QUOTE (Rune Frunkh @ May 26 2008, 07:33 )

Själv lyckades jag gå från ca 83 kg till 75 genom att ta bort allt synligt fett i maten (smör, sås, etc. - ALLT!) och löpträna (40-60 km per vecka). (Allt började efter en julledighet när en flickvän petade mig i magen och sa att "det har blivit lite mycket julmat, va?")
Den huvudsakliga principen för att gå ner i vikt är att ha ett kaloriintag som inte överskrider förbrukningen. Att dra ner på mängden fett har traditionellt varit den förhärskande metoden, men det har inom näringsfysiologin skett något av ett paradigmskifte på senare år.
En minnesregel som är lätt att ta till sig:
-
Fett gör dig mätt, socker gör dig tjocker.De bakomliggande mekanismerna är att kroppen reagerar olika vid digestion av fett resp. kolhydrater. Mättnadssignallering är ganska komplex och är fortfarande föremål för intensiv forskning. Det sker via såväl hormoner som autonom nervsignallering. Ett av hormonen är CCK, cholecystokinin, som frisätts när fett eller proteinrik föda pytsas ut i tolvfingertarmen från magsäcken. Det transporteras i blod och binder till receptorer i centrala nervsystemet. Det får till följd att man blir mätt, dvs tappar aptiten.
Mat med mycket socker däremot stimulerar snarare en annan del av hjärnan som belönar beteendet. Därmed fås en svagare fysiologisk mättnadssignal, som rentav kan undertryckas nästan helt. Jfr att äta en chokladkaka (högt innehåll av både socker och fett) med att äta samma kalorimängd som smör eller bearnaisesås.
Detta är en ganska grov bild. Extrent kalorität föda som pommes frites och chips bör definitivt undvikas, då sträckning av magsäcksväggen också har en roll i mättnadssignaleringen.
Anledningen till att jag skriver ovanstående är för att belysa att man
kan gå ner i vikt genom att dra ner på såväl fett som kolhydrater (och protein), men jag tror definitivt det är
lättare att göra det genom att skära ner i kolhydratsänden, eftersom man då får hjälp av den fysiologiska signalleringen istället för att behöva stånga pannbenet blodigt mot lusten att äta lite till av den supergoda maten.
Skulle jag idag behövt lägga om min kost hade jag ätit mycket av energisnål mat istället för lite av energität. Kom ihåg att det ÖVERGRIPANDE målet är att dra ner på mängden kalorier du äter. Vilka kalorier du skär ner på en snarare en rent metodologisk fråga.
Lycka till!
EDIT: Kosten är förstås bara den ena halvan av ekvationen Intag < Förbrukning.
Förbrukningen kan höjas ganska rejält med enkla medel. Långa promenader (1 tiim+) anses vara bra för förbränningen och kan kanske vara ett alternativ tills du tappat lite bagage och får ett lättare löpsteg. Plugga iPoden i öronen och ut och promenera i skog och mark, som du ju tycker om. Simning är kalasbra om du har en simhall på orten.