QUOTE (MatsLennarth @ Jun 30 2008, 17:57 )

QUOTE (Skogsbroder @ Jun 30 2008, 18:46 )

Har testat båda och Berghaus är ett mycket bättre val tycker jag.
Du får gärna motivera varför. Jag, liksom flera andra forumiter är intresserade av att veta just VARFÖR.
Det finns olika skäl men ett av dem är att Berghaus enligt mig är bekvämare och stabilare på ryggen. Avbärrarbältet på PLCE-säcken är ganska smalt och ger inte alls samma stöd. PLCE-säcken är nog minst lika stryktålig, om inte mer robust och stryktålig än Berghaus men om jag var tvungen att välja en av de två skulle jag välja Berghaus. Kan man få en PLCE (de finns i två rygglängder för övrigt) till ett ganska billigt pris är det en hyfsad säck att grisa runt med och slita på men Berghaus är nog ändå bättre, bekvämare och stabilare. PLCE är i grunden en efterapning av Berghaus Cyclops Crusader, som är nästan likadan som Vulcan fast med enklare bärsystem (platt ryggsida). Berghaus Crusader, ROC och Vulcan användes flitigt av brittiska soldater innan PLCE kom och efter att PLCE kommit är det många soldater, kanske särskilt bland de bättre förbanden, som ändå använder privat inköpta Vulcans. Vulcan är inte idealisk men en av de bättre militära ryggsäckarna man kan köpa för ett rimligt pris. På ebay och andra ställen dyker det ibland upp begagnade Crusader och ROC-ryggsäckar och de är nog minst lika bra som PLCE-säcken som i princip är en billigare kopia.
QUOTE (Cesium @ Jun 30 2008, 18:38 )

QUOTE (Johan ES @ May 22 2008, 13:21 )

Om man är mellan 182 till 183 cm lång, vilken storlek ska man välja?
/Johan ES
Jag kör en 4 och tycker det funkar finfint

Tror inte 3 eller 4 spelar någon större roll. Vill minnas att gränsen 3/4 går vid 182 så det är ju hårfint.
Jag har en gammal 3:a och funderar på att köpa en ny 4:a då storlek 3 är för liten för mig. Fast jag har använt säcken utan problem sen början av 1990-talet så det spelar kanske inte så stor roll.