Till viss del är det så. Sen är det även så att utlandsstyrkorna får extra dyr matriel som inte alls är avsedd för svenskt territorium, och med andra ord ha dubbla uppsättningar av vissa saker. Som exempel kan tas att Strf 90 sjukt mycket påhängspansar på sidorna, avfuktningsutrustning och dessutom AC där de används i US. Dessa detaljer är inte gratis. Sen ska US ha "Eländevagnen", då de gamla terrängbilarna vi redan hade inom FM tydligen inte duger. Visst kan de nya vagnarna med min och splitterskydd vara ett värt köp, men vad jag vet är det bara vagnarna som är köpta sedan SSG-soldaterna dog i Afghanistan som har dessa funktioner. Dessförinnan har man köpt fordons vars enda goda egenskap är den statusingivande loggan där fram.
Jag är ledsen om jag är tjatig och kontroversiell, men jag måste nästan säga det: Allting är US "fel". De ska ha extra dyr utrustning vad de än gör. Jag dissar inte våra duktiga soldater i utlandsstyrkorna, men ska de ha extra utrustning och utöka sin verksamhet för att genomföra sina uppgifter ska de ha extra pengar för det. Inte att man skrotar hela vår försvarsförmåga för deras skull.
Jag förstår inte det här!
Sen är det även så att utlandsstyrkorna får extra dyr matriel som inte alls är avsedd för svenskt territorium
Nej och därav namnet utlandsstyrkan!
Utlandsstyrkan är inte tänkt att användas inom Sverige, därför spesas och modas dom för det land dom ska verka i....
Om man ska åka till sibirien och kommer från Kongo så kan det ju vara bra att köpa en varm jacka eller?
Som exempel kan tas att Strf 90 sjukt mycket påhängspansar på sidorna, avfuktningsutrustning och dessutom AC där de används i US. Dessa detaljer är inte gratis.
Tilläggspansar kan ju vara en bra ide om man vill öka överlevnads chansen på sina soldater om dom träffas av en RPG eller en mina...
Nej AC och avfuktningsaggregat kanske inte var grattis (har ingen aning om vad dom kostar men kan inte vara någon större post i försvarsbudgeten).
Men utan AC i Liberia hade det varit outhärdligt i vagnarna! Och ja då menar jag inte "usch det är varmt i vagnen" varmt utan "oj vätske brist och värmeslag, bäst vi ropar på syran" varmt...
då de gamla terrängbilarna vi redan hade inom FM tydligen inte duger
Nej precis dom duger inte!
Visst kan de nya vagnarna med min och splitterskydd vara ett värt köp, men vad jag vet är det bara vagnarna som är köpta sedan SSG-soldaterna dog i Afghanistan
Ja jag tycker också att det är ett lysande köp! För alla vill väl att våra soldater i utlandstyrkan ska ha det bästa och ha större chans att överleva (sen kanske man inte alltid får det bästa men det är en helt annan sak)? Sen kan man ju tycka att det är tragiskt att man inte började köpa splitterskyddat tidigare...
Men ja det är ju jävligt lätt att sitt här på ett forum och vara efterklok
Allting är US "fel". De ska ha extra dyr utrustning vad de än gör. Jag dissar inte våra duktiga soldater i utlandsstyrkorna, men ska de ha extra utrustning och utöka sin verksamhet för att genomföra sina uppgifter ska de ha extra pengar för det. Inte att man skrotar hela vår försvarsförmåga för deras skull.
Att utlandsstyrkan ska ha "extra dyr" utrustning vad dom än gör har väl snarare med att göra att utrustningen vi har i Sverige inte duger...
Ja om man ska på hemvärnsövning eller utbilda värnpliktiga funkar det nog alldeles utmärkt...
Men om man ska på fredsframtvingande uppdrag i långtbortistan, så vill man nog åka spliterskydat ha ett bra vapen och kanske till ochmed ett grupp radio system?
Ja det är klart att det har gjorts dumma och dyra inköp i FM angående utlandsstyrkan men som sagt det handlar oftast om att våran "svenska utrustning" inte duger i en fredsframtvingande mission. Och vad menar jag med det? Jo i ett "ryssen kommer" scenario då är det acceptabelt med förluster...
Jag är själv av åsikten att ingen ska behöva dö i US pågrund av dålig utrustning!
Men som du säger det är tråkigt att man HAR skrotat våran försvarsförmåga!
Men det beror inte i min mening på utlandsstyrkan utan på att "rysland inte längre är ett realt hot" my as!