QUOTE (Krook @ Jun 9 2008, 20:10 )

Ah, OK. Då förstår jag hur du menade. Inte vi som i vi och dem, utan som vi i en del av oss. Öh, det blev kanske lite väl flummigt.
Nåja. Om FM anser att soldater ska hantera skyddsvaktsbiten så bör man se till att juridiken är hanterbar, vilket den har varit kan jag tycka, fram till nu (?). Det finns anledningar varför man använder sig av soldatkort för att hantera ROE och inte hela Annex EE (eller vilket det nu är) och det är för att soldaten ska kunna agera med grovt stöd i mandat och inte tappa tempo för att slå i order- och regelverk. Jag tycker att deltidssoldater ska kunna kräva motsvarande av sin organisation även vid tjänst i Sverige. Det borde räcka med ett hum om vad som får göras och vad som inte får göras och sedan låta chefer bestrida det juridiska ansvaret. Då får soldaten en rimlig chans att kunna agera tryggt med visshet om stöd uppifrån.
Annars måste alla utbildas till sån grad att HV inte hinner med annat. Det är ju inte bara skyddsvaktstjänsten som görs mer och mer invecklad. Ibland tycks syftet vara att friskriva befäl deras ansvar.
/K
Problemet är kanske inte att skyddsvaktstjänsten görs mer invecklad. Den kanske har varit för förenklad tidigare, för att nu svara upp mot en enhetlig nivå inom landet. FM har ju tidigare inte direkt framstått som en lysande stjärna på juridikens område, men nuvarande omständigheter kräver att vi når upp till en minsta gemensam nivå som skyddsvakt, både militär såväl som civil. Resurserna måste användas på rätt sätt.
Bl.a. har RPS varit representerade i framtagandet av paketet, just för att stötta FM att nå en bra nivå. FM kunde som autonom myndighet fullständigt köra över alla civila enheter och köra sitt eget race (vilket också påtalades av representanten från RPS), men det var just det som skulle undvikas. FM (HvSS) ville visa att de kunde nå upp till den nivå som krävs civilt, och få detta "certifierat" av RPS.
Som påtalats tidigare i tråden upplever många det nya paketet positivt, men det ställer stora krav på A- och B-instruktörerna för att få ut budskapet på ett förståeligt (och kanske lite underhållande) sätt. Det är inte bara att läsa innantill i en pärm från bok- och blankettförrådet och skrika "halt, halt eller jag skjuter skarpt" längre:-)
Mj Disaster/A-instruktör skyddsvakt