QUOTE (Hotel Charlie One @ Jun 8 2008, 11:19 )

QUOTE (Kingecho1 @ Jun 8 2008, 09:35 )

QUOTE (sälen @ Jun 7 2008, 17:26 )

Skulle det inte va kul att få pröva konceptet iaf?
Jag förstår inte konceptet? Kanske kan det utvecklas så en landkrabba förstår?
Ska de först göra sin tjänst på trossö i 8h, sen stabstjänst i 8h och slutligen VO-korvett, vad det nu är?, i 8h? Jag antar att alla tjänsterna är heltidstjänster som ska bemannas? Eller?
Det är ju faktiskt ännu värre än så. Går man sjövakt ombord jobbar man 12 timmar per dygn fördelat på rullande pass om 6 respektive 3 timmar.
VO-korvett=Vakthavande Officer. Innebär att man ska kunna hoppa in i olika tjänstegrenar ombord på korvett för att stärka upp. Ordinarie arbetsplats är i staben vilket med största sannolikhet också innebär att du kan komma att vara hela förbandets "VB".
Hms Trossös uppgifter:
http://www.3sjostridsflj.mil.se/article.php?id=14181Så inom ramen för det så borde det vara lösbart.
Inom flottan och många andra platser så existerar en rad tillika-tjänster.
Dvs som kock i huvudtjänst, men är även amm-langare, sjv-man etc.
Det finns en huvudtjänst och sedan beroende på vad som behöver göras
så planeras det om.
När ftg väl kommit fram och efter man bultat fast Trossö i kajen så kommer
det troligtvis finnas en del av hennes besättning som kommer få nya arbetsuppgifter.
VO- korvett finns i två typer, den en är vaktchef för en viss period på dygnet (säg kajvaktchef
för när ftg ligger vid kaj docka etc).
I det andra fallet så har vi tex 4.Officer (Trossö) som tex inte har fullt upp med sin tjänst
som skulle kunna ingå i staben när Trossö ligger still, samt var Vo-korvett för tex NavB
om denne skulle behövas ersättas under en kortare eller längre tid.
Med reservation för icke komplatibla tjänstesammansättning, se det som ett möjligt exempel....
Hotel Charlie One>> Ang.
"Det är ingen idé bra att "pröva konceptet" vid en skarp mission utanför Afrikas horn i alla fall. "
När skulle det annars prövas? Varför inte bara plattan i mattan och full fart framåt?
Kontraktet säger ju "Lön Enligt befattingstabell - Ej arbetstidsreglerad,
Det sistnämnda fick jag iaf känna på....