet är delat i två delar i min hemstad. Först ett mycket militärt firande på morgonen med fanvakt, musikkår, patriotiska sånger och högtidlig flagghissning (dvs. om den ungdom som får äran att assistera flagghissaren har koll på armar och ben). Brukar vara mycket folk och faktiskt en del invandrare. Sen är det ett lite mer kommersiellt och PK firande på eftermiddagen med barnkörer och politikertal inne i stan senare på kvällen.

Sen kan såklart inte nassarna låta bli att paradera. Och vänstern kontrar med att skandera "inga nazister på våra gator!". Men de gånger jag har varit med på den militära varianten av nationaldagsfirande har vi sluppit bli stormade av AFA-ungar.
Adam Wilhelm
Rapport SVT
Skoog
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jun 11 2008, 18:42 ) *

På vilket sätt har SVK brustit i utförandet? Jag har skjutit tre gånger och i min enkla uppfattning har det varit väl uppstyrt.
Adam Wilhelm
Det var flera småsaker som tillsammans gjorde att utförandet inte blev bra.
Truppen hade inte förövat alls och utförandet blev därefter, de hade lågskor till damasker, en del vägde alldeles för lite och var för svaga för att orka spänna upp mekanismen.
Småsaker alltså.
Det som var avgörande var deras ålder, de var unga helt enkelt.
Lt.Beavis
Dalslands hemvärnskompani deltog i nationaldagsfirandet på Baldersnäs.

Baldersnäs
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.