QUOTE (Felicia @ Jun 4 2008, 15:25 )

Okej. För jag har funderat på att göra lumpen som sjukvårdare, men jag vill vara helt säker först så det var därför jag tänkte att det kanske var bra att gå med i hemvärnet först. Men man får väl inte vara äldre än 24 år om man ska göra lumpen?
Jag läser iofs till undersköterska just nu, men jag vet inte om det räkas som en merit.
Jag känner en person som är undersköterska och hemvärnssjukvårdare och som blev uppmanad att söka en specifik befattning i utlandsstyrkan. I hennes fall tror jag det var för att hon är hemvärnssjukvårdare som man visste att det var en person som skulle kunna vara intresserad. Å andra sidan kan det finnas personer i försvaret som är misstänksamma mot hemvärnet och hemvärnssjukvårdare, så det är inte säkert att det är en fördel vid antagning till utlandsstyrkan att vara hemvärnssjukvårdare.
Hursomhelst tycker jag du skall titta på
http://www2.mil.se/sv/Arbete-och-utbildnin...-utlandstjanst/ där man kan titta på vad det söks för personal till utlandsstyrkan. Det finns inte så mycket just nu, men nästa gång det drar ihop sig till att rekrytera ett nytt förband kan du se specifikt vilka befattningar som finns och vilka kvalifikationer som efterfrågas till ett faktiskt förband, och bilda dig en uppfattning om vad som krävs.