Hej, Jag har ett stort intresse angående bodens fästning.
Jag håller på att föra anteckningar och vill veta mer om alla de fem stora forten och jag vill gärna ta itu med några myter samt funderingar.
Jag tänkte att ni andra som förut legat i boden och snappat upp något kanske kan hjälpa på traven?
Denna myt om underjordiska gångar under boden som tydligen skall leda till alla forten!
Det retar mig som in i helvete att man får höra en part som påstår att den myten är helt sann och en annan som påstår att den är helt falsk.
Och denna myt om att forten fortfarande har någon funktion.
Visst, fästningen har ju stora svårigheter att utfylla samma funktion som den hade för 100 år sedan då fästningen i fråga var i sitt esse.
Men, forten bekostade sverige en hel del och varför skall det vara guds mening att låta något så påkostat och effektivt låta stå och förfalla i all evighet?
Man kan ju alltid koppla de två myterna iochmed alternativa ingångar som kanske skall finnas till alla forten och att de är igenmurade för att allmänheten inte ska ha en chans att komma in.
En händelse på degerbergsfortet för en tid sedan då jag samt några till stod utanför grinden för att fota och att titta, så kom en minibuss full med skyddsvakter med skarpladdat och ville med alla medel ha bort oss därifrån.
Det kanske är absurt att anta något, men jag vill inte döma ut myter bara för att de låter absurda.
Fästningen var, som de flesta vet, väldigt hemlig på sin tid och det finns säkerligen mer hemligheter bakom i nutid.
Om man reflekterar hístorien med myterna så dyker en möjlighet upp i mitt huvud.
Jag skulle verkligen uppskatta fler myter angående ämnet och gärna diskuteringar.
Gärna inga kritiseringar.
Tack och ajökens.