Själv var jag på en KFÖ 15-18 maj. Alla vi inom Fältjägargruppen övade.
Som alltid kan man väl ha önskat att fler kunde ha kommit till övningen.
Logistiken var också en stor vagel i ögat, kan ju inte annat än bli bättre nu!
Det jag tyckte var roligast var "stridsskyttet". Instiktivskytte och grupps strid, blixtlås och allt sånt.
Jag kände mig så självsäker och kunnig som gruppchef att jag helt överlät resterande moment till min steff, hjälpte honom med tips mm.
En annan rolig grej var att få beröm från befäl och instruktörer, främst för att man visade en så stark vilja och glädje i det hela.
Även skyddsvaktutbildning var på schemat. Roligare än vad jag ens trodde att det kunde vara.
Jag blev betydligt mer självsäker i min roll som skyddsvakt än tidigare "flum-utb" man haft.
Sedan ingick två stora moment:
1. Ett utländskt flygplant blir tvingat att landa på Optands flygplats (där Viggen-planet står). Ett annat nödlandar, säkert något mer också.
Inte så givande för min del, MYCKET stå/dötid. Ett skarpt moment fanns, två personer omhändertogs på natten då de stulit radioapparater. Den bajsmackan kom 0200 till mig som tältlagschef att fixa vaktposter utöver den knappt befintliga eldpost-styrkan (lite folk). Vad gör man? Jag offrade mig själv förståss.
2. NBG ska lasta ett godståg i Brunflo och åka vidare till Tronheim/Världen. Fredsaktivister är inte glada.
Till en början hände inte mycket. Sedan kom det fram en figur som vi var tvugna att omhänderta. Det var en seg jäkel! En stukade foten och själv fick man en jättebekväm AK4-kolv i ansiktet innan vi 3 fick ner honom och hade honom under kontroll.
Jävligt kul att få se några hundekipage i aktion under övningarna också.
Tack Bataljonschef Åke H för en riktigt rolig övning!
Att vi gruppchefer som ryckte in tidigare fick vara med under planeringen av övningarna var enligt mig väldigt upplyftande!
Även om vi inte bidrog med mycket så kände man sig ändå väldigt delaktig.
http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=...avdelning_2=142