Hey.
Har en bekant som ska rycka in som bevakningssoldat på K3. Han har frågat mig om han får möjlighet att göra baskerprov. Nu är jag lite fundersam på just detta faktum.
Har för mig att jag sett en annan kamrat med basker från K3 som bevakningssoldat, stämmer det, eller har jag drömt?
Tacksam för snabbt svar! (Vill ju inte verka okunnig)
//Henke
Fu Dahlberg
Feb 26 2003, 23:37
K3 vakterna får basker ja...
Skulle inte förvåna mig om det är så.Läste ett reportage om att bevakningssoldaterna tas på största allvar vid K3 och brukar användas till annat än att vakta grindarna.
Annars så är det ju som så att alla värnpliktiga ska ha basker nu utom vissa mystiska skogsmatroser som kallar sig bassäk.
Kimster
Feb 26 2003, 23:39
Nu när alla arméns förband ska få baskrar så får de säkert basker också
Sen om de kommer göra nått baskerprov vågar jag inte svara på.
Att de skulle gå jägarnas baskerprov finner jag inte speciellt troligt, utan isåfall att de får ett eget.
\:)
He he, jo, det är väl så... Det är jag jäkligt stolt över. Att i alla fall bassäk klarar sig utan basker-hysterin.
Istället är det ju hatthysteri som gäller, men det kanske vi inte ska tala så högt om... he he
Old No.7
Feb 26 2003, 23:39
Rör det sig om baskerGRÖN ???
En annan sak, hur går det med baskerfrågan till alla i FM, senast jag fick veta så ska alla ha det, men är det beslutat om när hur var och varför ? färg ?
Fu Dahlberg
Feb 26 2003, 23:40
Jag har en vän som låg sombevakningsvakt på K3, dom gick baserprovet tillsammans med jägarna, och fick, efter många om och men en basker... Något Som Jägarna INTE uppskattade...
Dett var 01-02
Nej, det är väl inte basker grön som gäller.
Hörde att baskern skulle bli blå. Minns jag rätt då? (Lägg märke till mitt omedvetna rim)
Denna tråd var egentligen inte avsedd som en basker-för-alla-eller-inte-duskussion. Börjar få nog av dem...
QUOTE (Grunt @ Feb 26 2003, 23:37 )
Annars så är det ju som så att alla värnpliktiga ska ha basker nu utom vissa mystiska skogsmatroser som kallar sig bassäk.

Nej, inte alla vpl. Däremot skall hela Armén bära basker from 20030201 enligt UniR FM 2003. Utanför Armén är det nog bara Fbj, Kj och Amf som bär basker, och UndSäkC(?). Och FöMus om man inte räknar in dem i Armén.
Kimster
Feb 26 2003, 23:43
Färger och märken och vilka som får vad står i UNIRFM
Blanda inte ihop FM och armén nu.. Armén ska få baskrar inte hela FM
oops... misstog mig rätt hårt där...
Hörde av en fd AmfPB att vid Amf1 dså gös baskerprovet lättare för vissa värnpliktiga för att även de ska få ta en trevlig grön basker. Kanske något sådant som gäller för bevakningssoldaterna?
Förstår inte varför jägarna msåte bråka om att bevakingssoldaterna ska ha basker.
De blir ju inte mindre jägare för att några bassar går och får en basker de också.
Inom Pansar har ju alla basker.
Kimster
Feb 26 2003, 23:50
QUOTE (Grunt @ Feb 26 2003, 23:46 )
oops... misstog mig rätt hårt där...
Hörde av en fd AmfPB att vid Amf1 dså gös baskerprovet lättare för vissa värnpliktiga för att även de ska få ta en trevlig grön basker. Kanske något sådant som gäller för bevakningssoldaterna?
Förstår inte varför jägarna msåte bråka om att bevakingssoldaterna ska ha basker.
De blir ju inte mindre jägare för att några bassar går och får en basker de också.
Inom Pansar har ju alla basker.
Jo men jag kan förstå om det delas ut gröna baskrar till bevakningssoldater... då hade jag nog oxå knorrat en del..
Blir det baskerprov för min kamrat, eller ingår det bara i baskerprovet att kränga på sig bootsen och baskermarchera ner till förrådet?
Fu Dahlberg
Feb 26 2003, 23:55
QUOTE (Berna @ Feb 26 2003, 23:53 )
Blir det baskerprov för min kamrat, eller ingår det bara i baskerprovet att kränga på sig bootsen och baskermarchera ner till förrådet?
Jag kan ju bara svara enligt min vän, och dom gjorde baskerprovet tillsammans med jägarna... sedan vad det betyder är inte min sak att tolka... Och det rör sig om
Grön basker
Tack för det!
Du skrev att det var 01-02 som genomförde provet tillsammans med J va?
Fu Dahlberg
Feb 27 2003, 00:02
QUOTE (Berna @ Feb 27 2003, 00:01 )
Tack för det!
Du skrev att det var 01-02 som genomförde provet tillsammans med J va?
japp
Dags att börja knorra Kimster.
Kimster
Feb 27 2003, 00:13
QUOTE (Grunt @ Feb 27 2003, 00:10 )
Dags att börja knorra Kimster.

...typ.. Nä jag kan bara tycka att det är synd att det ska bli så. Snart har väll alla jägarbågar också.
Men det kan förklara att jag på tåget för ett tag sedan såg en kille som verkade ha spelat dataspel konstant i sisådär 5 år men ändå hade en grön basker på sig. Uppfattade dock inte vilket regemente ha kom från.
Azan_Gb
Feb 27 2003, 13:16
Baskern i sverige är väll inget utbildningsymbol.........e det inte Förbandsymbol?
Rätt mig om jag har fel
Razvedka
Feb 27 2003, 13:59
QUOTE (Azan_Gb @ Feb 27 2003, 13:16 )
Baskern i sverige är väll inget utbildningsymbol.........e det inte Förbandsymbol?
Rätt mig om jag har fel
Beror på vilket förband om baskern är ett UTBILDNINGSTECKEN eller en 'normal' persedel.
daedalus
Feb 27 2003, 15:15
Oavsett om alla får basker så vet man att jägare är de som betalar mycket blod, svett och tårar för sin.
Basker var förr något särskiljande för pansar punkt slut.
HvPrsk
Feb 27 2003, 16:04
Bevakningssoldater på K3 har tidigare hämtat ut sin basker på förrådet, utan baskerprov, detta har av förstårliga skäl lett till stora slitningar mellan de olika kategorierna av värnpliktiga...
- HvPrsk
Adam Wilhelm
Feb 27 2003, 16:05
På K4 hade våra malajer basker och det rörde mig inte i ryggen.
För mig är inte baskern det som kännetecknar en jägare, ge alla jägare en jägarbåge så är problemet löst.
Vakten_F4
Feb 27 2003, 16:13
Kan förstå att ngn som har gjort baskerprov tycker att det är orättvist om nån bara får en basker, men om några bevakningssoldater har gjort baskerprov och fått basker för det så finns det väl inget att klaga på?
>>Kimster: Jag antar att du är jägare, tycker du att det är fel att amf också har basker?
Alla i armén ska få basker, men bara till permissionsuniform, dock kan regC bestämma om den ska få bäras i tjänsten. Det är vad jag har fått veta i alla fall.
Gabriel KB K3 04-05
Feb 27 2003, 16:32
Vad jag har förstått så gör bevakningssoldaterna som utbildas på K3 SAMMA baskerprov som jägarna.
Om de nu klarar detta... varför skall dom då inte få bära denna basker.
Sist var det så att alla påbörjade baskerprovet... men en mycket större andel av jägarna klarade provet än bevakningssoldaterna. Kanske inte så konstigt..
Bevakningssoldaterna på K3 har tydligen en mycket bra utbildning jämfört med andra förband.
Peter_PB
Apr 1 2003, 18:56
En liten funderare som jag grubblat länge på och vill ha svar:
Hörde igår att en kille jag känner nyligen avgjort det ökända baskerprovet den gångna veckan, och med lite ork fått sin basker...Han ligger nämligen inne som vaktbefäl (G-land) och jag kanske inte är så uppdaterad på det där med baskrar på sistone, men är inte baskern, och då baskerprovet enbart till för mer krävande tjänster t ex Jägare??
Nu vet jag ju även att de pansar-snubbarna bär basker här i Swe och runt om i världen sen andra världskriget, men att jag går runt på stan och ser personer från alla möjliga befattningar strutta runt med basker, får mig inte alls lika motiverad att sticka ut som jägare senare fram...Jag kan helt klart förstå att t ex Amf får basker, men att alla malajer nu får basker, tycker jag är lite väl toffligt från Försvarsmakten...(Har en ålderdomlig, romantisk bild av det hela ;) )
*Detta inlägg är kopierat från egen tråd, så inget babblande om "LÄS TIDIGARE INLÄGG"*
Kimster
Apr 1 2003, 18:59
QUOTE (Peter_PB @ Apr 1 2003, 19:56 )
En liten funderare som jag grubblat länge på och vill ha svar:
Hörde igår att en kille jag känner nyligen avgjort det ökända baskerprovet den gångna veckan, och med lite ork fått sin basker...Han ligger nämligen inne som vaktbefäl (G-land) och jag kanske inte är så uppdaterad på det där med baskrar på sistone, men är inte baskern, och då baskerprovet enbart till för mer krävande tjänster t ex Jägare??
Nu vet jag ju även att de pansar-snubbarna bär basker här i Swe och runt om i världen sen andra världskriget, men att jag går runt på stan och ser personer från alla möjliga befattningar strutta runt med basker, får mig inte alls lika motiverad att sticka ut som jägare senare fram...Jag kan helt klart förstå att t ex Amf får basker, men att alla malajer nu får basker, tycker jag är lite väl toffligt från Försvarsmakten...(Har en ålderdomlig, romantisk bild av det hela ;) )
*Detta inlägg är kopierat från egen tråd, så inget babblande om "LÄS TIDIGARE INLÄGG"*

MEN för bövelen LÄS tråden innan du skriver !!!
/edit -jag länkar ytterligare en gång !
Tråden om basker
Raffsec
Apr 1 2003, 19:05
Sgt1clHansson
Apr 1 2003, 23:11
Ett stycke franskt tygbit i olika kulörta färger som bärs på huvudet? Har aldrig riktigt förstått vad den stora grejen är. Som plagg är ju basker helt värdelös! Den skyddar inte mot sol eller regn eller kyla! Förmodligen den dummaste införskaffningen i svenska försvaret sedan regalskeppet Wasa.
Länge leve bassäkhatten.
Sgt1clHansson
Apr 1 2003, 23:33
Basker-hysteri! En bra soldats färdigheter bärs på huvudet eller som en tygbit på armen! Den reflekteras endast på det sättet vilket han löser det uppgifterna som der åligger honom att lösa.
Men det kanske är som SSG antydde när de skaffade sin logga:
"Det är ingen prestige att vara hemlig, om det inte finns någon som känner till en"
TangoXray
Apr 2 2003, 10:17
Snälla ni...
Kan vi inte skippa snacket om "Jag har basker, därför är jag hård" eller "Du har inte basker och därmed löktjänst"?
Ingen blir vare sig klokare eller gladare över dessa trådar.
Ett bra svar hade varit Ja eller Nej, SLUT!
Skärp er nu!
/TangoXray
BlåGul
Thorleif
Apr 2 2003, 11:04
Låg inne som Amfibie och gick det trevliga baskerprovet, och det tror f-n att man blir sne om folk som inte har gjort provet bära basker. den har jag o mina kamrater slitit blod svet o tårar över!! jag ser den som ett utbildnings tecken över att man klarat ett hårt prov! och det är ju inte bara baskerprovet man ska göra för att få baskern, först ska man ha klarat snabb march o stridshinder bana mm. så jag kände mig väldigt stolt när jag fick ut min gröna basker. det är ju ett bevis på att man klarat av utbildningen!!
Men Torleif, hade du inte en blå basker redan från dag 1, innan du fick den gröna? ;)
Skönt att en annan hade rundmössa istället - inga diskussioner där inte. Sommar vit-, vinter blå mösskulle.
Thorleif
Apr 2 2003, 13:55
QUOTE (banken @ Apr 2 2003, 12:18 )
Men Torleif, hade du inte en blå basker redan från dag 1, innan du fick den gröna? ;)
Skönt att en annan hade rundmössa istället - inga diskussioner där inte. Sommar vit-, vinter blå mösskulle.
Ja det stämmer att vi fick ut basker blå från dag ett som skulle bäras till permisionsuniformen, men det var inga amfare som bar den uniformen för en dom fick baskergrön!
Amfibieslusken
Apr 2 2003, 14:18
QUOTE (Thorleif @ Apr 2 2003, 14:55 )
Ja det stämmer att vi fick ut basker blå från dag ett som skulle bäras till permisionsuniformen, men det var inga amfare som bar den uniformen för en dom fick baskergrön!
Jag har sett foton från ditt utbildningsår, från Amf1, där de gick högvakt. Det såg rent av för jävligt ut. Hälften av soldaterna gick med blå basker. Är det något du känner till? När KA2:s amfibiesoldater gick högvakt 1999 så fick de som inte ännu fått den gröna "låna" baskrar för att det skulle vara 100% enhetlig klädsel.
EDIT: Det var inte från ditt utbildningsår. Det var från 1999-2000 KA1
http://w1.873.telia.com/~u87313560/jpg/hogvakt.jpg
Då måste jag ju bara fråga varför ni fick ut blå basker vid inryck?
Amfibieslusken
Apr 2 2003, 18:32
QUOTE (Doyle @ Apr 2 2003, 15:30 )
Då måste jag ju bara fråga varför ni fick ut blå basker vid inryck?
Jadu det är en bra fråga. Antagligen för att vi skulle ha något på huvudet i fall vi åkte hem med m/87:an på oss. Ingen gjorde det. Anledningen till att de som inte hade blivit tilldelade grön basker innan högvakten, ändå fick ha den var just för att många redan hade lyckats med bedriften vid det laget och då skulle resten också ha det, fast de fick lämna tillbaks dem omedelbart efter vaktavlösningen.
@peaceman: jag håller fullständigt med. Jag tycker också att det egentligen är ganska överdrivet. Statusvärdet på grön basker är så gott som borta numera. Kanske dags för en annan huvudbonad a la bashatt eller....kanske grön toppluva.
QUOTE (Amfibieslusken @ Apr 2 2003, 19:32 )
Jadu det är en bra fråga. Antagligen för att vi skulle ha något på huvudet i fall vi åkte hem med m/87:an på oss.
Kanske dags för en annan huvudbonad a la bashatt eller....kanske grön toppluva.
Ok, låter märkligt eftersom det finns båtmössa som man får bära till m/87:an.
Jag röstar för grön toppluva. Olles brorsa (visserligen är orginalet grå) roxxar!!
Amfibieslusken
Apr 2 2003, 20:49
QUOTE (Doyle @ Apr 2 2003, 20:14 )
Ok, låter märkligt eftersom det finns båtmössa som man får bära till m/87:an.
Jo jag vet. Men den används väl numera endast inom HV och andra arméförband fram till nyligen när alla får basker. Men båtmössan såg jag inte röken av under min GU. Antagligen eftersom övriga KA skulle ha mörkblå basker så skulle det vara enhetligt där med. Det enda som skiljer är ju färgen eftersom Amf var ett förband för sig på KA-tiden, men att det skulle vara baskermössa för bägge.
@Grunt: Nä jag tycker att toppluvan ska vara av modell Ingmar Stenmark.
QUOTE (Amfibieslusken @ Apr 2 2003, 21:49 )
Jo jag vet. Men den används väl numera endast inom HV och andra arméförband fram till nyligen när alla får basker.
Alla flottister har båtmössan till vardags.
Kimster
Apr 2 2003, 23:14
...Raderat lite skitinlägg som inte har med tråden att göra, och sånt som sagt 10000 gånger förut.
Jag kommer fortsätta radera inlägg som leder ingenstans, och som bara repeterar vad andra sagt.
Jag skulle egentligen låst tråden men... av nån anledning gör jag inte det.
De flesta här vet vad som gäller med basker. Ni som inte vet, tar ju givetvis och läser de trådar som finns, så vet ni allt sen. Skulle det nu mot all förmodan finnas en fråga som INTE finns med NÅGONSTANS (otroligt) så varsegod och skriv... vem vet kanske inlägget får vara kvar.
*gråter en skvätt*
/ Kimster BlåGul
Thorleif
Apr 3 2003, 06:47
QUOTE (Amfibieslusken @ Apr 2 2003, 15:18 )
QUOTE (Thorleif @ Apr 2 2003, 14:55 )
Jag har sett foton från ditt utbildningsår, från Amf1, där de gick högvakt. Det såg rent av för jävligt ut. Hälften av soldaterna gick med blå basker. Är det något du känner till? När KA2:s amfibiesoldater gick högvakt 1999 så fick de som inte ännu fått den gröna "låna" baskrar för att det skulle vara 100% enhetlig klädsel.
EDIT: Det var inte från ditt utbildningsår. Det var från 1999-2000 KA1
http://w1.873.telia.com/~u87313560/jpg/hogvakt.jpgDet var inga från AMF4 som bärde den blå baskern vid högvakten o inte vid något annat tillfälle heller vad jag vet! men det stämmer att folk fick ut sin gröna basker trots att dom inte hade genomfört alla prov... men fick lämna tillbaka den efter högvakten! jag håller med om att basker grön har tappat sin betydelse, ja det e kanske lika bra att byta ut den till en cowboyhatt eller nått! /:)
Romulus
Apr 5 2003, 14:32
Björnröven funkade för oss (vinterfältmössa för er obildade

)
Inte bara moderiktig

, skyddar dina öron också!
Våra gröna baskrar bars endast vid högtider till permissionsuniformen.
Romulus slut.
QUOTE (Kimster @ Feb 26 2003, 23:50 )
Jo men jag kan förstå om det delas ut gröna baskrar till bevakningssoldater... då hade jag nog oxå knorrat en del..
Och varför då? Jag har tjänstebeteckningen GA937 Bevakningssoldat, jag har en grön basker och nog fan har jag förtjänat den.
Visst, jag sitter inte i vakten utan på en hästrygg med en sabel i handen, men även de bevakningssoldater på LG/(K1) som sitter i vakten har gröna baskrar, och de har förtjänat den minst lika mycket som MP och allt annat löske som har grön basker.
Bara för att man inte har världens combattjänst behöver det ju inte betyda att man fått sin baskergrön gratis. För så är absolut inte fallet hos oss.
Joanzon
Apr 5 2003, 15:35
QUOTE (Thorleif @ Apr 3 2003, 07:47 )
kanske lika bra att byta ut den till en cowboyhatt eller nått! /<!--emo&:)-->

<!--endemo-->
Det hade fan vart coolt! Tänk på snubben i apocolypse now! Hård som flinta
Kimster
Apr 5 2003, 15:45
QUOTE (Shock @ Apr 5 2003, 15:39 )
QUOTE (Kimster @ Feb 26 2003, 23:50 )
Och varför då? Jag har tjänstebeteckningen GA937 Bevakningssoldat, jag har en grön basker och nog fan har jag förtjänat den.
Visst, jag sitter inte i vakten utan på en hästrygg med en sabel i handen, men även de bevakningssoldater på LG/(K1) som sitter i vakten har gröna baskrar, och de har förtjänat den minst lika mycket som MP och allt annat löske som har grön basker.
Bara för att man inte har världens combattjänst behöver det ju inte betyda att man fått sin baskergrön gratis. För så är absolut inte fallet hos oss.
Jag tänker inte ta upp den disskutionen, eftersom jag vet vart den hamnar. Vill du får du gärna ta det via ett PM till mig. Jag står fast vid min uppfattning givetvis, men jag tänker inte skapa en tråd som "ballar" ur.
Tyck vad du vill men så är det.
Joanzon
Apr 5 2003, 15:54
vet inte hur många trådar jag läst som handlar om samma sak... baskern är ju för fan bara ett tygstycke man har på huvudet! spelar väl ingen roll hur man fick skiten. det är ju en hopplös diskussion - vem man än frågar så har dom gjort det jobbigaste baskerprovet. Låt det stanna vid det då!
Helvete folk, att ni bara
orkar !!
Baskern är ett stycke tyg, ingenting mer - ingen blir automagiskt bättre soldat av den!
Gröna baskern må vara ett elitsoldat/SF/commando-tecken utrikes, men i gamla Svedala delas den ju ut till kreti och pleti utan någon internationell standard/krav alls (har ju själv sett mängder av coca-cola-flask-formade väringar på LG med grön basker, med teenie-fjun på överläppen, förvirrad blick och snor hängande i hela ansiktet.. ).
När jag var ute på Rindö för några veckor sedan, kände jag igen några befäl från SpärrBat, som bar den gröna Amf-baskern, och jag VET att det finns inte en snöbolls chans i hela Helvetet att de har klarat ens Amf-kraven för basker! Snarare har de helt enkelt svidat om enligt UnifR och hämtat ut dem på SFD.
* R E S P E C T *

Skit samma, jag har en personlig åsikt, men den rimmar illa med jante-Sverige och en mängd andra.
Who cares, jag skiter i vad folk har för tecken på armen eller färg på baskrarna - kan de föra sig i fält så kan de, och kan de inte så kan de inte - svårare än så är det inte..!
Romulus
Apr 5 2003, 16:45
QUOTE (Gotcha @ Apr 5 2003, 17:02 )
När jag var ute på Rindö för några veckor sedan, kände jag igen några befäl från SpärrBat, som bar den gröna Amf-baskern, och jag VET att det finns inte en snöbolls chans i hela Helvetet att de har klarat ens Amf-kraven för basker! Snarare har de helt enkelt svidat om enligt UnifR och hämtat ut dem på SFD.
* R E S P E C T *
Jag såg ett av dom fetaste befälen från Mul.div. hämta ut en under min vpl, har han klarat av FM,s krav för att bli löske ska jag käka upp mitt "björnarsle"(vintermössa 59).
Det är inte baskern som gör soldaten, men jag lider när jag ser en sån uppenbar respektlöshet mot alla som förtjänat sin basker..
Man kan iof trösta sig med at han inte har en treudd..
Jag skulle vilja ta med alla feta befäl ut på en språngmarsch med telegrafstolpe..
Appråpå malajer i basker, detta är en lite kul anekdot.
Vi hade varit ute på Myttinge och gjort över med en obscen mängd ammunition, på vägen (färjan) hem mötte vi en pluton blåbaskrar.
Då dessa var på väg ut till Myttinge, utan vapen frågade vår Plutch: Vad ska ni göra?
Dageleven skrapade nervöst med foten i däcket och svarade:
Vi ska ut och hämta tomhylsor efter er.(pga. miljöhänsyn)
Vårat befäl tittade på truppen ifråga och sade med hög snärtig röst:Lycka till på ert baskerprov! /:)
Romulus.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.