linush
May 29 2008, 19:11
Pågår det en övning för flottan utanför Blekinge just nu? Det har nämligen legat en Visby-korvett, närmare bestämt HMS Nyköping, i Sölvesborgs hamn hela natten.
Jag tor inte att det är någon övning på gång.Det är ganska normalt att båtarna åker sina små rundor ibland.Så båten övar men det är ingen större övn.
/oak
linush
May 29 2008, 19:38
Tack för svaret. Min mor påstår att hon har hört, som hon beskrev det, "dunsar".
Lindeblad
May 30 2008, 07:32
Fartygen har precis genomför det så kallade 100-paketet med den nya vpl-kullen. Därefter genomförs FC-dagar, det var förmodligen den gångna veckan, för att få upp besättningens förmåga i skyddstjänst så att provtursverksamheten sedan kan dra igång på ett säkert sätt. Det är inte orimligt att det skjutits en del löst med 57:a i samband med FC-dagarna.
GMY
Styrman L
fd 023 VBY
Stratoknaster
May 31 2008, 10:41
Som Lindeblad säger så pågår det just nu FC-veckor där till skillnad från tidigare år fartygen stckit till sjöss mer eller mindre direkt. Skjutningar med 57:a (löst) har mig veterligen skett med alla ("operativa") fartyg där en dylik kanon finns att beskåda
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.