Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Semesterlön....
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > SOLDINT
3314
Vapenbröder!

Gjorde valet att förlänga mitt kontrakt efter fs14, hade 23 semesterdagar att plocka ut. Nu till frågan, på vilken lön grundas semesterlönen, jag trodde det var min bruttolön, utslaget på hela året.
Alltså befattningslön+ missionstillägg+ utlandstillägg= bruttoinkomst

Fick dock utbetalt med bara befattningslönen som grundande för semesterlönen. Skiljer ju några tusen så vad är rätt?
Pratade med Dacos G1 när de lämnade ut info om valet att förlänga kontrakt eller inte och han trodde det skulle grunda sig på bruttoinkomsten.

Finns det någon med bättre insikt än mig, pratade med Utlandsstyrkan löne avd. De visste inte till 100%, trodde att det kanske var något specialavtal för FM anställda?

Hjälp mottages tacksamt
Krook
Du förlänger avtalet med de dagar som du tjänat in. Ersättningen är för normal tjänst i Sverige. Du uppbär inte missionstillägg eller utlandstillägg under denna period.

/K
3314
Skönt att någon kan svara. Varken pers US elller löneavd US kunde ge mig ett svar som de var 100% säkra var rätt. Blev hänvisad till villkorschefen som dock inte var tillgänglig.
Är det dock inte märkligt att inte din semesterlön grundas på din bruttoinkomst, har för mig att så är fallet i civila företag?
tgb1116
QUOTE (3314 @ May 28 2008, 11:47 ) *
Är det dock inte märkligt att inte din semesterlön grundas på din bruttoinkomst, har för mig att så är fallet i civila företag?
Den grundas väl på din bruttolön?
Så är det iaf för mig. Allt baseras på den lön som står i lönespec:en, inte den totala inkomsten. Ev tillägg, bonus, traktamenten m.m. räknas inte med.
/P
3314
QUOTE (tgb1116 @ May 28 2008, 11:53 ) *
QUOTE (3314 @ May 28 2008, 11:47 ) *
Den grundas väl på din bruttolön?
Så är det iaf för mig. Allt baseras på den lön som står i lönespec:en, inte den totala inkomsten. Ev tillägg, bonus, traktamenten m.m. räknas inte med.
/P

Det var ju så jag också trodde det fungerade, dock inte.....Semesterlön baseras på din befattningslön och räknas inte som ett genomsnitt av bruttoinkomst. Märkligt, har alltid fått höra att semesterlönen är 13% av bruttoinkomsten.
Mellquist
Men skilj nu på lite olika saker. Semesterlönen grundas på din bruttolön. Lön alltså. Det vill säga din befattningslön som du har för den tjänst du har oavsett om du är i Sverige eller ute på mission. I ditt lönekuvert tillkommer det sen en massa tillägg såsom missionstillägget, traktamentet med mera. Dessa är tillägg och räknas därför inte in i din bruttolön. Hänger du med?
3314
Bruttolön= beskattningsbar inkomst. Dit hör missionstillägg, utlandstillägg, barntillägg... Allt som man betalar skatt på. Ditt Utlandstraktamente som du inte betalar skatt på tillhör inte bruttoinkomsten....

Fler frågor?
Born
QUOTE (3314 @ Jun 1 2008, 13:33 ) *
Bruttolön= beskattningsbar inkomst. Dit hör missionstillägg, utlandstillägg, barntillägg... Allt som man betalar skatt på. Ditt Utlandstraktamente som du inte betalar skatt på tillhör inte bruttoinkomsten....

Fler frågor?

Semesterlagen svart på vitt.
Krook
QUOTE (Semesterlagen)
16 § Semesterlönen utgör tolv procent av arbetstagarens under
intjänandeåret förfallna lön i anställningen.
...

och
22 § Semesterlönen för varje sparad semesterdag utgör, om ej annat följer
av 23 §, 0,48 procent av summan av

1. den lön i anställningen som har förfallit under intjänandeåret närmast
före det semesterår, då de sparade semesterdagarna uttages, dock frånsett
lön för tid då arbetstagaren har varit helt eller delvis frånvarande från
arbetet, samt

2. ett beräknat inkomstbelopp för de dagar under samma intjänandeår då
arbetstagaren har varit helt eller delvis frånvarande från arbetet av
annan anledning än semester, som utgått under intjänandeåret och som ej
sparats från tidigare år, eller permittering vid driftsuppehåll för
samtidig semester.

Beräkning av underlag för semesterlön som avses i första stycket 2 sker
enligt grunderna för 16 § andra stycket tredje och fjärde meningarna.

samt
24 § Vid beräkning av semesterlön skall hänsyn icke tagas till förmån av
fri bostad eller till löneförmån, som är avsedd att utgöra ersättning för
särskilda kostnader.

Läser man dessa stycken utan att tycka att man borde ha något (dvs med arbetsgivarögon) så ser man snart att någon högre ersöttning inte är aktuellt.
3314
16 § Semesterlönen utgör tolv procent av arbetstagarens under
intjänandeåret förfallna lön i anställningen.

Alltså min bruttolön skall vara till grund för uträkning av semesterlön? Eller, blir nipprig av att läsa lagtext.
Fick hem mitt arbetsgivarintyg, där under lön står det 34500:-, skall inte det ligga till grund för uträkningen av semesterlön?
Viss skillnad 21000:- eller 34500:-. Skiljer en hel del...

Tänkte ringa villkorschefen imorgon för ett svar. banghead.gif
dieseltrollet
QUOTE (3314 @ Jun 1 2008, 22:53 ) *
Alltså min bruttolön skall vara till grund för uträkning av semesterlön? Eller, blir nipprig av att läsa lagtext.
Fick hem mitt arbetsgivarintyg, där under lön står det 34500:-, skall inte det ligga till grund för uträkningen av semesterlön?
Viss skillnad 21000:- eller 34500:-. Skiljer en hel del...

Vilken lön står i ditt anställningsbesked/kontrakt? Lönen är lön, missions- och utlandstillägg är det inte.

Men det svaret har du fått några gånger nu, så jag antar att det inte passar? wink.gif
Krook
Lönen är lön, tillägg är tillägg. Du kan inte räkna med att få missionstillägg och traktamente när du förlänger ditt kontrakt för att reglera uppkommen semester här hemma. De tilläggen får du i insatsområdet.
Din totala ersättning utgörs av befattningsarvode = lön + missionstillägg samt del av traktamentet enligt Utlandsreseförordningen. De två sistnämnda är tillägg, den förstnämnda är "förfallen lön under intjänandeåret".

/K
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.