Magnus
May 31 2008, 02:53
Jag har skaffat en till hårddisk, en SATA-disk. Har sedan tidigare en SATA-disk i datorn och allt har tidigare fungerat felfritt. Nu vill jag alltså köra med två hårddiskar i datorn.
Jag har satt i den nya hårddisken i datorn, och anslutit både datakabeln och strömsladden.
Det som händer när jag ska starta datorn är att BIOS går igång, men när laddningsskärmen för Windows Vista dyker upp låser sig datorn. "Progressbaren" rör sig ca 2 cm, sen är det helt stopp. Drar jag ur datakabeln ur den nya disken funkar det igen.
Jag har kikat i BIOS, och ingenstans där syns den nya hårddisken. Den syns heller inte då datorn startar upp.
Jag misstänker att det rör sig om någon inställning i BIOS, men jag vet inte vad jag ska ändra.
Min dator består av följande:
AMD64 3500+
Moderkortet MSI K8 Neo2 FIR
2 gig RAM
Geforce 6800GT 256 MB
Windows Vista Ultimate 32-bit
Maxtor 250 GB
Hitachi Deskstar 500GB (den nya)
Snälla, hjälp mig innan datorn åker ut genom fönstret. Hårddisken är en OEM-variant, så ingen manual följde med.
Prova kör med Safe-inställningar i BIOS. Eller default om du ändrat något. Tänk på att alla dina egna inställningar försvinner, om du inte antecknar eller sparar ner på något sätt.
Prova kör med felsäker start i windows också för att eventuellt få lite logg när den startar drivrutiner.
Sista tipset kan väl vara att ändra/byta SATA-kontakt/kabel så det inte blitt någe glapp motsv.
Hydrate_
May 31 2008, 11:09
Kan vara så att den nya hårddisken är trasig, därför den stannar vid uppstart. Hände mig för ett tag sedan, då jag köpt en ny hårddisk som jag använt i en vecka drygt. Datorn starta upp normalt utan den nya hårddisken precis som för dig, men när ja satte i hårddisken så krångla uppstarten. Jag märkte även av ovanliga ljud från hårddisken när den arbetade, lät inte alls bra
I mitt fall hämtade jag ut en ny på garantin.
Annars är det bara att testa som 241'an säger, testa byta kablar, kontakter osv. Om det inte fungerar får du nog ta kontakt med återförsäljaren.
trädet
May 31 2008, 11:17
Är inte så hajj på SATA, men har du kollat så den är inställd på "slave" (om det nu finns på SATA)?
QUOTE (trädet @ May 31 2008, 12:17 )

Är inte så hajj på SATA, men har du kollat så den är inställd på "slave" (om det nu finns på SATA)?
Då ska jag lära dig att SATA-enheter kopplas med en egen kabel per enhet. Det fina med SATA är alltså att det finns inget SLAVE/MASTER på hårddisken. Allt sånt sköts via BIOS
Magnus
May 31 2008, 15:45
Tack för alla tips! Ska testa med att använda Safe-inställningar. Jag meddelar er hur det går.
pajohansson
May 31 2008, 19:15
Du skulle kunna testa att koppa ur den gamla disken och koppla in den nya på porten där den gamla satt. Då ser du ju om det är fel på kontrollern eller disken.
Nu börjar det gå åt rätt håll. Uppdaterade VIA-kretsarna, så nu låser sig inte datorn vid uppstart längre när båda diskarna sitter i. Däremot syns fortfarande inte den nya hårddisken i varesig BIOS eller Windows.
Fler tips mottages tacksamt.
hmm mja, syns den inte i BIOS så kommer Windows få svårt att se den.
Rickard N
Jun 1 2008, 11:48
flasha bios?
iofs, men en så modern dator bör det ju finnas stöd för sata...
Har du eller kan du prova att hälla i disken i en annan dator för att utesluta att den är paj?
Datorn har stöd för SATA-diskar, jag har ju haft en i innan och det har funkat fint. Ska testa den i en kompis dator och se om det händer något då.
Nu är hårddisken testad i en släktings dator, och där funkar den galant. Trots att han har formaterat och partitionerat disken åt mig funkar den inte i min dator. Jag har även testat med en annan datakabel och strömkabel, men det vill sig inte ändå.
Kan det vara så att mitt moderkort (se första inlägget) inte stöder så stora hårddiskar? Jag har senaste BIOS.
Tillägg:
Det här är hårddisken i fråga.
Rickard N
Jun 8 2008, 21:33
Vad händer om du stoppar på den andra disken på den satakontakten som du försökt använda?
Magnus
Jun 10 2008, 09:57
QUOTE (Rickard N @ Jun 8 2008, 21:33 )

Vad händer om du stoppar på den andra disken på den satakontakten som du försökt använda?
Då funkar det!
Har nog kommit på vad problemet är. Mitt moderkort stöder inte så snabba hårddiskar. Det ska gå att ställa ner hastigheten med ett program från Hitachi, så jag ska be en kompis fixa det åt mig i hans dator. Hoppas att det funkar nu!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.