Jag hade tänkt att gå på en sådan sommarkurs för ungdomar i sommar, vart kan jag ffinna mer information?
Azan_Gb
Feb 26 2003, 20:34
www.fbu.se
klicka på länken som tar dig till fbu ungdom.
tror att det ska finnas något.
kolla här så får du se
RekryChar du några frågor så är det bara fråga på för jag har varit på lite olika sommar- vinterkurser och internationella utbyten
// toMPa
Okej, hur blir man "utbytesstudent" så man får se hur det är i dom andra länderna? Men sedan har jag allt det som jag behövs men...jag är bara 14 år, jag fyller 15 den 12 augsti. Kan jag komma med även för det? Jag vill ju ha lite

, haha. Och ja, jag vet att man ska vara 17 år för att få den grundläggande skjututbildningen. Det var ett skämt.
Först o främst så är det ju skillnader mellan FBU , HVU och Försvarets egna kurser de två första får någon annan förklara för jag har bara varit med på Arméns olika kurser men hur man ska gå till väga för att komma med till "ACE" Army Cadet Exchange ska jag förklara iallafall.
Till och börja med måste du genomföra minst en av arméns sommarkurser på nåt valfritt regemente sen så kan man söka en "vinterkurs" efter det som brukar hållas i samband med sportlovet. På vinterkursen får man information om vad det internationella utbytet innebär.
För att komma med dit måste man ha varit väldigt framstående under vinterkursen och även ha goda kunsaper i engelska oftast får man prata lite med ett befäl på engelska och även skriva en uppsats om varför man vill åka.
Jag hade turen att komma med dit år 2001 och det hade förresten StiliR med ;)
Jag kan sitta här o skriva hur länge som helst känns det som men fortsätt gärna fråga om du vill veta nåt speciellt.....
Jag har även min dagbok från ACE på datorn och jag kanske kan posta den här sen så att alla kan läsa om vad man får göra.
// toMPa
Jaha, jag vet inte vad jag tänkte gå på , men "armens sommarkurs" .

Men , kan du maila din dagbok till mig ?
J.Thern
Feb 27 2003, 12:12
Jag rekomenderar Sjövärnskårens sommarkruser... vissa här på forumet anser säkert att vi bara leker militärer för att vi inte får någon skjututbildning... men för att komma tillbaka till ämnet...
Första året går man något som kallas för Grundkurs (Gk), man måste dock vara 15 fyllda innan april eller liknande det året man hade tänkt att gå med... Första året är det Marinen som står för utbildningen... man får lära sig gå stå och uppträda rätt i uniform... man får gå på studie besök och lära sig lite om hur försvaret är uppbyggt... (TFU) sedan kan man fortsätta och gå Fk, Pk och kanske Ik... Gå på Märsgarn, de har bäst båtar o utrustning...
Okej, men jag känner mig mera som en armeman, )

är inget för mig, tror jag.
Razvedka
Feb 28 2003, 12:56
QUOTE (Sjvk @ Feb 27 2003, 12:12 )
vissa här på forumet anser säkert att vi bara leker militärer för att vi inte får någon skjututbildning...
Om du vill verka mer seriös så kan du alltid se över din Avatar och detdu skrivit under info om Milgrundutbildning!,O
Sommarkurs:
Kanske detta kan vara något:
http://www.f7.mil.se/article.php?id=8005
Bengtsson
Feb 28 2003, 19:17
Okej, måste ändå slå ett slag till för Marinens ungdomsutbildning. Vill du ha en rejäl kurs som du har använding för även efteråt, sök dig då till Sjövärnet! Du utvecklas OERHÖRT mycket på bara de knappt tre veckor du är där, tack vare de mycket kompetenta befäl som finns där, från både Amf och flottan. Klart en minnesvärd tid å garanterat polare för livet. Men visst, vill du "lära" dej skjuta å vara ute å käka mask å barr så e la FBU bra ;) Eller vad säger ni, stubbsnubblare B) ?
Flyget sägs också vara bra, liknar Sjövärnskåren i mångt och mycket enligt dom som har varit där som jag känner. Inte mkt pangande, utan mer "utbildnings" inriktning.
/Bengtsson
Stolt Sjövärnare
J.Thern
Feb 28 2003, 19:27
QUOTE (Bengtsson @ Feb 28 2003, 19:17 )
Okej, måste ändå slå ett slag till för Marinens ungdomsutbildning. Vill du ha en rejäl kurs som du har använding för även efteråt, sök dig då till Sjövärnet! Du utvecklas OERHÖRT mycket på bara de knappt tre veckor du är där, tack vare de mycket kompetenta befäl som finns där, från både Amf och flottan. Klart en minnesvärd tid å garanterat polare för livet. Men visst, vill du "lära" dej skjuta å vara ute å käka mask å barr så e la FBU bra ;) Eller vad säger ni, stubbsnubblare B) ?
/Bengtsson
Stolt Sjövärnare
du har så rätt bengtsson....
/sjvk
Stolt Sjövärnare
ekblomboy
Feb 28 2003, 19:48
Jag har deltagit i både FVRF-U, HVU, FBU-U, arméns sommarkurs, flygvapnetts sommar och vinterkurser. har dock aldrig gått ngn sjövärnskårskurs.
Och av den verksamhet jag har varit med på kan jag stark rekomendera flygvapnets sommarkurser, man får prova på att skjuta, flyga, sova i fält + mycket annat.
Flygvapnets sommarkurser är dock inget ifall du söker en stridsutbildning (det är ju som bekant förbjudet att utbilda barnsoldater i sverige).
MissLaser
Feb 28 2003, 20:55
Jag säger bara en sak, Sommarkurs på F4, det bästa du kan göra.
Jag började med sommarkurs på F4 2001, sedan har det rullat på med Vinterkurs 2002 på F4, Internationellt ungdomsutbyta inom Armèn 2002 i Hedenäset, Minulumpen 2002 på F4, PRAO vecka 9 2003 på F4 och nu ska jag tillbaka till F4 igen vecka 17 och ha PRAO på Brand-räddning. Skall äöven söka till Segelflygskurs i Ålleberg nästa sommar för jag har inte tid denna sommar. Jag ska på fortsättningskurs på F4 i Juli, FVRF-kurs i Augusti och även MINILUMPEN på I19 i början av Augusti

Flygvapnet är bäst, det säger jag dig bara!
Larsleo
Feb 28 2003, 21:01
ehh tacka vet jag sommarkursen vid I19 om det fortfarande är Ingbat som håller i den...
Hmmm...hur många här vill spränga??
ok....då tar ni en bit sprängdeg var..
lajsen
Feb 28 2003, 23:14
LeadHead
Feb 28 2003, 23:33
QUOTE (Span-eliasson @ Feb 28 2003, 20:01 )
ehh tacka vet jag sommarkursen vid I19 om det fortfarande är Ingbat som håller i den...
Tyvärr inte. Iom. att det bara är ett regemente så hölls iaf. kursen i somras centralt av I 19.
Vår kurs skulle ju ursprungligen hållas av Ing 3 och A 8. Att de sen helt plötsligt blev utbildningsbataljoner inom I 19 just den sommaren kunde de ju inte veta när de planerade kurserna... ;)
Larsleo
Mar 1 2003, 09:15
hehe men de hade rolig filosofi iaf...
ok ni får inte skjuta AK5 enligt FN.....ok därför ska ni få spränga och lära er att leda lite indirekt eld
Fågel Fenix
Mar 3 2003, 14:21
>Lajsen
då träffade du lite av mina kamrater från U-A (tänkte på transtrand)

Ngn som vet ngt om "vanliga" sommarkurser, alltså inte cfb:s
Jag tänkte söka till F7:s kurs och på ansökningsblanketten står det "Tidigare kurser jag medverkat på" ungefär. Borde det inte vara bättre att INTE fylla i ngt där och på så sätt öka sin intagningschans ??
Eftersom dessa kurser är till för ungdomar som är intresserade av lumpen mm. Jag har ju dock en viss erfarenhet efter mina år i FBU-U och då kanske jag inte tillhör de mest prioriterade ??
Tacksam för svar! ;)
Tagemark
Mar 3 2003, 22:11
Jag var också i Transtrand vecka 8 med lajsen. Kan starkt rekommendera dessa kurser.
Hej.
Skulle någon kunna berätta lite om vad man gör på en sommarkurs. Funderar på att söka så jag vill ha lite kött på benen : )
flying_c
Mar 26 2003, 19:05
Står inte allt man behöver på
fbu.se
Hmmm har ansökt till flygvapnet sommarläger i blekinge.. får se om jag kommer in.. var lite sent ute, men vi får se.. *hoppas*
J.Thern
Mar 27 2003, 11:55
Marinens Ungdomskurs tar emot ansökningar fram till dn 31 mars.. så där har ni lite tid på er att söka om det nu är intressant att göra det... vi får ju i princip lära oss samma saker som Armen lär ut på deras sommar kurser(Tält förläggning samt 4 dygn i fält)...

dessutom får man massa information om marinen och TFU... )
Weee, har sökt till en sommarkurs på K3 i sommar.

Synd bara att man inte får göra baskerprov. /:)
Jag och en till anmälde oss till F7 i sommar. Ska väl inte hoppas på att man kommer in efter både sommarkurs och vinterkurs i armén, men det är värt ett försök.
Bra att det krävdes en liten personbeskrivning så dem får lite koll på vad det är för människor som söker.
)
Nimitz
Mar 30 2003, 17:23
Okej, Verkar inet som om någon såg inlägget om vad amn gjorde på sommarkurs..
Jag deltog på P7:s sommarkurs 2002.
Vi Hade givetvis en del pansarrelaterade studiebrésök, typ klättra i leo1 och åka pbv. Vi hade vapentjänst (m/96)
Vi reppelerade ner för en silo,
Sprang hinderbana orientering m.m.m.m.m.
Det hela avslutades med en sorts förenklad ubk.
Jag kan starkt rekomendera att söka deras sommarkurs.. Tror sista anm.dag var 11 april.
Sök sen oxå vinterkurs om du blir erbjuden..
Men faktum kvarstår.. FBU-kurserna är bäst om man e ute efter mer
finns det inga sommar kurser för att öka sin kompetens .. skulle vara fint å få förarbevis på Cv9040 ..
schysst sommarjobb. skulle nästan kunna tänka mig att betala för det
serg. Runander
Mar 30 2003, 17:45
QUOTE (Jimbo @ Mar 30 2003, 17:36 )
finns det inga sommar kurser för att öka sin kompetens .. skulle vara fint å få förarbevis på Cv9040 ..
schysst sommarjobb. skulle nästan kunna tänka mig att betala för det

är också ute efter ngt liknande men för flottan då förstås.
lajsen
Mar 30 2003, 20:12
Fågel Fenix: Visst träffade jag folk från u-a i transtrand! Juste folk dessutom.
Det var en mkt bra kurs. Eller hur Tagemark?

FBU-kurserna är bättre om man har gått några kurser innan. Det blir kul när de flesta är mkt insatta i FM (läs: Möpar)

/Snövaranen
Lill Krigarn
Mar 31 2003, 18:24
Har själv sökt till både minilumpen och sommarkursen på P4. Nån mer här som sökt någon av dessa? Undrar även om det är någon som deltagit i minilumpen el sommarkursen på P4 och som kan berätta lite mer om vad man får göra....
Mr_mEtZ
Apr 2 2003, 13:38
Håller med föregående om att Marinens/Sjövärnskårens kurser är att rekomendera. Utöver utbildningen under sommar halvåret så får du också civila certifikat nästan gratis bla. kustskeppare, VHF-cert, båtmekaniker intyg, även vissa kommersiellt gång bara intyg.
Olika gångbara kunskapsbevis är alltid välkomna. F.ö. saknar jag någon kurs som vore lite mer krävande rent fysiskt. Mer strapatser skulle inte skada. Men jag tror inte FM skulle ordna någon sån kurs, alla ska ju kunna delta, och det är iofs inte fel, men man kan ju alltid öka alternativen.
...Roligare att göra saker om det kostar på lite.
Har själv gått alla stegen i Arméns kurser (ungdom). Tycker både nu i efterhand och då att de var mycket lärorika och hade något fruktansvärt kul!
Sök om ni kan, ni kommer inte ångra er.
Kurserna är mer inriktade på Teori kanske, men jag fick absolut ta i ordentligt när vi var i skogen, så fysiskt var det nog, självklart inte jämförbart med lumpen, men i den åldern var det lagom.
Jag svarar gärna på frågor om sådana finns.
Den sista kursen (internationella) kommer jag aldrig glömma, skulle gärna vilja göra om den, tror nog jag inte haft så kul tidigare.

Men snart är det dags för lite större grejer istället
Om man är en lönnfet 40 åring då? Vad ska man gå för kurs då
Jag vill också gå sommarkurs!

Kan man ljuga om sin ålder?
J.Thern
Apr 3 2003, 23:40
QUOTE (Doyle @ Apr 3 2003, 23:14 )
Jag vill också gå sommarkurs!

Kan man ljuga om sin ålder?
kan ju då bli lite svårt, då min syster som ville gå Sjövärnskårens kurser i sommar var ca 3 veckor för ung och inte kom in... (hon blev måttligt sur o tyckte att mamma o pappa kunde ha *hrmm lite tidigare)...
QUOTE (AnToX @ Feb 26 2003, 21:26 )
Jag hade tänkt att gå på en sådan sommarkurs för ungdomar i sommar, vart kan jag ffinna mer information?

Även flygvapnet har sommarkurser men jag har ingen adress.
Sjövernskåren har riktigt bra kurser,ska gå tredje i sommar. Dom är runt tre veckor longa, mycket båtåka.
Dom har kurser i Sthlm, Gbg, Härnösand (där är jag) och Landskrona.
Det står om allt på www.svkrf.se med länkar till de olika skolorna.
Är du intreserad av sjön rekomenderar jag det verkligen!
In ThE NaVy!!!
QUOTE (Uttern @ Apr 3 2003, 23:00 )
Om man är en lönnfet 40 åring då? Vad ska man gå för kurs då

Hemvärnet!!!
QUOTE (Mr_mEtZ @ Apr 2 2003, 14:38 )
Håller med föregående om att Marinens/Sjövärnskårens kurser är att rekomendera. Utöver utbildningen under sommar halvåret så får du också civila certifikat nästan gratis bla. kustskeppare, VHF-cert, båtmekaniker intyg, även vissa kommersiellt gång bara intyg.
Jag undrar när gick du och var?
Mr_mEtZ
Apr 8 2003, 15:15
MG1 FK i somras
FK Vinter v8 i år
Skall gå FK MG1 i sommar förhoppningsvis även utlandsutbyte/Gladan
Bengtsson
Apr 8 2003, 15:19
WIIIIDBORG! Äntligen ännu en rättroende )

!
Kockis: Landskrona? Du syftade nog på Karlskrona antar jag?
nej Härnösand / Lungö )
Jo, du ska till Lungö, jag förstår det. Men du skrev även att Marinen ordnar kurs i Landskrona? Karlskrona är nog vad du syftar på.
k, nu fattar jag, missade vilket inlägg du snackade om!
sorry
J.Thern
Apr 9 2003, 07:26
Sjyst att det blir fler sjövärnare här på sidan... Särskilt sådana som har lite *hrmm* Vinter erfarenheter... så skönt... )
Eagle_1
Apr 9 2003, 12:38
Hej!
Är det någon som ska till CFB kurserna :
Fjällkurs-sommar v31 Ånn
Sommarkurs v24 Falsterbo
nu i sommar??
//larsson
Lill Krigarn
Apr 10 2003, 21:40
Har själv sökt fjällkursen v.31 i Ånn, och om jag inte kommer med på P4`s sommarkurs......så blir det väll Falsterbo v.24 det här året med.....

B)
Kockis
Apr 11 2003, 15:03
Jag längtar till min Svk sommarkurs. Det lär jag la inte vara ensam om eller? )
Bengtsson
Apr 14 2003, 09:51
Nej du är inte ensam! Först PK kursen 16:e juni, sen segla med Gladan mellan den 7 och den 24:e juli )
Gött e ett bra ord känner jag
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.