QUOTE (darkjak @ Jun 15 2008, 21:37 )

Var sa jag något annat? Den innehåller fortfarande mycket extrautrustning som är dyr.
Ökade krav ger ökade kostnader. VMS och navigering och sånt är väl dyr extrautrustning också? Automatisk omladdning är dyrt. Repetergevär ansågs dyra och krångliga de med.

Japp, men den är fortfarande sjukt bra. Och rent matematiskt så är de oändligt mycket bättre än dess ersättare (luftstridsvagn 1, snäppet effektivare på att ingiva respekt i fienden än luftgitarr... eller fickpingis)
Du är ute och cyklar

Jag är medveten om det. Men det är fortfarande inte en optimal lösning.
Vilken lösning är bättre då? K-pist? Vad vet du om det? Har du utbildats på kpist? Är det inte bättre med en standard? Du får vad du betalar för och AK5D är så bra det blir just nu.

Jag har hört helt andra saker. G-wagen ska strula något enormt med elsystemet, medan TGB inte ska ha så många problem. De flesta problemen har uppstått på grund av ålder och vanvård (jag har sett plutoner som knuffar igång sin 20:a för att man inte skickar de till markan och byter startmotorn).
TGB11-40 uppfyller inte ett enda krav som man har på fordon idag. De är vansinnigt osäkra att framföra och är gamla och skruttiga, även de hyggligt välvårdade. Jag har haft fel på både GW och TGB 11-40 och GW är ingen bra bil men jag väljer GW före TGB11-40.
Ett tag så fick man ju knappt framföra TGB11 för att de är så osäkra. Man gjorde istället en halvmanöver och sänkte maxfarten på väg med mötande trafik till 55km/h.

Jovisst. Vart har jag sagt något annat? Det är fortfarande dumt att sälja av något till vrakpriser, som man för bara 12 år sedan lagt ner massvis med pengar på för att kunna använda, speciellt om man inte har en bättre ersättare.
Det är ännu dummare att betala en massa för grejer vi inte har behov av.
[

Nu talar jag inte om pansarbilar, utan GW. GW blev i min mening acceptabla först då vi skaffade dessa med kraftigare skydd.
Du skrev "Dessförinnan har man köpt fordons vars enda goda egenskap är den statusingivande loggan där fram." och på det svarade jag med fakta: Vi har haft splitterskyddade fordon även innan smällen i MeS. SISU-bilarna var US-specifika för det fanns inte såna i Sverige då.

Jag är fullt medveten om att vi har ett insatsförsvar idag. Men regeringen har gjort detta med övertygelsen att de om ett hot skulle uppstå, ska kunna återta den gamla förmågan på 10 år. Det kan vi inte längre.
Jag uppskattar inte den moderna utrustning vi hade alls. Sjukvårdstält vägde femtielva ton, och var inte alls lika behagliga att sova i som gamla hederliga 12-tält. Sen hade jag valt TGB/Dallasjeep vilken dag som helst över folka syncro. Sen hade jag mycket hellre suttit med en RA 195 än RA1952. Visst, viss modern utrustning är jättepraktisk. Stridsväst med MOLLE före stridssele vilken dag som helst. Sen får US tydligen riktigt sjyst sambandsutrustning, och de moderna fordonen vi har i försvaret idag skulle fullständigt äga de gamla i strid.
Moderna konflikter är ingenting vi deltar i. Vi deltar i fredsbevarande arbeten mot fienden som inte ens skulle kunna slå ut en strv 103, och som ändå sällan agerar i de svenska zonerna eftersom att vi alltid väljer de lugnaste ställena.
Du verkar längta efter det gamla som du inte har en aning om vad det var.
Du tycks inte ha koll på vad "moderna konflikter" är för något och jag rekommenderar dig att läsa i princip allt av Rekkedal. Faktiskt så borde du läsa in dig på vilka insatser Sverige har deltagit i och vad dessa har inneburit. Du bör också läsa på gällande säkerhetspolitik och militärstrategi. Detta så att du får KUNSKAPER i det du debatterar. Ännu bättre vore med erfarenhet men eftersom du är så emot Utlandsstyrkan så lär du väl aldrig få den erfarenheten, tex att sova i tält under längre period.
Viktskillnaden mellan Tält 12 och Sjvtält 4 är underordnat eftersom de fraktas med fordon i den moderna Armén. Sjvtält 4 är bra mycket bättre ur de flesta hänseenden än Tält 12.
1952 är ju en billighetslösning av 195. Samma radio fast med tillägg.
"Sen får US tydligen riktigt sjyst sambandsutrustning, och de moderna fordonen vi har i försvaret idag skulle fullständigt äga de gamla i strid." US har radio 1952 som du just dissat och alldeles nyss hyllade du TGB 11-40.
Jag är inte ens ledsen över att tala om för dig att du faktiskt framstår som löjligt bakåtsträvande och med dålig faktabakgrund till ditt tyckande.
/K