Har sedan ett par månader i min ägo en IPOD NANO, mitt livs första ipod. Inhandla till ett förnämligt pris på Bondsteele, Kosovo. Jag har harvat mig igenom diverse problem så som synka/icke synka med dator etc.
Har också insett att till sin IPOD måste man ha alla möjliga tillbehör (prylbög, jag vet). Sedan tidigare äger jag ILUV högtalarna (possitivt överraskad), ciggladdare till min IPOD (överskattat). Idag kom nästa väldigt nödvändiga IPOD pryl när jag köpte nya joggingskor. Någon form av sensor som placeras i skon och en mottagare som kopplas i IPOD:en. Denna kombination har sedan koll på hur långt man sprungit, tid, kalorier etc etc. Någon form av "Powersong" mode som kör igång förvald "powermusik" vid inställd tid eller km, så man orkar pumpa på in i kaklet.
Var ska detta sluta, hur långt borta är det då man inte behöver äga något mer än en IPOD?
Du bör snarast uppgradera till en iPod Touch för ännu fler funktioner
Själv är jag på jakt efter en svart dockningstation till mon Nano 2nd gen.
Nån som vet var man finner sådana? jag hittar bara vita överallt....
QUOTE (GC1 @ May 21 2008, 17:58 )

Själv är jag på jakt efter en svart dockningstation till mon Nano 2nd gen.
Nån som vet var man finner sådana? jag hittar bara vita överallt....
Med tanke på hur det ser ut i apple´s netshop )
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/sw...es/cables_docks) tenderar praktiskt taget allt gå i vitt, lär väl bli ändring på det förr eller senare antar jag.
Här är den där joggingprylen man bara var tvungen att ha...
Det första jag skaffade var en FM sändare som den funkar i bilen.
Därefter ett par "stand-alone" högtalare så det är som en stereo.
Efter några veckors användning så insåg jag att Apples mjukvara var överflödig, och
har användt YamiPod sen dess...
YamiPod och många andra ersättare till iTunes saknar möjligheterna att synka även adressböcker, kalender och video mellan dator och iPod. När väl funktionerna för hyrfilm och att ladda ner tv-episoder kommer till svenska marknaden så blir nog iTunes ännu mer intressant.
Har själv en iPod Touch och kommer att skaffa in en iPhone när den släpps i Sverige. Tillsammans med det nya operativet 2.0 så kommer iPhone att bli ett mycket intressant alternativ för många. Finns så klart brister i funktioner på papperet när det gäller antalet funktioner men de som finns (de nödvändigaste) har marknadens bästa interface och enkelhet / säkerhet i funktion.
Notera att iPod Touch (och många andra modeller) använder MacOS X som operativ och Cocoa som utvecklingsmiljö vilket medger mycket hög utvecklingstakt. Marknaden för program till iPod Touch och iPhone kommer fullkomligen att explodera i höst.
Fu Frippe
Jun 25 2008, 08:25
Jag köpte nya löpardojor i går och då det var ett par Nike+ så "måste" jag ju köpa en iPod nano också....

Jag undrar helt enkelt om det är lönt att köpa på sig en IPod och ett sportskit? Funkar det bra?
Vi kastar in den här tråden i Dataenheten.
Där trivs den bättre!
Vc_90
BlåGul
QUOTE (Fu Frippe @ Jun 25 2008, 08:25 )

Jag köpte nya löpardojor i går och då det var ett par Nike+ så "måste" jag ju köpa en iPod nano också....

Jag undrar helt enkelt om det är lönt att köpa på sig en IPod och ett sportskit? Funkar det bra?
Nja.
Kallibrerar man den och är bra på att hålla samma tempo så är den det. Det är en stegräknare helt enkelt. Okallibrerat slår den ca. 190 meter på 10 km för min del.
En bra grej är att man kan koppla upp mot en egen nike sida som håller koll på när och hur långt man har sprungit, där kan man också se vilket tempo man hållt var under löpturen.

Powersong läget som finns i den förstod jag det som att den skulle starta efter en viss inställd km. Så är det inte utan man får hålla inne centerknappen själv så kommer powersongen igång.
Så se det som en leksak snarare än ett träningsredskap skulle jag säga.
Jag gillar visserligen min Nano, jag använder den mycket utanför löpningen också så är man ändå inne på köpa Ipod, så slår i alla fall jag ett slag för nanon.
Fu Frippe
Jun 25 2008, 12:21
Ok, så egentligen är det en stegräknare med inbyggd löpardagbok och underhållning?
Hmmm... ska ju köpa mp3 i alla fall, men får nog jämföra nano med classic. Tack för infon!
QUOTE (Fu Frippe @ Jun 25 2008, 12:21 )

Ok, så egentligen är det en stegräknare med inbyggd löpardagbok och underhållning?
Hmmm... ska ju köpa mp3 i alla fall, men får nog jämföra nano med classic. Tack för infon!
Typ.
Den är ju ganska bra om man springer "onumrerade" rundor, om vet man att den slår på ett par hundra meter.
Spartacus
Jun 26 2008, 11:32
Fan, har en fin liten iPod som funkar perfekt och haft ett bra tag
Men...
- Nano och sportkittet, verkar ju så fint. Och det kan ju hjälpa mig få bättre kondition också.
Jag älskar när jag försöker övertala mig själv
QUOTE (Spartacus @ Jun 26 2008, 12:32 )

Fan, har en fin liten iPod som funkar perfekt och haft ett bra tag
Men...
- Nano och sportkittet, verkar ju så fint. Och det kan ju hjälpa mig få bättre kondition också.
Jag älskar när jag försöker övertala mig själv
Det är en ganska kul liten pryl, men jag tror man ska stanna med det. Den är nog inget för elitlöpare etc, jag tycker det är en kul pryl att pilla med men jag måste vara medveten om att det slår på ett par hundra meter då och då. Som sagt, är man duktig på hålla tempo och kallibrerar den så funkar den fint.
Kan ju vara bra att veta också att det krävs nike skor eller stor idérikedom för att få det att funka då det är en sändare med som ska placeras i skon, nike har skapat utrymme för detta i vissa av sina modeller.
För min del har det faktiskt hjälpt såtillvida att jag känner mig mer motiverad att ge mig ut när man dessutom har den att pilla med.
IPOD + NIKE
Eftersom jag inte hittar någon lämplig tråd så tänkte jag tjuvåka på den här.
Jag har gett upp hoppet om min gamla MP3-spelare (en Sony NW-HD30). Visserligen fungerar själva spelaren bra fortfarande, men sedan jag uppgraderade till Vista så funkar inte programmet "Sonic Stage" längre, så jag kan inte hälla in nya låtar i den.
Dessutom så har jag (av både tekniska och etiska skäl) konverterat eller rippat om mitt musikarkiv till ogg-filer.
Därför är jag nu på jakt efter en musikspelare med följande egenskaper:
* Den ska kunna spela MP3 och OGG-filer
* Den ska vara en UMAS-device, dvs det ska inte krävas någon komersiel skräpmjukvara för att få in musik i den.
* Den ska ha antingen inbyggd hårddisk på ca 20 GB eller utbytbara minneskort.
De flesta av iRivers spelare verkar klara av OGG, men jag vet inte hur bra de uppfyller de andra kraven.
Någon som har några bra förslag?
Vildmannen
Jul 10 2008, 17:12
QUOTE (stene @ May 23 2008, 06:46 )

Har själv en iPod Touch och kommer att skaffa in en iPhone när den släpps i Sverige.
Vid midnatt släpps iPhone i Sverige. Vem blir den förste forumsmedlemmen att äga en? Bildbevis och recensioner lär väl droppa in här under natten...
en liten fundering rörande Ipod och ITunes..
hur i h-vete ska man göra om man vill föra musik från sin Ipod till sin dator?? hittar inget sätt där det går..
QUOTE (kexet @ Jul 15 2008, 18:50 )

en liten fundering rörande Ipod och ITunes..
hur i h-vete ska man göra om man vill föra musik från sin Ipod till sin dator?? hittar inget sätt där det går..
Det är märkligt nog inte meningen attman skall kunna göra detta. Däremot på Mac sidan finns det ett antal tredjepartspogram som kan lösa detta, det borde finnas samma i PC världen.
nej jag har också upptäckt att det inte är meningen att man ska kunna göra så..vad är de för program du snackar om?
QUOTE (kexet @ Jul 16 2008, 09:28 )

nej jag har också upptäckt att det inte är meningen att man ska kunna göra så..vad är de för program du snackar om?
Jag har inte en aning om vad de heter i PC världen, inte till mac heller om jag skall vara ärlig eftersoom jag aldrig har haft behovet. Men till Mac så är det i alla fall små program som gör att du kan tanka ur iPoden in i iTunes om behovet skulle föreligga. Om du inte redan sett det så borde detta forum kunna vara till mer hjälp:
http://www.99.se/ipod/
taget! ska kika där. tack!
tänkte bara jag skulle skriva att om man använder yamipod så går det att kopiera låtar från sin iPod till sin dator.
är det någon som har provat att själv byta batterier på sin ipod mini? mitt batteri har börjat k*ka ur och behöver bytas men vet inte om jag vågar göra det själv nänmligen..
QUOTE (kexet @ Sep 8 2008, 12:16 )

är det någon som har provat att själv byta batterier på sin ipod mini? mitt batteri har börjat k*ka ur och behöver bytas men vet inte om jag vågar göra det själv nänmligen..
Antingen kollar du här:
http://www.ifixit.com/Guide/iPod/iPod-Mini...ery/96/5/Page-1eller så lämnar du in den.
Instruktionerna på iFixit är kanonbra, men det är ju inte alltid man vågar sätta en mejsel i favvoprylen, oavsett hur bra guiden är.
verk vara en bra guide, men med tanke på min tekniska förmåga så ska jag nog undersöka vad det kan kosta att lämna in skiten och få det proffsigt gjort.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.