Help - Search - Members - Calendar
Full Version: "Avancerad" radiokommunikation
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Luckan
darkjak
Hej.
Som tidigare sagt håller jag på med en modifiering till HL2. Det jag behöver hjälp med är hur man använder radion till lite mer avancerade uppgifter.

Exempelvis undrar jag berörande inkallande av indirekt eld. Tillkallar man indirekt eld från en specifik enhet, eller kallar man mer allmänt efter indirekt eld mot ett visst sorts mål. Använder flygplan samma frekvenser och krypteringar som markförband, så att ett infanteriförband direkt kan be om stöd från SK60B eller Gripen, eller går man via någon form av högkvarter?

Kan någon ge exempel på en ordväxling som leder till att ett SK60B slår ut en bro?

Antagligen kommer jag ställa fler frågor av liknande sort, så var redo på det.
Zoran
QUOTE (darkjak @ Jun 4 2008, 02:32 ) *
Hej.
Som tidigare sagt håller jag på med en modifiering till HL2. Det jag behöver hjälp med är hur man använder radion till lite mer avancerade uppgifter.

Exempelvis undrar jag berörande inkallande av indirekt eld. Tillkallar man indirekt eld från en specifik enhet, eller kallar man mer allmänt efter indirekt eld mot ett visst sorts mål. Använder flygplan samma frekvenser och krypteringar som markförband, så att ett infanteriförband direkt kan be om stöd från SK60B eller Gripen, eller går man via någon form av högkvarter?

Kan någon ge exempel på en ordväxling som leder till att ett SK60B slår ut en bro?

Antagligen kommer jag ställa fler frågor av liknande sort, så var redo på det.

Ett kort svar är:

Vid indirekt eld dvs GRK och ART begär man eld från specifik enhet om man är eldledare. Är man infanterist så kan man begära indirekt eld hos sin kompledning, då sköter dem eldsignaleringen rent formellt, fyller i rätt format och sköter eldtillstånd osv.

Ang CAS så sköts det på Radio 1550 dvs en annan radistation med ett annat frekensspann än RA180 den man använder normalt till att skjuta indirekt eld med annars. Men idag har vi TACP grupper med FACer som sköter både indirekt eld och CAS. Vill du ha mer info om CAS kolla in http://www.dtic.mil/doctrine/jel/new_pubs/jp3_09_3.pdf. Där finner du lite om hur CAS proceduren går till.

Hoppas jag varit till någon hjälp.
darkjak
CAS-proceduren du angav såg ut att vara någon form av utlandsstyrkevariant. Spelet handlar om en invasion av Svenskt territorium.
Om ett förband behöver CAS, och inte har RA1550, ska de alltså kontakta kompledning? Hur ser orväxlingen ut?
dieseltrollet
QUOTE (darkjak @ Jun 6 2008, 15:49 ) *
CAS-proceduren du angav såg ut att vara någon form av utlandsstyrkevariant. Spelet handlar om en invasion av Svenskt territorium.
Om ett förband behöver CAS, och inte har RA1550, ska de alltså kontakta kompledning? Hur ser orväxlingen ut?

Enkelt uttryckt, utan FAC med rätt radio så blir det ingen CAS.
darkjak
Lite småtrist, men jag slipper i alla fall att böka med att få in ett flygande flygplan.
Tack för hjälpen.

Men då kommer frågan: hur ser ett samtal ut när man kontaktar kompledningen för att få indirekt eld med målet att förstöra en bro?
eskil
QUOTE (darkjak @ Jun 6 2008, 17:02 ) *
Men då kommer frågan: hur ser ett samtal ut när man kontaktar kompledningen för att få indirekt eld med målet att förstöra en bro?

Bestlutet att förstöra en bro fattas nog av kompledningen eller ännu högre upp. Broar är för viktiga för att förstöras lättvindigt.
Vikström
QUOTE (dieseltrollet @ Jun 6 2008, 15:51 ) *
Enkelt uttryckt, utan FAC med rätt radio så blir det ingen CAS.
Jodå, men ingen styrd cas. SK60 (lätt attack) skulle väl ge närunderstöd när pansararmadan rullade in från öst?
dieseltrollet
QUOTE (Vikström @ Jun 7 2008, 09:58 ) *
Jodå, men ingen styrd cas. SK60 (lätt attack) skulle väl ge närunderstöd när pansararmadan rullade in från öst?

Då beror det på hur man definierar CAS. Det som lätta attacken sysslade med var inte CAS i min värld, beslutscykeln var helt enkelt för lång.
Anders
QUOTE (eskil @ Jun 7 2008, 08:54 ) *

Bestlutet att förstöra en bro fattas nog av kompledningen eller ännu högre upp. Broar är för viktiga för att förstöras lättvindigt.

Ja, om inte på betydligt högre nivå. Nationellt borde det vara den områdesansvarige (Fobef, kom tillbaka, allt är förlåtet) men om vi pratar insats tillsammans med andra länder ligger nog ett beslut på operativ/strategisk nivå.
Vikström
QUOTE (dieseltrollet @ Jun 7 2008, 09:58 ) *
QUOTE (Vikström @ Jun 7 2008, 09:58 ) *

Då beror det på hur man definierar CAS. Det som lätta attacken sysslade med var inte CAS i min värld, beslutscykeln var helt enkelt för lång.
Jag bemödade mig med att läsa på lite och det som internationellt anses definiera cas är samordning av land- och luftstridskrafterna. Så beslutscyklerna har inget med saken att göra. Och mitt exempel var ite heller vidare bra, det rörde sig mer om det förlegade begreppet air interdiction.
dieseltrollet
QUOTE (Vikström @ Jun 7 2008, 13:48 ) *
Jag bemödade mig med att läsa på lite och det som internationellt anses definiera cas är samordning av land- och luftstridskrafterna. Så beslutscyklerna har inget med saken att göra.

Ok, jag var lite slarvig med uttrycken. Det jag syftade på var den låga graden av samordning som förelåg mellan markförbanden och lätta attacken, till skillnad från när FAC leder in CAS-företag för direkt understöd av pågående markstrid.
darkjak
QUOTE (eskil @ Jun 7 2008, 07:54 ) *

Jovisst, den insikten har jag. Tanken ska vara att bron har varit tänkt att sprängas, men att sprängämnena inte detonerat, vilket på grund av tidsbristen (FI kommer med pansar och hela baletten, medan Sverige bara har infanteri på just den platsen) är tänkt att lösas med bombardemang från LA eller artilleri.

Som sagt, kan någon ge ett alternativ på det samtal som skulle leda till att SK60B eller Artilleri förstör en bro. Helst en order som ges av en chef (Gruppchef, Plutchef, Kompchef) som är med ett infanteriförband i strid.

Jag undrar även om SK60B kunde bära både raketer och AKAN samtidigt (tanken är att den ska slå ut först bron, och sedan en attackheli).
eskil
QUOTE (darkjak @ Jun 9 2008, 21:11 ) *
Jovisst, den insikten har jag. Tanken ska vara att bron har varit tänkt att sprängas, men att sprängämnena inte detonerat, vilket på grund av tidsbristen (FI kommer med pansar och hela baletten, medan Sverige bara har infanteri på just den platsen) är tänkt att lösas med bombardemang från LA eller artilleri.

Sök på "eldsignalering" här i forumet så kommer du säkert att hitta ett och annat matnyttigt.

QUOTE (darkjak @ Jun 9 2008, 21:11 ) *
Jag undrar även om SK60B kunde bära både raketer och AKAN samtidigt (tanken är att den ska slå ut först bron, och sedan en attackheli).

Ja, den kan bära 12 raketer eller 8 raketer + 2 akan-kapslar.
Rickard N
Grupp/plutonchef (ev. även kompanichef, men där är jag lite mer osäker) skulle skicka det via kompaniartchefen som var e-grupchef om jag inte missminner mig alldeles nu. Radiomeddelandet skulle kanske se ut såhär.
HL FRÅN EA SKJUT JÄÄÄÄÄÄVLIGT MYCKET PÅ X7044 Y2030 HELA ***** ARMÉN KOMMER RULLANDE SLUTKOM!

Med nya signalreglementen och organisationer ser det kanske annorlunda ut idag
Chassi
Inte för att ha en taskig ton, men det känns lite som om det är för många förstå-sig-på-are som vill förklara ditt och datt i ämnet, är man inte FAC eller E-ledare och kan svara på frågan så känns det som man inte ska säga något alls.
Krook
@Chassi
Man kanske kan något även om man inte är E-ledare eller FAC? Ledandet av indirekt eld kommer att vara en kompetens som alla ska ha vid kaptens grad, enligt något förslag jag sett, exempelvis.

Så här skulle det kunna låta om stridsledaren på VL inte sitter brevid bekchefen (VL41):

VL från QL1. Begär indirekt eld mot UPK 111, beredd eldreglera, kom
QL1 från VL, uppfattat vänta.
VL41 från VL. QL1 begär indirekt eld mot UPK 111. Slut kom
VL41 uppfattat klart slut
QL1 från VL41. Indirekt eld mot UPK 111, var beredd eldreglera, slutkom
VL41, uppfattat klart slut.

/K
Charlie One
Det Krook beskriver är eldreglering av en eldobservatör.
I normalfallet sker eldsignaleringen till skjutande förband via DART. (Numera enbart PC-DART då skogsdartarna inte kan hantera UTM).
Finns även ett reservförfarande där e-gruppen eller batartchefen talsignalerar till skjutande förband. Sker på engelska enl NATO-standard oavsett om skjutande förband är svenskt eller utländskt.

Vad gäller disponerande av flygföretag så har detta föregåtts av en beställning där man anhåller om tid och område för företaget samt om man vill disponera det för air interdiction, close air support eller liknande.

Vid behov används Forward air controler för att leda flyget direkt mot målet. En förhållande riskfylld operation.

Signaleringen mellan flygföraren och FAC sker enl NATO-protokoll på engelska.
Krook
Nja, det jag beskrev var "yx-lösning" av begärandet av indirekt eld, dvs hur det skulle kunna låta om... och så vidare, enligt frågeställarens önskemål.
På lägre nivå så kan det låta så här, om den indirekta elden är förberedd, och det är den ju normalt. När Bek:arna har järnkoll och har levererat ut alla värden till skjutande personal så krävs inte mer signalering än vad jag visade med min "yx-lösning". Eldregleringen sker sedan.

/K
Peo
QUOTE (Krook @ Jun 10 2008, 16:49 ) *
@Chassi
Man kanske kan något även om man inte är E-ledare eller FAC? Ledandet av indirekt eld kommer att vara en kompetens som alla ska ha vid kaptens grad, enligt något förslag jag sett, exempelvis.

Så här skulle det kunna låta om stridsledaren på VL inte sitter brevid bekchefen (VL41):

VL från QL1. Begär indirekt eld mot UPK 111, beredd eldreglera, kom
QL1 från VL, uppfattat vänta.
VL41 från VL. QL1 begär indirekt eld mot UPK 111. Slut kom
VL41 uppfattat klart slut
QL1 från VL41. Indirekt eld mot UPK 111, var beredd eldreglera, slutkom
VL41, uppfattat klart slut.

/K

Tidigare var det plutonchefsuppgift att kunna detta vid bland annat luftvärnet (även om det aldrig övades...). Så borde finnas ganska många som kan själva proceduren.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.