QUOTE (Vikström @ May 25 2008, 12:34 )

1.
QUOTE (23:e komp. @ May 25 2008, 10:09 )

Pilotutbildningen är särskilt intressant att jämföra.
Ja det är det faktiskt, läste nyligen en artikel om just pilotutbildning och hur delar som tidigare behandlade "extrema flyglägen" så sakteliga tagits bort ur utbildningen. Den inte helt oväntade följden är att piloterna inte har någon beredskap eller ens möjlighet att korrekt uppfatta vissa situationer. Även om olyckor med trafikflygplan är relativt ovanliga har man sen 80-talet sett en ökning av olyckor där extrema flyglägen och piloternas oförmåga att hantera dessa lett till totalhaverier. Författaren kopplar detta direkt till att antalet trafikflygare med militär bakgrund började sjunka kraftigt under just den här perioden.
Det här ger oss ett visst underlag för att det kanske inte alltid tjänar sitt syfte att göra utbildning mindre farlig.
2.Och att utveckla någon form av gps-lösning med centralenhet och blå/gul-terminaler och sprida på bredd inom FM går med lätthet lös på 15 miljoner och vad kommer uppnås? Det är i min mening totalt slöseri med resurser och kommer med stor sannolikhet inte rädda några liv alls. Titta på dom senaste 10 årens dödsskjutningar, hur många av dom hade gått att förhindra med ditt förslag? Det absolut vanligaste vådahändelsen vid skarpskjutning är att någon i den egna gruppen/plutonen lyckas avlossa ett skott i fel riktning, vid fel tillfälle. Mot detta hjälper inga gps-sytem.
3.Jag kommer vid snabb eftertanke på sex incidenter med skjutvapen de senaste åren som resulterat i skada eller dödsfall :
En dödsskjutning på hövakten och en liknande händelse utan dödlig utgång i vakten på AJB, i båda fallen handlade det om en enskild soldat som bröt mot säkerhetsbestämmelser.
Två självmord under/i anslutning till övning, i princip helt omöjligt att förhindra.
Dödsskjutningen i skövde, en rickoschett träffar en soldat under ett korridorsförfarande. GPS hade inte gjort någon skillnad.
Dödskjutningen vid Utö, här är det mer oklart vad som egentligen hände och vi kan inte dra några slutsatser om det hade hjälpt att veta vart alla enheter befann sig.
1.Det jag vill sätta fokus på är inte att upphöra med viss riskverksamhet, utan snarare att finna lösningar(säkerhetsåtgärder) som minimerar sannolikheten för att den mänskliga faktorn orsakar allvarliga olyckor med dödlig utgång. Om man tar det här med flyget t ex, så har man ju förutom rigorösa säkerhetsbestämmelser och avancerade varningssystem även vidtagit åtgärder för att minimera risken för att en olycka får dödlig utgång.
Vad menar jag då? Jo, låt säga att något händer som gör att de tekniska motverkanssystemen spelat ut sin roll, och att piloten gör en felbedömning ovanpå detta, ja då har andra åtgärder vidtagits som begränsar påverkan på liv och lem. Vad då? När man konstruerar t ex ett civilt passagerarplan så tänkesr man på utrymningsmöjligheter, brännbara material, brandsläckning eller vad det nu kan vara. Man har alltså tänket att om det värsta sker, så skall skadeutfallet vara minsta möjliga. Vad gäller skjutolyckor så kan skyddsvästar vara en sådan åtgärd som ökar sannolikheten för överlevnad. Varningssystem eller annat kan utgöra andra delar i totalen. Som sagt, allt är inte uppfunnet eller tänkt. Jag menar bara att man måste tänka i dessa banor(görs säkerligen) även inom armén.
Om vi tar handgranatskastning så blir tänket lite enklara att förstå. Riskområden, hanteringsregler etc. Men, MEN om något av detta fallerar så finns det ytterligare säkerhetsarrangemang som syftar till att ingen skall behöva dö om något går snett. Soldaten bär hjälm, kanske skyddsväst(har varit med om att detta begränsat skadorna vid olycka), instruktören drar med sig kastaren i skydd etc.
2.Om man har bättre koll på var alla befinner sig, och i vilken riktning de färdas, så bör sannolikheten för att i tid hinna avbryta verksamheten öka. Är det datorer som sköter detta så har beslutstiden kortats ner oerhört. Jmfr. flygets antikollisionssytem. Principtänket alltså!
3. Det är givetvis viktigt att veta vad som har hänt, och vidta åtgärder för att förhindra att det upprepar sig. Men säkerhetsarbete handlar mer om att identifiera det som skulle kunna hända, och vidta motåtgärder innan det händer.
Att ett flytetyg skulle kunna hamna mitt i ett riskområde är sånt som skulle kunna hända, och det har bevisligen hänt, men kunde kanske kunnat undvikas med rätt typ av motåtgärder. GPS, skyddsvästar eller något annat som vi inte vet just nu, kan vara sådant som begränsar skadeutfallet om det skiter sig.
Det som vi i slutänden tvingas acceptera som olycka med dödlig utgång är sådana händelser som vi inte på förhand lyckats identifiera.
Jag vill gärna veta mer om vad Blue Force Tracking är......vet kanske, men har inte hört uttrycket. BT?
Och givetvis kan man bara ha visioner på det här området då man bara vet att det kan bli bättre, men inte var gränsen går.