Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Myter inom bodens fästning
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet > Krigsarkivet
MarcusSoderlind
Hej, Jag har ett stort intresse angående bodens fästning.
Jag håller på att föra anteckningar och vill veta mer om alla de fem stora forten och jag vill gärna ta itu med några myter samt funderingar.
Jag tänkte att ni andra som förut legat i boden och snappat upp något kanske kan hjälpa på traven?

Denna myt om underjordiska gångar under boden som tydligen skall leda till alla forten!
Det retar mig som in i helvete att man får höra en part som påstår att den myten är helt sann och en annan som påstår att den är helt falsk.

Och denna myt om att forten fortfarande har någon funktion.
Visst, fästningen har ju stora svårigheter att utfylla samma funktion som den hade för 100 år sedan då fästningen i fråga var i sitt esse.
Men, forten bekostade sverige en hel del och varför skall det vara guds mening att låta något så påkostat och effektivt låta stå och förfalla i all evighet?
Man kan ju alltid koppla de två myterna iochmed alternativa ingångar som kanske skall finnas till alla forten och att de är igenmurade för att allmänheten inte ska ha en chans att komma in.
En händelse på degerbergsfortet för en tid sedan då jag samt några till stod utanför grinden för att fota och att titta, så kom en minibuss full med skyddsvakter med skarpladdat och ville med alla medel ha bort oss därifrån.
Det kanske är absurt att anta något, men jag vill inte döma ut myter bara för att de låter absurda.
Fästningen var, som de flesta vet, väldigt hemlig på sin tid och det finns säkerligen mer hemligheter bakom i nutid.
Om man reflekterar hístorien med myterna så dyker en möjlighet upp i mitt huvud.

Jag skulle verkligen uppskatta fler myter angående ämnet och gärna diskuteringar.
Gärna inga kritiseringar.

Tack och ajökens.
tinhead
QUOTE (MarcusSoderlind @ Jun 4 2008, 00:30 ) *
En händelse på degerbergsfortet för en tid sedan då jag samt några till stod utanför grinden för att fota och att titta, så kom en minibuss full med skyddsvakter med skarpladdat och ville med alla medel ha bort oss därifrån.
Det kanske är absurt att anta något, men jag vill inte döma ut myter bara för att de låter absurda.
Fästningen var, som de flesta vet, väldigt hemlig på sin tid och det finns säkerligen mer hemligheter bakom i nutid.
Om man reflekterar hístorien med myterna så dyker en möjlighet upp i mitt huvud.

Tjaa om en minibuss med militära skyddsvakter kommer dit i full karriär så låter det som att ni inte gjorde rätt.
Ni bröt antagligen mot något förbud på grund av att det är ett skyddsobjekt och dom gick efter skyddslagens avvisa, avlägsna eller omhänderta.
Dom gör inte detta för skojjs skull....

Enbart det antyder att eventuell verksamhet som du är nyfiken över är antagligen hemlig och inte lämplig att publicera.
LeadHead
Ehh... Degerbergsfortet är precis som de andra artilleriforten idag en inhängnad hög med igengjutna eller annars igenbommade gamla bergsanläggningar. Såvitt jag vet har man stängt ner el och värme, med resultatet att anläggningarna i princip är farliga att vistas i. Jag har väldigt svårt att tänka mig att något hemligt skulle försiggå där. Jag har själv övat grupps strid i anslutning till anläggningarna och det var svårt att föreställa sig att stället bara fåtalet år tidigare var en hemlig försvarsanläggning...

Det skulle dock kunna tänkas att de fortfarande är skyddsobjekt och att man vill hålla folk därifrån för deras egna säkerhet, ungefär som att man vill hålla folk borta från riskområden för skjutning, etc.
dieseltrollet
QUOTE (MarcusSoderlind @ Jun 4 2008, 01:30 ) *
Denna myt om underjordiska gångar under boden som tydligen skall leda till alla forten!
Det retar mig som in i helvete att man får höra en part som påstår att den myten är helt sann och en annan som påstår att den är helt falsk.

Det beror på vad du menar med underjordiska gångar. Finns/fanns det kabelgravar för trådsamband inom Bodens fästning? Javisst, och i den bemärkelsen så fanns det underjordiska gångar mellan alla forten och en hel del annat för den delen.

Finns/fanns det underjordiska gångar som är framkomliga för människor mellan forten? Nej.

Forten är nedlagda och med några undantag utröjda. Däremot är de bevarade exteriört. Den del av fästningen som skulle ha kunnat vara användbar, Anläggning 8 i Klinten, röjdes ur och plomberades nyligen.

Däremot är jag övertygad om att det inom det forna fästningsområdet finns förråd och andra anläggningar som fortfarande är i bruk och förmodligen skyddsobjekt. Men det enda dessa har gemensamt med fästningen torde vara postadressen...
Men, forten bekostade sverige en hel del och varför skall det vara guds mening att låta något så påkostat och effektivt låta stå och förfalla i all evighet?

Saker och ting blir med tiden föråldrade, oavsett hur mycket de kostade i anskaffning. Historiskt sett så har staten Sverige förmodligen lagt ner en större andel av statskassan på Kalmar slott än vad man gjorde på Bodens fästning, men Kalmar slott är för den skull inte användbart i dagens Försvarsmakt.

Redan under slutskedet av invasionsförsvaret så kan man ifrågasätta om artilleriforten i Boden gav särskilt mycket "pang för pengarna". De krävde tämligen stor bemanning jämfört med sina nyare kollegor och hade inte särskilt bra skyddsnivå. Det som talade för dem var väl framförallt att de redan var byggda och att armén aldrig hade gott om pengar... Annars hade de troligen ersatts med något liknande kustartilleriets 12/70-system som var överlägset i både räckvidd, eldhastighet och skyddsnivå.

Däremot är det jättebra att man nu har bevarat samtliga fort exteriört så att man fortfarande kan se en komplett gördelfästning från tidigt 1900-tal. Synd bara att man inte bevarade den minst lika viktiga men inte lika synliga ledningscentralen.
Vic
jag samt några till stod utanför grinden för att fota och att titta, så kom en minibuss full med skyddsvakter med skarpladdat och ville med alla medel ha bort oss därifrån.

7 § Ett beslut om skyddsobjekt innebär, om annat inte följer av tredje stycket, att obehöriga inte har tillträde till skyddsobjektet.
Tillträdesförbudet får förenas med förbud mot att ta fotografier eller göra andra avbildningar, beskrivningar eller mätningar av eller inom skyddsobjektet.

Kan ju vara därför..
Terminator
Hej, Jag har ett stort intresse angående bodens fästning.
Jag håller på att föra anteckningar och vill veta mer om alla de fem stora forten och jag vill gärna ta itu med några myter samt funderingar.
Jag tänkte att ni andra som förut legat i boden och snappat upp något kanske kan hjälpa på traven?

Visst, fästningen har ju stora svårigheter att utfylla samma funktion som den hade för 100 år sedan då fästningen i fråga var i sitt esse.
Man kan ju alltid koppla de två myterna iochmed alternativa ingångar som kanske skall finnas till alla forten och att de är igenmurade för att allmänheten inte ska ha en chans att komma in.

Jag skulle verkligen uppskatta fler myter angående ämnet och gärna diskuteringar.
Gärna inga kritiseringar.

Tack och ajökens.

Jag är en inbiten bodensare och har besökt forten ett hundratal gånger på min fritid pga mitt höga intresse. Någa gångar som går till alla forten existerar inte och besökte du forten skulle du själv förstå att det är en omöjlighet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.